hallo
ik moet morgenmiddag een wortelkanaalbehandeling ondergaan.ik kan al een week niet slapen van angst.
ruim 2 weken geleden kreeg ik ontzettend veel pijn aan een kies.ik kon toen pas donderdags bij de tandarts terecht.hij heeft een foto gemaakt en onderin zat een ontsteking.ik kreeg toen antibiotica en ibuprofen.
nu moet ik morgen naar de tandarts,maar heb bijna geen pijn meer.ik spoel met bocasan.
is het mogelijk als ik nog een antibioticakuur krijg dat de ontsteking helemaal weggaat?
en mocht dit niet kunnen is het dan verstandig om voor die tijd ibuprofen in te nemen?
groetjes lisa
ik moet morgenmiddag een wortelkanaalbehandeling ondergaan.ik kan al een week niet slapen van angst.
ruim 2 weken geleden kreeg ik ontzettend veel pijn aan een kies.ik kon toen pas donderdags bij de tandarts terecht.hij heeft een foto gemaakt en onderin zat een ontsteking.ik kreeg toen antibiotica en ibuprofen.
nu moet ik morgen naar de tandarts,maar heb bijna geen pijn meer.ik spoel met bocasan.
is het mogelijk als ik nog een antibioticakuur krijg dat de ontsteking helemaal weggaat?
en mocht dit niet kunnen is het dan verstandig om voor die tijd ibuprofen in te nemen?
groetjes lisa
Re: kan ik een wortelkanaalbehandeling voorkomen?
De antibiotica remt de ontsteking een beetje maar haalt de oorzaak (een geinfecteerd wortelkanaal) niet weg......de ontsteking zal dus altijd weer gevoed worden door bacterien en bacterieproducten uit het wortelkanaal. Daarom moet een wortelkanaalbehandeling toch gedaan worden, ook al heb je nu minder pijn.
Je kunt inderdaag wel een uur van tevoren ibuprofen innemen, dit dempt de napijn beter dan wanneer je een paracetamol of ibuprofen nemen als je napijn voelt opkomen als de verdoving uitwerkt. Napijn heb je bijna altijd na een wortelkanaalbehandeling, maar is prima te onderdrukken met paracetamol of ibuprofen.
Heel veel succes morgen!
Precies. Laat voor de verandering maar eens horen dat het heel erg is meegevallen.
de kies kan toch ook getrokken woden? :cry:
http://flashmedia.uva.nl/avc/uvatv/fascinatie/a_d_j.html
Waarom gaat u maandag gewoon niet naar de tandarts en vraagt u haar/hem alles nog eens uit leggen? U beslist. Als u de behandeling niet wilt is dat uw zaak. Maar u mag niet van de tandarts verwachten dat die dan ook de kies trekt.
Antibiotica lost het probleem niet op, hoogstens een tijdje en dan kan het wel eens een stuk heftiger verloop hebben dan nu het geval is.....
De zenuw in de kies is al dood dus voor zenuwpijn hoef je niet bang te zijn, netjes verdoven....rustig schoonmaken komt helemaal goed.
:cry:
wou dat ik een dag verder was. :smt010
Nee, echt niet. Je kunt een tijdje klachtenvrij zijn maar de klachten komen zeker weer terug. Dat is heel anders dan bij andere infectieziekten want dan kan antibiotica genezen. Antibiotica is geen definitieve oplossing in de tandheelkunde. Dat staat vast.
De enige juiste behandeling is de wortelkanaalbehandeling. Ik heb er zelf ook twee gehad. Geen napijn gehad en klachtenvrij gebleven.
hallo allemaal
nou ik heb het achter de rug.wat viel dat ontzettend mee.
natuurlijk voel je wel iets.maar echt pijn?nee hoor.
het enigste wat ik gevoeld heb is iets wat hij in het begin deed.een soort boren met hogedruk.
maar verder was het echt goed te doen en ik vind het zo jammer dat ik mij zo nerveus heb gemaakt.
over 2 weken is de vervolgbehandeling.
weten jullie wat ze dan gaan doen?
groetjes lisa :smt006
Normaliter wordt inderdaad een WKB prima uitgevoerd.
Wat betreft de vervolgbehandeling: heb je een noodvulling gekregen? Vaak krijg je na een WKB een noodvulling, de volgende keer maken ze de kies nogmaals open en checken of de onsteking helemaal weg is (foto, schoonmaken). Als dit allemaal goed is, krijg je een definitieve vulling. Tenminste dit is mijn ervaring mbt een WKB.
En... 9 van de 10x valt het allemaal reuze mee en helemaal als je een goede tandarts hebt.
Tenslotte wil ik je zeggen, dat ik blij ben dat het allemaal goed verlopen is!
Ik heb nog wel een vraagje.
Wat had iemand tegen je moeten zeggen of welke informatie had je gehad moeten hebben zodat je je minder nerveus zou hebben gemaakt. Of was er "geen kruid tegen gewassen"? :D
maandag moet ik de vervolgbehandeling.
maar nu is mijn vraag moet ik dat laten verdoven?
want ik hoor ook dat ze soms niet verdoven en dat de zenuw dan niet dood is.
wat adviseren jullie?
ik ben nu echt gelukkig minder bang.
op de vraag of er iets was om mij vorige week minder bang te maken?ik denk het niet want door de jaren heen hoor je al zovaak zulke negatieve verhalen hierover.
natuurlijk is het geen pretje,maar denk misschien minder erg dan boren.
niets is fijn bij de tandarts.dat is toch zo.
heb wel een lieve tandarts die alles netjes uitlegd terwijl hij bezig is.
ik hou jullie op de hoogte.
groetjes :smt006
Voor de behandeling begint vragen of verdoving nodig is. De tandarts zal waarschijnlijk zeggen van niet want de zenuw is immers al verwijderd. Dan kun je afspreken dat als je toch wat voelt je je hand mag opsteken, dat de tandarts dan meteen stopt en eventueel toch nog verdooft. Zo hou je zelf de controle.
wie weet wat er eigenlijk met de vervolgbehandeling gebeurd?
ik moet morgen om half 12.
alvast bedankt.
groetjes lisa :smt006