Kroon uitstellen of niet?

Author:
hansham
Posted:
wo, 10/14/2009 - 12:52
Een kies van mij had een vulling en was gedeeltelijk gespleten. Daarom is er een speciale "overlappende" vulling gemaakt die de kies een beetje bij elkaar houdt.

Ik sta nu voor het dilemma of een kroon plaatsen een goed idee is of niet.
Mijn overwegingen: ik ben 49. Een kroon gaat gemiddeld 18 jaar mee, dus die moet vernieuwd worden bij 67 en bij 85 en ..ehh....

Ik kan ook zo lang mogelijk met deze "reparatie" blijven doen en die in de gaten blijven houden. Misschien gaat die wel 5 jaar mee.. of 10.. geen idee. Dan kan ik eens de kat uit de boom kijken of er nog nieuwe innovaties komen en daar voor "kiezen".

Het nadeel van een vulling, vind ik, dat de kies niet meer zo'n goede kauw-functie heeft, omdat het natuurlijke reliëf niet wordt hersteld. Ze maken er altijd een "badkuipje" van.
Dat is voor mij een reden waarom ik een kroon beter vind dan een vulling.
:o
Ik vind het een lastige keuze.

Aanvullende vraag: blijft de kies onder een kroon "leven"?? kun je een vernieuwde kroon plaatsen en de wortel ook dan "in leven" houden?
Wat is het voordeel van het "in leven" houden van de wortel onder een kroon?
Spiegeltje

Een kroon gaat gemiddeld 18 jaar mee, dus die moet vernieuwd worden bij 67 en bij 85 en ..ehh....

Dat cijfer zegt weinig en heeft u deels ook zelf in de hand door goede mondhygiene en dergelijke. Het is niet uitgesloten dat u een kroon tot uw dood kunt houden.

Het nadeel van een vulling, vind ik, dat de kies niet meer zo'n goede kauw-functie heeft, omdat het natuurlijke reliëf niet wordt hersteld. Ze maken er altijd een "badkuipje" van.
Dat is nergens voor nodig. De tandarts kan ook knobbels aanbrengen zodat het goed lijkt op een natuurlijke kies. De hudige materialen kunnen dit ook redelijk tot goed hebben. Het is wel meer werk voor de tandarts natuurlijk maar er is een speciaal tarief voor. Deze knobbels hebben waarschijnlijk niet het eeuwige leven maar kunnen eenvoduig worden vernieuwd.

Succes met uw keuze.

Aanvullende vraag: blijft de kies onder een kroon "leven"?? kun je een vernieuwde kroon plaatsen en de wortel ook dan "in leven" houden?

Na plaatsing van de kroon en ook een tweede kroon kunnen de zenuwen nog gewoon aanwezig zijn en blijven. Geen probleem. Standaard is dit ook zo.
Wat is het voordeel van het "in leven" houden van de wortel onder een kroon?

De prognose is beter. Een wkb verzwakt het element. Niettemin is het soms noodzakelijk vanwege ontstekingen. Maar als het niet nodig is: afblijven.
wo, 10/14/2009 - 12:57 Permalink
vV

extra overweging: een kroon geeft bij fors gevulde kiezen meer sterkte aan d ekies, meer weerstand tegen verwerken van kauwkrachten. Een fors gevuld ekies loopt groter risico op breuk, en die breuk zou wel eens op een ongunstige plek kunnen liggen, zodanig dat een kroon niet eens meer kan. Dus uitstellen heeft wel zo zijn risico`s, en niemand kan exact inschatten of dat risico er is of niet.
do, 10/15/2009 - 08:29 Permalink