paradontitis en eventuele behandeling

Author:
solange
Posted:
za, 01/21/2006 - 22:45
Hallo allemaal,
Ik ben sinds vandaag nieuw op de site en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of de nodige tips geven :
Een drietal jaren geleden wilde ik op 41 jarige leeftijd nog beginnen met een orthodontie behandeling (vooral voor 1 tand vooraan boven die echt niet meer mooi was en volledig was scheefgegroeid). Na een eerste onderzoek en bijhorende foto's werd ik doorverwezen naar een paradontoloog voor een behandeling van paradontitis. Tot nu toe had geen enkele tandarts bij de jaarlijkse controle daarop gewezen, maar blijkbaar liep ik daar al jaren mee rond. Nu beginnen met de orthodontie zou dus geen goed idee zijn. Na de behandeling van de paradontitis (een soort grondige poetsbeurt onder verdoving) moest ik mijn tanden zes weken laten rusten en werden terug de pockets gemeten. Resultaat : veel beter. Ik ben toen begonnen met blokjes op m'n tanden en sinds vorig jaar heb ik een mooie rechte rij tanden. Het enige dat nog zichtbaar was van de paradontale behandeling was het tandvlees dat iets hoger zat dan vroeger.
Vorige week krijg ik plots veel pijn aan 1 kant van het tandvlees onderaan en verschijnt er een soort absces. De tandarts (een nieuwe, aangezien ik naar het buitenland ben verhuisd) gaf mij nogal een hard verdict : een zeer erge vorm van paradontitis en hij raadde mij aan om de onderste vier tanden vooraan te laten trekken. Het moest niet vandaag, maar toch niet te lang mee wachten. Ik ben nu bezig met een antibiotica kuur voor de absces en ik zit nu met een aantal vragen (erger nog, ik slaap niet meer):
1. Mijn tanden staan nog niet los, is er echt geen andere oplossing ?
2. Paradontitis zou heel slecht zijn voor het hart of herseninfarcten : Wanneer ik mijn tanden laat trekken, is dan de paradontitis verdwenen, of heb ik dat voor heel mijn leven ? En hoe zit het mijn dit hart-gevaar.
3. De tandarts stelt mij voor om deze vier tanden te laten vervangen door een brug die vastgemaakt wordt op twee tanden links en twee tanden rechts. Is dat stevig genoeg ? Is er op die andere tanden dan geen paradontitis aanwezig (gevolg : brug na 1 jaar eruit wegens andere tanden ook los ?)
De tandarts rekent voor deze brug 6500 euro waarvan het ziekenfonds hier in luxemburg ongeveer 1200 euro terugbetaald. Het is dus een hele investering en wil er daarom dan ook heel goed over nadenken.
4. Is een implantaat een alternatief ? Of is vanwege de paradontitis mijn kraakbeen niet sterk genoeg om deze tanden in te planten ?

Ik maak mij vooral zorgen voor mijn gezondheid. Ik voel me momenteel zoals : Ik heb iets in mij dat dingen kapotdoet en ik kan er weinig aan doen. Bovendien schrik voor de toekomst !

Alvast bedankt voor al Uw raad !
Groetjes uit luxemburg,
solange
Lieneke

1. Ik vind het raar dat je alleen een anti-biotica krijgt zonder het schoon te maken: dan werkt het sowieso niet! Bovendien hebben voortanden altijd een betere prognose dan kiezen, dus ik denk dat de paniek iets te groot is en dat er inderdaad nog wat anders valt te doen. Namelijk herbehandeling van de parodontitis met een geschikt (! daar kom je achter door een kweek te laten doen!) anti-biotica. Maar ja, we kunnen van hieraf niks zien, dus het is moeilijk te bepalen.
2. Er is een verband tussen parodontititis en hart- en vaatziekten. In hoeverre dit met elkaar te maken heeft, is mijn inziens nog te weinig bekend. De 2 aandoeningen hebben namelijk gezamenlijke oorzaken.
3. Ik zou heel voorzichtig zijn met het laten plaatsen van een brug. Wat je al zegt: is er op de tanden waar de brug zal gaan rusten geen parodontitis??? Dat kan ik vanaf hier niet zien.
4. Implantaten zouden een alternatief kunnen zijn mits er genoeg bot aanwezig is en de parodontitis geemilineerd wordt. Ik heb wel eens meegemaakt dat een mevrouw parodontitis in haar boventanden had. Deze tanden werden getrokken waarna de parodontitis in haar ondergebit begon, terwijl dit voor de tijd hele goede tanden waren.

