Holte laten schoonmaken?

Author:
natalie22
Posted:
vr, 10/09/2009 - 01:30
Dit is eigenlijk een vraag voor een vriendin. Jaren geleden zijn haar verstandskiezen getrokken, ze heeft hier geen klachten van. Nu heeft haar tandarts een nieuwe behandeling. Volgens hem blijft er troep in de overgebleven holte achter (die nu natuurlijk al lang dicht is) en gaat er nog wel bloed naartoe (want er zaten wortels). Dit zou volgens hem ook op een foto te zien zijn. Hierdoor kan je allerlei nare klachten krijgen, ontstekingen, hartklachten, allergieen, problemen met je holtes etc. Nu moet ze dus, ook al heeft ze er geen klachten van, volgens hem deze holtes laten opensnijden, laten boren en schrapen en de holtes dus door hem laten schoonmaken. Dit zou een hele nieuwe moderne procedure zijn.

Ik heb hier nog nooit van gehoord en ik vind het maar raar. Als je geen klachten hebt, waarom zou je dan dichte "holtes" open laten snijden? Komt er dan niet juist troep in? Is er inderdaad een nieuwe moderne procedure? Of is dit oplichterij? Ik hoop dat iemand mij (haar) hierover advies kan geven.
Alvast bedankt, Natalie
Illuminus

Als er op een rontgenfoto te zien is dat er bloedvaten lopen is dat een reden om er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeellllllllllll ver met je handjes bij uit de buurt te blijven......

Uw vriendin heeft een 'biologische' tandarts?
vr, 10/09/2009 - 09:27 Permalink
natalie22

Hmmm... ik begrijp dat dit nogal een alternatieve behandeling is. Volgens de tandarts is de officiele term Bone Cavitation. Is dat een echt verschijnsel (met een echte erkende behandeling) of probeert deze tandarts gewoon wat bij te verdienen?
di, 10/13/2009 - 02:58 Permalink
Illuminus

Er bestaat een vermoeden dat een dergelijke afwijking bestaat....inderdaad door ischemie in het kaakbot als gevolg van een lichte chronische infectie.

Dit specifieke fenomeen (de 'bone cavitations) waar de tandarts van uw vriendin naar verwijst is een controversiele entiteit en komt eigenlijk alleen in beeld wanneer er sprake is van een chronische faciale neuralgie. Waarbij er dus neuralgische aangezichtspijn bestaat waar de oorzaak moeilijk van kan worden gevonden. Sommige onderzoekers menen dat er een verband is tussen deze afgestorven botgebiedjes ( de 'bone cavitations') en de aangezichtspijn. Echter duidelijk is deze relatie niet, en daardoor toch wat controversieel.

Deze afgestorven botgebiedjes zijn op rontgenfoto's niet of bijna niet te ontdekken (soms wel door andere meer geavanceerde beeldvormende technieken), het is dus zo goed al onmogelijk om de diagnose 'bone cavitation' te stellen op grond van een enkele rontgenfoto of het feit dat een tand of kies is getrokken. Eigenlijk alleen in het geval van onbegrepen aangezichtspijn waarbij alle andere mogelijkheden uitgesloten zijn is een vermoeden van aanwezigheid van 'bone cavitation' gerechtvaard.

In mijn optiek wil hij een (behoorlijk ingrijpende) behandeling inzetten zonder een goede diagnose. Uw vriendin heeft ook geen klachten die een vermoeden van 'bone cavitation' rechtvaardigen.

Wellicht is er wel degelijk een afwijking te zien op een van de foto's, maar dat lijkt me dan eerder een reden voor een consult bij een kaakchirurg die meer ervaring heeft met dit soort afwijkingen dan de tandarts. Op grond van een foto met een ietwat afwijkend beeld deze behandeling uitvoeren gaat een paar stappen te ver, nog afgezien van het feit dat ik denk dat je voor een dergelijke behandeling mocht deze noodzakelijk blijken beter bij een kaakchirurg kunt zijn....

Met vriendelijke groet
di, 10/13/2009 - 21:33 Permalink