Kauwpijn 3 weken na witte vulling

Author:
davidv2009
Posted:
wo, 10/14/2009 - 17:28
Vandaag precies 3 weken geleden is een klein gaatje tussen mijn 2 en 3 kies (rechts, van voren gezien) gevuld. Het gaatje lag aan de top van de kies.
Na de behandeling nergens last van gehad: het oppervlak was wat ruw, zoals gebruikelijk is geloof ik, maar niet hinderlijk. Had ook na uitwerken van verdoving geen noemenswaardig last van warm/koud of pijn bij kauwen.

Vandaag kauwde ik een geroosterde boterham (hard kantje), en toen schoot er plots een pijn door de betreffende kies heen. Ik kon daarna ook niet meer kauwen aan die kies, de 'wat zachtere' dingen deden minder pijn, maar zeker niet prettig.

Het 'vreemde' is, ik heb geen pijn
- als ik mijn kaken op elkaar klem
- als ik de tegen de kies druk (omhoogdrukken, want is in het bovengebit)
- als ik tegen de kies tik of bij warm/koud
- in rust (gelukkig!)

Het kenmerkende van de pijn: de pijn is het duidelijkst als ik ná het kauwen op een object (bijv. servetje, rubbertje) m'n kiezen weer van elkaar haal (pijn ong. 1-2 seconden, stekend), en dus veel minder tot geen pijn als de druk erop wordt uitgeoefend.

Ik heb al wat rondgekeken op internet/dit forum maar meestal ging het dan om complexere casussen die niet goed met de mijne te vergelijken zijn. Ik heb iets opgevangen dat het een probleem met de lijm kan zijn of een scheur in de vulling?

Omdat ik nieuwe patiënt was, was anderhalve week voor de ingreep nog een x-foto gemaakt van m'n gebit, daarop was behalve dat gaatje toen niets afwijkends te zien.

Wat kan het zijn/wat te doen?
- afwachten, gewoon goed blijven poetsen, flossen en mondwater gebruiken, kies wel/niet ontlasten
- tandarts bellen
- in paniek raken :smt003
Lieneke

Het pijn krijgen precies na het kauwen, is typerend voor een heel klein scheurtje in de kies. Soms is dit zo klein, dat je het niet eens kunt zien. Dit verschijnsel heet cracked thooth syndrom en kan opgespeurd worden met een crackedtoothfinder (probeer je tandarts het eens te laten zeggen, kan voor hylarische momenten zorgen; het is haast niet uit te spreken. Maar dat ter zijde...)
do, 10/15/2009 - 09:16 Permalink