Advies: vraag eens een second opion aan!
za, 01/21/2006 - 23:46 Permalink
remikiso

Dat is inderdaad een heel goed advies. Second opinion. Ben in Den Haag geweest en daar lagen mijn tanden en kiezen er al uit. Ben ergens anders geweest en die zeiden kan altijd nog om te trekken eerst maar even kijken.
Ik krijg een flap-operatie. Als dat goed gaat hebben mijn tanden weer houvast door het tandvlees. Het kaakbeen krijg ik niet meer terug.

Dus ik zou als ik jou was nog maar niets laten trekken.
zo, 01/22/2006 - 10:16 Permalink
solange

Bedankt voor jullie antwoordjes. Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt bij een andere tandarts en we zien dan weer wel.

Groetjes,
solange
vr, 01/27/2006 - 14:32 Permalink
jeanet5

ook bij mij is dit deze week paradontitis geconstateerd. De pockets zijn meteen gemeten en kan over 14 dagen pas komen om schoongemaakt te worden. Ik heb ontzettend veel pijn nu. Wat kan ik doen?

Ook heeft mijn tandarts nooit mij verwezen naar een mondhygieniste, terwijl ik toch meerdere malen heb aangegeven klachten te hebben. Vorig jaar nog een ronde rontgenfoto gemaakt en er was niets te zien. Nu blijkt dat mijn kaakbot op sommige plaatsen is aangetast en het tandvlees op sommige plaatsen necrotisch.

Ik maak me zorgen, nu lees ik ook nog dat het afstervende tandvlees vaak bij HiV patienten voorkomt. Misschien is het beter om maar niets te lezen op het internet, maar toch wil ik weten wat de adviezen zijn.

Wat kan ik doen om de de pijn te verzachten? Gaat het nu niet verder ontsteken?
Het reinigen gebeurd in 2 fases, met een week ertussen.. kan dit geen kwaad? En dan erna? Als het kaakbot is aangetast dan gaat de bacterie gewoon verder onder de kiezen? Kan het helemaal verdwijnen en zo ja hoe?
vr, 01/18/2008 - 12:01 Permalink
Lieneke

Normaal worden pijnklachten bijna dezelfde dag behandeld. Echter...parodontitis kan je niet in een paar minuten fixen. Dit heeft veel tijd en aandacht nodig. Dat je over 2 weken geholpen kan worden, is dan best snel!

Zo te lezen heb jij een behoorlijk agressieve en progressieve vorm van parodontitis. Dit houdt in dat je te maken hebt met een acute ontsteking en niet met een chronische. Dit is behoorlijk pijnlijk en ontwikkelt zich veel sneller dan een normale parodontitis.

Wat ik je kan adviseren is om eens te vragen naar een kweektest. Vaak zie je namelijk bij dit soort gevallen dat er anti-biotica nodig is. Welke anti-biotica kan je dmv een kweektest ontdekken. Verder zou je kunnen vragen of je na die 2 behandelingen weer snel mag komen voor weer een behandeling. Dus niet de normale 3 maanden er tussen laten. Dat is te lang.
Voor het poetsen: In de litteratuur wordt afgeraden om meteen fanatiek te gaan poetsen bij deze ANUP (acute necrotiserende ulcererende parodontitis). Waarschijnlijk is dit ook te pijnlijk om te doen. Dus poets goed, maar wel voorzichtig.

