Hallo laat ik beginnen met het feit dat in woon in Hongarije.
Vorig jaar wortelkanaal behandeling gehad rechtsboven een na laatste kies, daarna is er een grote vulling gezet.
Ik dacht dat een kroon noodzakelijk en wijs was omdat er nog maar één zijwand stond.
De tandarts die 25 jaar een praktijk heeft gehad in Duitsland vond dat niet noodzakelijk, met een ankertje in het kanaal kon hij een grote opbouw maken en dat was prima en veel goedkoper.( blijkt nu duurkoop)
Zojuist na het eten van een appel breekt ongeveer de hele kies af.
Wat zou nu raadzaam zijn, een stift en dan daarop een kroon? En gaat dat ook nog als de laatste zijwand deze week nog zou afbreken?
En wat zou in Nederland ongeveer de kosten zijn voor de complete behandeling?
De bewuste tandarts is met pensioen en nu is er in de praktijk een Duits sprekende vrouwelijke tandarts die op het moment helaas met vakantie is.
En ik ga niet naar zomaar iemand want ben erg bang voor tandartsen dus moet minimaal een week wachten.
Manon
Vorig jaar wortelkanaal behandeling gehad rechtsboven een na laatste kies, daarna is er een grote vulling gezet.
Ik dacht dat een kroon noodzakelijk en wijs was omdat er nog maar één zijwand stond.
De tandarts die 25 jaar een praktijk heeft gehad in Duitsland vond dat niet noodzakelijk, met een ankertje in het kanaal kon hij een grote opbouw maken en dat was prima en veel goedkoper.( blijkt nu duurkoop)
Zojuist na het eten van een appel breekt ongeveer de hele kies af.
Wat zou nu raadzaam zijn, een stift en dan daarop een kroon? En gaat dat ook nog als de laatste zijwand deze week nog zou afbreken?
En wat zou in Nederland ongeveer de kosten zijn voor de complete behandeling?
De bewuste tandarts is met pensioen en nu is er in de praktijk een Duits sprekende vrouwelijke tandarts die op het moment helaas met vakantie is.
En ik ga niet naar zomaar iemand want ben erg bang voor tandartsen dus moet minimaal een week wachten.
Manon
Re: Wortelkanaalbehandeling daarna grote vulling nu afgebroken
Een kroon kost in Nederland bij de meeste tandartsen zo'n 450-550 euro exclusief opbouw. Het tarief hangt mede af van de techniekkosten en ligt dus niet vast. Waarschijnlijk komt er bij u nog wat bij omdat er extra werk aanzit vanwege de oude opbouw die wellicht wordt vervangen door een nieuwe.
Of in uw geval een kroon mogelijk is, al dan niet na verdere schade, weet ik niet. Meestal kan dat wel als de wortel nog goed is. Het lijkt me wel verstandig om op korte termijn een afspraak te regelen met een tandarts. Als u niet binnen een week kunt uiteraard voorzichtig met kauwen !
Ik zal proberen om gelijk voor maandag of dinsdag een afspraak te krijgen.
Als een nieuwe opbouw niet lukt al dan niet met later een kroon erop kan er dan een stift geplaats worden?
Ik dacht dat een stift gezet werd als er geen draagvlak meer was voor een kroon of vergis ik me daar in?
En dan ben ik dus de kosten voor een stift en kroon kwijt ?
Groeten Manon
Ik kan uw situatie helaas niet verder beoordelen, misschien kan een folrumtandarts er meer over zeggen. Ik denk echter dat uw eigen tandarts de beste plek is voor advies. Als u dan nog specifieke vragen mocht hebben kunt u hier uiteraard ook nog terecht.