wkb & kronen?

Author:
agnesje
Posted:
do, 10/22/2009 - 15:29
oke nu ik zit nu op het forum te lezen en wat ik er van begrijp is dat je naar een wkb behandeling een tijdelijke vulling krijgt mits de tand/kies er helemaal uit is? en daarna een kroon?

het zit zo heb ook een wkb gehad en heb nu een prachtige tand ervoor weer gekregen.. moet deze er nog weer opnieuw uit??? en komt er dan een zogenamde kroon op? :o

alvast bedankt !!
Spiegeltje

Na een wortelkanaalbehandeling krijg je een gewone vulling. Vaak wordt het in twee stappen gedaan en dan heb je nog een paar weken een noodvulling. De tand of kies wordt niet standaard vervangen door een kroon, dat gebeurt alleen als het nodig is. Bijvoorbeeld als de tandarts veel heeft moeten boren en de kies verwzwakt is. Dat is pas een half jaar of langer na de wortelkanaalbehandeling. Soms ook wat eerder. In principe staan een wkb en kroon dus los van elkaar. Een ander misverstand is dat je eerst een wkb moet laten doen voordat een kroon wordt geplaatst.
vr, 10/23/2009 - 14:47 Permalink
agnesje

bedankt voor je antwoord! :D het zit een beetje zo die tand waarbij de wkb is gedaan was helemaal kapot :( er was ongeveer de helft van over om zo even te zeggen. ze hebben hem eerst gevuld en een week later wkb gedaan en er direct een super mooie tand opgezet.. blijft deze dan eerst toch gewoon zitten om moet het er alsnog weer opnieuw gedaan worden .. ?
vr, 10/23/2009 - 19:36 Permalink
agnesje

sorry voor de onduidelijke uitleg .. maar het zit zo ik had een tand wat gewoon echt kapot was. die tand is weer opgevuld en had een tand weer. niet prachtig omdat die tand al zo kapot was dat er ook niet veel meer van te maken was denk ik :P een week later heb ik een wkb gehad. bij die tand. ze hebben me die tand die gemaakt was eruit gehaald wkb uitgevoerd en er een nieuwe tand weer ingezet. hoe ze het hebben gedaan geen idee wilt het ook niet weten :P maar die nieuwe tand van nu is een erg mooie tand. is dit nu dan een tijdelijke tand om zo maar even te zeggen? of blijft deze tand er gewoon inzitten :)

ik hoop dat je het nu beter begrijpt :D
za, 10/24/2009 - 17:54 Permalink
Spiegeltje

Het zou kunnen dat ze een zogeheten kunstharskroon hebben geplaatst. Die zien er mooi uit maar slijten vrij snel en gaan eerder kapot. Dit is dus eigenlijk een tijdelijke oplossing totdat er een echte kroon wordt geplaatst. Die moet op maat worden gemaakt in een apart laboratorium aan de hand van een afdruk van je tanden.

Het beste kun je aan je eigen tandarts even opheldering vragen hoe het precies zit want voor mij is het ook gokken .
za, 10/24/2009 - 20:32 Permalink