Ondanks dat ik goed poets, rager en stoker heb ik bij de controles tandsteen. De tandarts en mondhygieniste zeiden dat sommige mensen meer tandsteen hebben door afzetting van kalk en dat hier niets aan te doen is.
Hier op het forum las ik ook al zo iets. De laatste keer heeft de tandarts het tandsteen verwijdert en deed het zo pijn dat de tranen uit de ogen liepen.
Ik ben nu dus bang voor de volgende keer en vraag me af of ik iets kan doen waardoor het tandsteenverwijderen minder gevoelig is? Ik poetste met Sensodyne en ben sinds kort overgegaan naar de Colgate total omdat deze 98% van de plak zou verwijderen en mijn gebit voelt wel glad aan, maar nu twijfel ik of de sensodyne de tanden ook minder gevoelig maakt voor het tandsteenverwijderen? :-?
Hier op het forum las ik ook al zo iets. De laatste keer heeft de tandarts het tandsteen verwijdert en deed het zo pijn dat de tranen uit de ogen liepen.
Ik ben nu dus bang voor de volgende keer en vraag me af of ik iets kan doen waardoor het tandsteenverwijderen minder gevoelig is? Ik poetste met Sensodyne en ben sinds kort overgegaan naar de Colgate total omdat deze 98% van de plak zou verwijderen en mijn gebit voelt wel glad aan, maar nu twijfel ik of de sensodyne de tanden ook minder gevoelig maakt voor het tandsteenverwijderen? :-?
Re: tandsteen....
Tandsteen kun je niet helemaal voorkomen door goede plakbeheersing. Het is trouwens een fabeltje dat de tandpasta de plak verwijderd. Dit moet je nog altijd zelf met de borstelen doen en met een interdentaal hulpmiddel.
Ik gebruik af en toe een periode Sensodyne vanwege één gevoelige tandhals, maar kan het niet laten regelmatig terug te grijpen naar één van die andere twee tandpasta's, vanwege dat schonere gevoel.
Maar ik ga het eens proberen met het plakpilletje. 's avonds poetsen met sensodyne en colgate en dan smorgens vroeg voor het tandenpoetsen kijken of er meer of minder plak zit :smt003
@chris
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een paar jaar geleden met paradontax gepoetst heb en toen had ik geen tandsteen :-? Een paar dagen met paradontax poetsen gaat wel, maar daarna wordt ik misselijk en mijn hele mond voelt "uitgebeten"van het zout....
Ik heb de "proef" gedaan zoals je schreef en nu weet ik natuurlijk niet hoeveel plak er normaal op de tanden zou zitten als je 's morgens voor het laatst hebt gepoetst, maar mijn tanden verkleurden amper.
Ik heb daarna met de vingers tandpasta op de tanden gesmeerd en nog een keer de test gedaan en volgens mij waren de tanden niet meer verkleurd :o
Dus tjaa......
Colgate beweert dat er een uniek antibacterieel ingredient in de tandpasta zit en door copolymer 12 uur op de tanden blijft zitten. In het filmpje op de website is afgebeeld dat er een laagje op de tanden en tandvlees ontstaat en plak geen kans krijgt zich te hechten....Ze beweren ook dat het klinisch onderzocht en bewezen is....
Als je tandsteen hebt is de eerste boodschap beter leren poetsen. Dat is helaas lastiger dan veel mensen denken. Maar een alternatief is er niet echt. Als je dan toch nog tandsteen ontwikkeld, daarbij soms spelen ook factoren een rol die je moeilijk kunt beïnvloeden zoals de speekselsamenstelling, is daar weinig meer aan te doen dan het bijvoorbeeld 2x per jaar laten weghalen. Als je door goed poetsen weinig tandsteen hebt is dit ook minder pijnlijk.
De digitale tandarts schreef:
Als je naar prijs en effectiviteit kijkt zou een goedkope tandpasta met fluoride winnen. Er zijn tandpasta's met extra bestanddelen waarvan geclaimed wordt dat dit een significant bijdrage aan de mondgezondheid geeft. Niet al deze effecten zijn echter overtuigend bewezen en vaak dan ook in onderzoeken die door de fabrikant betaald zijn. Je twee voorbeelden hebben echter wel een andere claim, Elmex richt zich op caries en Meridol op het bestrijden van tandvlees ontsteking. Als het om het laatste gaat, dan kan je ook het goed onderzochte Colgate Total toevoegen.
Lieneke schreef:
Colgate Total is (bij mijn weten) de enige tandpasta waarbij een goed onafhankelijk onderzoek is gedaan. Namelijk door de ACTA (tandheelkundige opleiding Amsterdam). Het kwam goed door de test. Ik ken behoorlijk wat tandartsen die hiermee zelf poetsen. Maar ja, dat wil niet zeggen dat andere tandpasta's niks zijn of dat deze tandpasta superieur is....
Maar het poetsen op zich zal altijd het belangrijkste blijven....... :smt001
Als het gaat om tandpasta's met een "significante" (*) antibacteriele (plakverminderde) werking kun je denken aan Meridol (inclusief het spoelmiddel), Parodontax en, inderdaad, Colgate Total. Goede tandpasta's met als enige nadeel de hoge prijs (en de smaak van parodontax bevalt ook niet iedereen). Misschien zijn er nog wel meer die minder bekend zijn.
(*) significant in statistische zin, zegt dus niks over de grootte van het effect. Soms wordt 'significant' stiekem gelijk gesteld aan 'relevant' maar dat is onjuist. Een significant effect hoeft dus geen enkele praktische betekenis te hebben en heeft dat vaak ook niet.
Als antwoord op Re: tandsteen.... door Lieneke
De laatste kies in mijn linkerbovenkaak had een klein vullinkje ter hoogte van de tandhals.
Tegen gevoelige tanden.
Vorig jaar is die er uitgevallen.
Inmiddels zit er een laagje tandsteen op,waarschijnlijk op het dentine.
Over een paar weken ga ik naar de tandarts toe.
Kan dit gewoon weggehaald worden en kan er dan weer composiet op gesmeerd worden?
Wat is beter in dit geval?Met een apparaat of met de hand?
Mvg,
arjan
Als antwoord op Re: tandsteen.... door arjan41
Nu ben ik zojuist weer terug van een reiniging. Eerst had ik het uiterste vertrouwen dat het enkele dichtslibbingen zou zijn, maar men is toch dik 20m bezig geweest om alles tandsteenvrij te maken. Ik ben met stomheid verslagen.. elke keer dezelfde ellende of ik ooit wel eens een tandstoker gebruik. JA NATUURLIJK!! Alsof ik een jokkend klein kind ben.
Hierbij wil ik even zeggen dat OOK ik bij de groep hoor bie wie onvoorstelbaar veel plakvorming ontstaat. Ik ken mensen die tien jaar naar de tandarts gaan en beweren geen gaatjes te hebben of tandsteen. Ik heb binnen een half jaar een mond vol. Dan heb ik nog zelf gezien met vrienden, huisgenoten, familie met wie we samen in de badkamer staan en samen staan te poetsen, dat diegene effe zo zo doet en nooit gaatjes of tandsteen heeft. Mensen die de hele dag door lijken te snacken en te snoepen.. ik snap dat echt niet. Daarnaast kost het me uiteraard ook nog eens vrije dagen aan vevelende afspraken en extra rekeningen. Zo zonde...
En het ergste nog, dat ik sterk het gevoel heb alsof al dat peuteren en tandpasta van een tientje allemaal geen zier helpt.