Gevoelige tanden

Author:
smalltowncynic
Posted:
do, 10/29/2009 - 12:27
Beste,

Gisteren heb ik door de mondhygiëniste tandsteen laten verwijderen. Dit was voor mij de eerste keer (het was ook ECHT nodig) en ze heeft de onderkaak schoongemaakt. Dat duurde een uur, dus dat zegt wel genoeg denk ik.

Wat bleek? Mijn tandvlees is nog net niet ontstoken, maar wel vrij geïrriteerd. Mijn tanden zijn, tot gisteren, nooit gevoelig geweest, althans, ik heb hier niets van gemerkt. De mondhygiëniste heeft Sensodyne meegegeven tegen gevoelige tanden en ik heb gisteravond en vanochtend netjes mijn tanden gepoetst met Sensodyne. Ze gaf hierbij aan dat het een dag zou duren ongeveer en dat dan de gevoeligheid wat weg zou moeten trekken.

Helaas zijn we nu 30 uur verder en het is nog steeds een zeurderige pijn, vooral in/om/bij/onder mijn voortanden aan de onderkant.

Mijn vraag is, is dit normaal? Moet het snel wegtrekken of maakt dat niet zo veel uit?

En belangrijker nog zijn er trucjes om de pijn wat weg te krijgen? Ik heb niet echt pijn maar meer een zeurderig gevoel waaruit ik kan opmaken dat er iets niet helemaal goed is.

Al met al ben ik blij dat mijn tanden, in ieder geval de onderkaak, weer schoon zijn.

Alvast bedankt voor de reactie,

Wouter.
Lieneke

Een zeurderig gevoel zijn geen gevoelige tandhalzen waar Sensodyne tegen werkt. Sensodyne vermindert enkel de sensatie die je bij koude drankjes of wind kunt ervaren. Na een flinke schoonmaakbeurt kan je een beurs gevoel hebben. Meestal is dit na 2 dagen weer over of wordt het in de loop van tijd steeds minder. Ik zou het nog even aanzien.
Overigens vraag ik me af wat er bedoeld wordt met geirriteerd tandvlees. Dit is een term die binnen de tandheelkunde eigenlijk nooit wordt gebruikt.
do, 10/29/2009 - 12:58 Permalink
smalltowncynic

Wat ze volgens mij bedoeld heeft, is dat het nog net niet ontstoken is maar wel bijna. Misschien komt daar de term geirriteerd vandaan?

Ik zal het in ieder geval nog wel even aanzien, hopelijk gaat het snel over.

Bedankt voor je antwoord. Dat heeft me wel weer wat gerustgesteld.
do, 10/29/2009 - 13:43 Permalink
Lieneke

Het is ontstoken of het is niet ontstoken...Wellicht bedoeld ze dat het wel ontstoken is maar dat het nog geen parodontitis (diepe tandvleesontsteking met verlies van kaakbot) is. Dus dat het nu een gingivitis is (oppervlakkige tandvleesontsteking).
do, 10/29/2009 - 14:53 Permalink