Over HIV: Er bestaat inderdaad een connectie tussen ANUP en HIV. Dat wil zeggen dat mensen met HIV wel eens ANUP hebben. Als je onveilige seks hebt gehad of op een andere manier met bloed in contact bent geweest, kan je natuurlijk een test laten doen. ANUP wil niet zeggen dat je per definitie HIV besmet bent. Ikzelf heb het nog nooit bij een ANUP-patient meegemaakt! ANUP treedt op bij een verlaagde weerstand en die kan natuurlijk overal door veroorzaakt worden...ook door een lullig griepje...

Verder is er ook een verband tussen roken en ANUP (en overigens ook tussen alle andere ontstekingen van het tandvlees). Dus als je dit doet, stoppen!

Als parodontitis onbehandeld blijft, zal het proces verder gaan: Bacterien blijven op het worteloppervlak aanwezig wat zal leiden tot verdere botafbraak. Hoe minder kaakbot, hoe minder houvast de tanden hebben. Ze zullen geleidelijk aan steeds losser gaan staan.

Om de pijn te verzachten kan je pijnstillers nemen. Wat misschien ook werkt is spoelen met kamillosan of gewoon kamillethee.

Sterkte!
vr, 01/18/2008 - 14:20 Permalink
Spiegeltje

Kan het helemaal verdwijnen en zo ja hoe?

Door een intensieve behandeling (professionele gebitsreiniging, eventueel aangevuld met flapoperaties en ondersteuning met antibiotica) is het vaak wel mogelijk om het proces stop te zetten. Daarbij is het enorm belangrijk dat *levenslang* een uitstekende mondhygiene moet worden volgehouden, anders komt het probleem weer terug en gaat de botafbraak gewoon weer verder waar ie was opgehouden. Eenmaal verdwenen bot komt niet meer terug, ook niet na een geslaagde behandeling.

Ik vind het jammer dat je niet eerder kan worden geholpen maar daar is waarschijnlijk niks aan te doen. Voorzichtig met poetsen inderdaad, zachte borstel gebruiken, en als de situatie opeens slechter wordt en je veel pijn houdt zou ik toch nog even tussendoor de tandarts bellen. Als het de acute vorm is kan het namelijk ook heel snel achteruit gaan. Maar het kan ook zijn dat het ongeveer hetzelfde blijft en dan zijn die paar weken nog wel af te wachten. Misschien dat het ook al verstandig is om al antibiotica te nemen, in afwachting van de resultaten van de kweek, als het inderdaad ANUG is maar dat weet ik niet zeker.
vr, 01/18/2008 - 15:14 Permalink
jeanet5

Bedankt voor je uitgebreide reactie Lieneke.

Inmiddels is de kweek gedaan en heb 6 van de 7 bacterieen. Niet best dus. Momenteel slik ik metronidazol (flagyl)

We gaan proberen samen hieruit te komen. Goede verzorging inderdaad en ik rook verdikkeme. Dit gaat heel moeilijk worden.

Het rare is nu ik aan de antibiotica zit, ik al merk dat er wat vermoeidheid afneemt. Ik voel me al heel lang moe, slap en ellendig. Nu heb ik 15 jaar geleden een amoebe in India opgelopen. Nu lees ik dat deze antibiotica ook voor de darmen werkt. Zou dit toen al van invloed zijn geweest? Voor mijn gevoel loop ik hier al jaren mee rond.

Januari ga ik van tandarts wisselen, omdat ik nu wel heel verdrietig ben van het nieuws dat hij nooit iets eerder bij mij gezien heeft. Op de foto was 2 jaar geleden te zien dat mijn tandvlees aardig aan het slinken was. Waarom hij me nooit heeft doorgestuurd is een raadsel.

Ik hoop dat deze kuur mij weer een beetje op weg zal helpen. Het voelt heel naar allemaal.
do, 10/29/2009 - 16:04 Permalink
jeanet5

Dank je.

Ik ga kijken wat ik kan doen. Voor nu kan ik het nog niet helemaal laten, maar voel me heel erg schuldig als ik het doe.
Hoe diep kan een verslaving zitten , bah eigenlijk.

