Ontevreden over resultaat na 2 jaar beugelen

Author:
alex81
Posted:
wo, 10/14/2009 - 15:04
hallo,

In November 2007 heb ik een beugel genomen omdat ik een tand (naast de 2 voortanden) scheef had staan. Hier stoorde ik me heel erg aan.
Mijn orthodontist verzekerde mij dat dit binnen een jaar opgelost zou zijn. Hiervoor heeft hij ook een offerte gemaakt.
Nu zijn me inmiddels bijna 2 jaar verder en mijn beugel is er net 4 weken uit. Resultaat: Die zelfde tand staat nog steeds scheef. En nu heeft deze ortho er ook nog een klein spleetje tussen mijn voortanden gecreëerd ook.

Omdat ik totaal ontevreden ben over zijn prestatie wil ik (een deel) van mijn geld terug zodat bij een andere orthodontist mijn tanden wel goed recht gezet kunnen worden. Ik ben immers een overeenkomst aangegaan met mij orthodontist; ik betaal hem penningen, hij zet mijn tanden mooi recht. Mijn orthodontist heeft hier naar mijn inziens niet aan voldaan. Daarnaast heb ik het bijna het dubbele betaald als op de offerte staat. (als het nou allemaal mooi recht stond zou me dit echt niks kunnen schelen) Ik voel me behoorlijk opgelicht en slaap er zelfs slecht door.

Omdat ik dus ontevreden ben wil ik graag een second opinion laten uitvoeren bij 1 of 2 andere orthodontisten. Hiervoor heb ik de gipsafdruk nodig die voordat de beugel geplaatst gemaakt is. (Volgens vrienden krijg je deze gipsafdruk altijd mee als je klaar bent met je beugel. ) Nu ben ik deze week terug gegaan om deze afdruk te vragen. Maar nu willen ze mij deze niet geven omdat ze mijn dossier 10 jaar moeten bewaren.
Maar zonder die gipsafdruk kan ik dus niks beginnen.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Kan ik mijn orthodontist dwingen om deze afdruk te geven? Of naar een andere ortho/tandarst gaan en hem dit dossier + gipsafdruk laten opvragen?
Zijn er andere stappen die ik kan ondernemen? iemand ideeën?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties! :)
BJN

Een tweede mening heeft alleen zin als je nu nog iets wil verbeteren aan je tanden.

Als je ontevreden bent over de behandeling (tijdsduur en resultaat) kun je dat best melden aan de orthodontist. Even aanhoren wat tde verklaring is. Ben je niet tevreden met het antwoord dan kun je een officiele klacht indienen bij de klachtencommissie van de orthodontist (NMT of ANT). Die bekijken de gegevens (het dossier) en zullen eea afwegen. Dan doen ze een uitspraak op basis van hun bevindingen. Dan kijken zij niet direct naar hoe een andere orthodontist oordeeld. Zij zoeken zelf naar die exertise.

Het is daarom slimmer om eerst eens bij je tandarts te vragen wat die er van denkt.
wo, 10/14/2009 - 18:43 Permalink