ontsteking zichtbaar op foto ??!!

Author:
megan1
Posted:
di, 10/13/2009 - 16:34
Hoi, heb hier op het forum al diverse malen gelezen dat een ontsteking rond mn de wortelpunt niet altijd zichtbaar is op een foto.
Kan me dat bij een beginnende ontsteking wel voorstellen maar is het dan niet zo dat na een aantal maanden zo'n ontsteking uiteindelijk wel zichtbaar wordt op een foto ??!!
En als zo'n evt.ontsteking na maanden nog niet te zien is en de met een wkb behandelde kies is weliswaar ietwat gevoelig maar geeft geen klachten bij kauwdruk en warm/koud mag je er dan vanuit gaan dat de blijvende zeurende klachten misschien een heel andere oorzaak hebben ??!!
Groetjes megan
Illuminus

Hoi, heb hier op het forum al diverse malen gelezen dat een ontsteking rond mn de wortelpunt niet altijd zichtbaar is op een foto.

Dat klopt een peri-apicale ontsteking kan aanwezig zijn zonder dat dit op een rontgenfoto zichtbaar is.

Kan me dat bij een beginnende ontsteking wel voorstellen maar is het dan niet zo dat na een aantal maanden zo'n ontsteking uiteindelijk wel zichtbaar wordt op een foto ??!!

Als de ontsteking de corticale begrenzing niet aantast hoeft de ontsteking niet zichtbaar te worden, ook al is de ontsteking groter geworden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat zich een evenwicht heeft ingesteld tussen de bacterie infasie en de afweer, waardoor de ontsteking niet (veel) groter wordt en dus ook onzichtbaar blijft.

En als zo'n evt.ontsteking na maanden nog niet te zien is en de met een wkb behandelde kies is weliswaar ietwat gevoelig maar geeft geen klachten bij kauwdruk en warm/koud mag je er dan vanuit gaan dat de blijvende zeurende klachten misschien een heel andere oorzaak hebben ??!!

Er kan een andere oorzaak zijn van zeurende klachten (vooral cmd-achtige oorzaken) dan een peri-apicale ontsteking, het kan ook zijn dat er toch een (kleine) peri-apicale ontsteking is die de gevoeligheid veroorzaakt. Een goed onderzoek naar de klachten en het vormen van een goede diagnose (al dan niet via uitsluiting) is daarom erg belangrijk.

met vriendelijke groet
di, 10/13/2009 - 20:40 Permalink
megan1

Hoi illuminus, allereerst dank voor je snelle reactie !! Na diverse bezoeken aan ta en kaakchirurg waarbij meerdere malen foto's zijn gemaakt kwamen beiden tot de conclusie dat er niets te zien is. Verder allerlei testjes gedaan ( tikken, warm/koud, bijten op houtje ) waar de kies niet op reageert. Wkb ziet er ook "perfect" uit op foto, wordt nu gedacht aan klemmen in combinatie met CMD. Mede gezien het feit dat er in het verleden diverse extracties, apex en wkb zijn gedaan zonder echt zichtbare afwijkingen maar wel veel pijn !!! Kies li onder waar in mei wkb is gedaan blijft ook nu zeuren, vindt het zelf zo moeilijk om te geloven dat CMD en/of klemmen zulke kiespijnklachten kan geven in 1 kies. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het soms paar dagen redelijk goed gaat en soms dagen waarbij kaak helemaal verkrampt aanvoelt met die ene kies als "stralend" middelpunt. Maar om nu een apex te laten doen zonder duidelijke ontstekingsklachten ( slaap 's nachts als een roos, ook geen kloppende pijn ) vind ik ook wat ver gaan !!! Liefst laat ik kies trekken maar als pijn zich dan na misschien jaartje rust weer verplaatst naar andere kies hou je uiteindelijk geen kies meer over !!!
Misschien nog andere suggesties voor me ??? Sorry voor het lange verhaal maar na bijna 10 jaar tobben ( met soms ook nog wat rustige periodes hoor ) begin ik langzaamaan behoorlijk moedeloos te worden !!!
Groetjes megan
di, 10/13/2009 - 22:28 Permalink
Illuminus

Jawel maar er is niet zomaar een pasklaar antwoord op te geven, het hangt van de klachten af.

Bij moeilijke klachtenpatronen is het belangrijk de verschillende differentiaal diagnoses (dat zijn de eventueel mogelijke oorzaken van de klacht) systematisch af te werken en oppassen niet dat te zien wat je onbewust wilt of verwacht te zien.

Gezien de voorgeschiedenis van extracties, wkb's en apexresecties, waarbij na de extracties toch soortgelijke klachten weer de kop op steken is het aan te bevelen verder te kijken dan alleen een endodontologische oorzaak.

Eventueel is een scan van het element mogelijk om te zien of er een afwijking aan de wortelpunt aanwezig is.

met vriendelijke groet
wo, 10/14/2009 - 19:37 Permalink