En verder vraag ik me af hoever deze bacterien ook in je darmflora aanwezig zijn. Het één sluit het ander niet uit lijkt mij. Het is tenslotte hetzelfde "spijsverteringskanaal"

Ook heb ik last van heel veel lipomen. Wie weet zit er een verband in. Ik weet het nog niet.
do, 10/29/2009 - 19:47 Permalink
Spiegeltje

Jeanet5 denkt waarschijnlijk: flagyl wordt ook gebruikt voor bepaalde schadelijke bacteriën/parasieten die aanwezig zijn in het maag/darmkanaal (dat klopt) en dat het daarom om dezelfde bacterien gaat als die parodontitis veroorzaken. Dat is een denkfout omdat één medicijn tegen verschillende ziekten kan worden ingezet.
vr, 10/30/2009 - 09:52 Permalink
jeanet5

Inderdaad.
Juist omdat dit niet van gisteren is en ik vermoedelijk al jaren mee rondloop.
15 jaar geleden 3 x flagyl in India geslikt, vanwege een dysinterie.

Het kan toch logisch klinken dat dezelfde bacterieen dan ook in de darmen voorkomen als ze ook in de mond zitten?

Wat ik ook niet begrijp is dat ik al 2 jaar kamp met ernstige vermoeidheidsklachten en nu ik de kuur slik , knap ik aanzienlijk op. Is vermoeidheid een bijverschijnsel van paradontitis?
vr, 10/30/2009 - 10:20 Permalink
Spiegeltje

Is vermoeidheid een bijverschijnsel van paradontitis

Eigenlijk niet, en ernstige vermoeidheid, dat is nogal wat. Dan zou je in de eerste plaats naar andere oorzaken zoeken denk ik.

Het is wel zo dat parodontitis een ontsteking is die zijn weerslag kan hebben op diverse systemen van het lichaam, zoals iedere andere ontsteking. En klachten kan geven als minder welbevinden. Uit bloedonderzoek blijken afwijkingen te zien bij mensen met parodontitis.Het is dus niet uitsluitend beperkt tot een lokaal verschijnsel in de mond. Er is ook wel gerapporteerd dat sommige mensen zich 'beter' voelen na behandeling van de parodontitis maar of dat een vaststaand feit is?

Van dit onderwerp ben ik verder niet zo op de hoogte. Hoe dan ook, het onderstreept wel het belang van de behandeling van parodontitis, in de eerste plaats voor het behoud van uw tanden en maar ook uw algehele gezondheid.
vr, 10/30/2009 - 11:20 Permalink
jeanet5

Dank voor je snelle reactie

Dit stelt me weer wat gerust. Op dit forum heb ik mij een beetje ingelezen. Ik vermoed dat de vermoeidheid te maken heeft met langdurig stress en dat weer zijn weerslag heeft gehad op mijn afweersysteem. Nu dit geconstateerd is en nogal agressief schrik je enorm en ga je verder zoeken.

Na een aantal keren bloedgeprikt te hebben is er niets gevonden.

Ik maak deze kuur af, verzorg het gebit en hoop dat het hierbij blijft. Er is al een kies getrokken en vermoedelijk moet er nog 1 uit. Mijn tandvlees is nog te zwak een brug te plaatsen.
Ik wil eerst het advies ook van de nieuwe tandarts afwachten.
vr, 10/30/2009 - 11:46 Permalink
fem1

Hallo,

ik ben ook nieuw.
Ik ben een maand geleden geholpen door de mondhygeniiste voor paradontitis.
Dit is bij mij ook in 2x gedaan. Heb er geen last van gehad, maar 't was wel nalatigheid van m'n vorige tandarts dat dit was ontstaan. In maart nog daar geweest even tandsteen verwijderd verder was alles goed.
Waar ik wel van ben geschrokken is dat dit dus al met al € 520 heeft gekost.
Dus

1 x metingen hoever dat de paradontitis zich had ontwikkeld
1x de helft behandelt zo'n 3 kwartier
2x andere helft ook zo'n 3 kwartier

wel een verdovend middel gekregen een soort créme dat op je tandvlees werd gesmeerd.

