Vulling eruit na eten ijsje

Author:
leokleijn
Posted:
wo, 10/14/2009 - 12:10
Hallo allen,

Ik heb even een vraag.
Gisteren omstreeks 22:00 uur zat ik lekker aan een ijsje en opeens voelde ik iets hards. Ik maakte al de slikbeweging en weg was het.

Dit harde stukje bleek de vulling te zijn van de kies waaraan ik ongeveer een jaar geleden een WKB had gehad.
De hele vulling is eruit gevallen en nu zit er best een groot gat. Het is niet alleen voor m'n gevoel een groot gat, maar dit is ook gewoon zo.
De tandarts heeft best een hoop van mijn kies weggehaald en er is niet zoveel van over.

Nu heb ik vandaag gebeld en nu hebben ze aankomende dinsdag pas plek.
Omdat mijn gebit me zoveel waard is zit ik er best wel mee en vraag me dus af of dit niet schadelijk is?

Mij lijkt dit een beetje een spoedgeval, maar is dit ook wel een spoedgevalletje?
Het doet geen pijn (is wel gevoelig), want de zenuwen zijn er al uitgehaald met de WKB, maar heb ik nu niet kans op ontstekking(en)
Het is toch bijna een week verder voordat er nu naar gekeken wordt.

Ik vind het maar helemaal niks en baal dat ik niet gelijk vandaag of morgen langs kan komen.
Wat ook nog eens lastig is, is dat mijn eigen tandarts met vakantie is.

Wat zal ik doen?
En wat is verstandig?

Alvast vriendelijk dank voor u andwoord.
Leo Kleijn
Spiegeltje

Ik kan me goed voorstellen dat je de tandarts er even snel wil naar laten kijken. De meeste tandartsen beschouwen dit echter als een soort semi-spoed. Niet op dezelfde dag maar wel binnen enkele dagen. Ook al om niet het risico te lopen dat er verder nog iets afbreekt van de ernstig verzwakte kies. U moet daar natuurlijk wel op letten bij het eten. Wat betreft het infectiegevaar: in principe is het natuurlijk niet goed dat de kies open ligt maar de wortelkanalen zijn nog steeds goed afgesloten. Het gaat te ver om te zeggen dat u nu problemen gaat krijgen doordat u bijna een week moet wachten. Als uw tandarts geen plek heeft zit er weinig anders op dan wachten. Misschien kunt u vragen of u gebeld wordt als er een extra gaatje vrijkomt in de agenda. Deze worden vaak wel voor spoedklachten gebruikt maar je weet het nooit.
wo, 10/14/2009 - 12:37 Permalink
leokleijn

Beste spiegeltje,

Hartelijk dank voor deze snelle reactie en mij heeft het in ieder geval gerust gemaakt.
Uiteraard ga ik letten op het eten, ik zal eerder te voorzichtig zijn dan dat ik een risico neem.

Ik ga wel even bellen met de vraag als er iemand uitvalt ze mij dan kunnen/willen bellen.

Nogmaals dank en groet,
Leo Kleijn
wo, 10/14/2009 - 12:55 Permalink