Hoge rekening ?!

Author:
patientx999
Posted:
do, 10/15/2009 - 15:55
Ik had een ontsteking in een wortel van mijn tand. De ingreep duurde 2 uur en nu krijg ik een behoorlijk hoge rekening.
Mijn vraag is of dit wel normaal is, er staan diverse dingen tussen die ik op deze site niet zie staan bij dit soort behandelingen.

Geleidings en/of infiltratie anesthesie (A10) 12,80 euro
2 vlaks composiet (v12) 33,30
Etsen in combi met etsbare onderdelen (v21) 2x20,50
Operatiemicroscoop (e86) 69,20
Aanbrengen rubberdam (e45) 10,20
Toeslag kosten roterend Ni-Ti instr. (e04) 43,30
Verwijderen van wortelkanaalvulmateriaal (e54) 2x25,60
Electronische lengtebepaling (e85) 12,80
Zenuwbehandeling 1-kanalig gutta percha (e13) 2x92,20
Toeslag voor afsluiting met MTA (e63) 2x38,40
Materiaalkosten MTA (e00) 56,00
1 vlaks composiet [o] (v11) 20,50
Intra-oraale eindfoto (x10) 14,30

Totaal is dus 625,80 euro.

Sommige dingen staan dus dubbel op de rekening, alleen bij de ene staat er E1 nummer 31 en andere weer E1 nummer 41.

Al met al heb ik het idee dat het een dure ingreep is voor een ontsteking. Naar het schijnt is er nog een andere wortel ontstoken die ze binnenkort willen behandelen, maar als iemand dingen hier ziet staan die overbodig zijn of raar, dan hoor ik dat graag, want dan kan ik dat voor de volgende behandeling bespreken met de tandarts/endontholoog.

Alvast bedankt
Illuminus

Sommige dingen staan dus dubbel op de rekening, alleen bij de ene staat er E1 nummer 31 en andere weer E1 nummer 41.

Dat kan het betreft dan de behandeling van de twee centrale onderincisieven. Dus niet de behandeling van 1 tand maar van twee.

Als er gedaan is wat gedeclareerd is (lijkt me overigens wel als een endodontoloog 2 uur bezig is met twee onderincisieven) is er weinig mis met de nota. Ik mis in dit overzicht de E02 (uitgebreid endodontisch consult), heeft u die nota al in een eerder stadium gehad?

met vriendelijke groet
do, 10/15/2009 - 17:19 Permalink
vV

zo te zien inderdaad 2 ondersnijtanden, de 2 middelste. Sommige dingen staan er dan inderdaad dubbel op, andere weer enkel, bv omdat je beide tanden in 1x onder de cofferdam legt, en ze ook alle 2 op de foto komen te staan. En gezien het gebruik van MTA was er wel aardig wat mis, daarnaast heb ik dan wel d eopmerking dat de communicatie blijkbaar onvoldoende is, omdat u niet eens weet dat het behandeling aan 2 tanden betreft. Dat stuk mag u d etandarts best even op aan spreken, evenals op het feit dat u blijkbaar van tevoren niet wist wat de behandeling globaal zou gaan kosten. En bij dit soort behandelingen is het wel zo netjes, wat eigenlijk zwak uitgedrukt is.
vr, 10/16/2009 - 11:15 Permalink
patientx999

Ja ik zal hem aanspreken over de tweede tand want hij liet me de foto zien en zei dat er slechts 1 wortel ontstoken was. Dit was ook duidelijk zichtbaar doordat die wortel witter was dan de andere.
Wat is dat MTA gebeuren dan eigenlijk?
Ik heb trouwens vroeger weleens eerder zo'n behandeling gehad en dat was zonder zo'n microscoop. Als ik tegenwoordig bekenden spreek die zelfde ingrepen hebben gehad, dan lijkt het alsof dit soort ingrepen niet meer zonder microscoop gedaan kunnen worden. Maarja, zo vind ik wel meer dingen vreemd. Vroeger kwam je op controle bij de tandarts en deed hij wat nodig was. Nu kom ik op controle en kijkt hij een keer, doet niks en krijg je standaard te horen dat ik nog een keer moet terugkomen bij de mondhygiënist. Door dit soort dubbele afspraken betaal ik ook meer dan toen er nog geen mondhygiënist in die tandartspraktijk zat. Misschien toch maar eens opzoek gaan naar een jongere tandarts die zelfstandig werkt zonder mondhygiënisten, endonthologen en weet ik wat nog meer allemaal.
vr, 10/16/2009 - 13:51 Permalink
vV

vooruitgang heet dat. Ikzelf plan ook alleen voor controle en tandsteen verwijderen, is er iets is het echt terugkomen. De tijd om het gelijk ""even"' te doen is er gewoon niet, tenminste niet als je het niet netjes vind anderen te laten wachten. Dus aparte afspraak, want de volgende patienten hebben er ook recht op op het afgesproken tijdstip door mij gezien te worden. (ik loop ook niet of slechts incidenteel uit.) Als je daar de hand mee gaat lichten krijg je de praktijken waar men structureel een half uur tot 45 min achter loopt. Vind ik niet fijn, maar de patienten nog minder.

Vooruitgang ook mbt de microscoop. Heb er zelf nog geen, maar gaat zeker komen, om de eenvoudige reden dat je meer ziet, en dus beter werk kan afleveren, en zelfs behandelingen kan doen die voorheen niet zouden lukken, en dus verwezen moeten worden naar een endodontoloog.
Vroeger was anders,niet beter..tenminste wat dit vak betreft.., voor de tandheelkundige techniek en mogelijkheden is het maar goed ook dat dat achter ons ligt.
vr, 10/16/2009 - 14:09 Permalink
patientx999

Het gevaar is alleen dat de grote tandartspraktijken nogal eens te makkelijk doorsturen naar een mondhygiënist. Of dat er misschien te snel een microscoop bij gepakt wordt, ook als het niet nodig is. Ook worden er te vaak foto's gemaakt. Maargoed, de keuze voor een praktijk is niet makkelijk, er is naar mijn weten ook geen lijst met oordelingen over tandartspraktijken. Het voordeel van een zelfstandig tandarts is dat die inderdaad nog wel zelf tandsteen verwijderen en dat je niet nog een keer terug hoeft te komen a ... euro.
vr, 10/16/2009 - 17:12 Permalink
vV

Ook worden er te vaak foto's gemaakt.
wat is te veel/te vaak? Er moeten zoveel foto`s gemaakt worden als noodzakelijk voor een goede diagnose, goede behandelplanning, en goede controle op uitgevoerde of lopende behandelingen. Met de moderne technieken heb je minder stralingsbelasting tov het oude spul zeg maar. Stralenbelasting en wens tot goede diagnose staan natuurlijk haaks op elkaar. Maar ja dan moet men ook niet meer met het vliegtuig op vakantie of op wintersport...

Wat wel heel duidelijk is bij tuchtrechtzaken dat heel vaak een opmerking gemaakt word dat er te weinig foto`s wodren gemaakt. Kom zelf ook bij nieuwe patienten heel vaak tegen dat de laatste keer een jaar of 5 geleden was, en dat is echt te lang. Bij een goed uitgevoerde wortelkanaalbehandeling, ook met electronische lengtebepaling ben je toch een foto of 3 - 4 verder, afhankelijk van aantal kanalen en plaats in de mond.
vr, 10/16/2009 - 18:23 Permalink