Maar zoveel geld voor enkel en alleen grondig schoonmaken door een mondhygeniïste? Wil graag van jullie een reactie horen.
gr. Fem1
vr, 10/30/2009 - 13:07 Permalink
Illuminus

Parodontitis initieel wordt gestart met een status (meestal T12) gevolgd door initiele behandeling per element waarvan de pocket dieper is dan 4mm (t21 of t22). T22 of t21 gaat dan keer het aantal elementen dat gereinigd wordt.

Als dat correct is uitgevoerd aan de hand van de status is er technisch niks mis met de declaratie. Declaratie gaat hierin per verrichting niet per tijdseenheid.....
vr, 10/30/2009 - 13:27 Permalink
Illuminus

Qua codes lijkt het wel te kloppen. Hoe is de verdovingsgel aangebracht, als het er alleen opgesmeerd is moet A15 in rekening gebracht worden.

Idd zijn wel alle tanden en kiezen in rekening gebracht, als voor allemaal de pocket dieper dan 4 mm was is er weinig tussen te krijgen. Afgezien van t feit dat t wel zo netjes was geweest om de kosten door te spreken na de vervaardiging van de status.
vr, 10/30/2009 - 13:44 Permalink
fem1

Qua codes lijkt het wel te kloppen. Hoe is de verdovingsgel aangebracht, als het er alleen opgesmeerd is moet A15 in rekening gebracht worden.

Idd zijn wel alle tanden en kiezen in rekening gebracht, als voor allemaal de pocket dieper dan 4 mm was is er weinig tussen te krijgen. Afgezien van t feit dat t wel zo netjes was geweest om de kosten door te spreken na de vervaardiging van de status.

dank U Illuminus.
de verdoving is idd er op gesmeerd en de pockets waren bij de meeste dieper dan 4 mm. maar......

Ik heb toch geloof ik 't verkeerde beroep gekozen :wink:

volgende week gaan ze bleken , toch maar eens even vragen wat dat precies gaat kosten ( U enig idee??)

gr. Fem 1
vr, 10/30/2009 - 13:49 Permalink
Spiegeltje

Niet zo netjes om alle tanden te declareren.

Ik maak echter uit de rekening op dat per zitting 7 elementen initieel zijn behandeld, althans gedeclareerd is 7 x €20,50 (T22) = €143,50. Dus in totaal 2 x 7 = 14 elementen, dat zijn mag ik hopen niet alle tanden, toch?

A10 mag inderdaad (Illuminus schreef het al) niet worden opgevoerd als niet met de naald is verdoofd. Voor gel (A15) is, anders dan de nota suggereert. namelijk een goedkoper tarief (€6,70). Zeker omdat er nogal veel verdoving in rekening is gebracht (8x) kan je daar nog eens over bellen.
vr, 10/30/2009 - 14:38 Permalink
fem1

fijn jullie reacties te lezen.
Bij mij zijn er geen medicamenten aangebracht. de verdoving werd met een soort spuitje (beslist geen prik, maar een zalf op 't tandvlees aangebracht wat een beetje dik gevoel gaf, maar wel hielp.
Kijk waar het mij om gaat is dat er zo veel gerekend mag worden.
Heb begrepen dat het dus niet om tijd gaat maar om de behandeling zelf, maar 't is toch absurd.
als je er goed over nadenkt...

in 't kort.....

metingen
1e behandeling + verdovingszalfje
2e behandeling + verdovingszalfje

(pakweg 3 uur, ruim gerekend)

en schoon is je gebit.

kassa....€558,00

ik weet 't, ik zeg het zeer kort door de bocht, maar 't komt er toch wel op neer.

Met alle respect voor tandarts (die bij mij er niet aan te pas is gekomen ) en mondhygeniïste ik vind dat een loodgieter of stukadoor zwaarder werk heeft.... :wink:
za, 10/31/2009 - 11:10 Permalink
Lieneke

Tja, maar die hebben niet zo'n lange opleiding moeten betalen, hebben een stuk minder verantwoordelijkheid te dragen, moeten minder hersenwerk verrichten en hoeven geen behuizing etc te betalen....En vergis je niet in het lichamelijke, want ook ons beroep is lichamelijk zwaar, ook al zou je dat niet zo snel denken.
za, 10/31/2009 - 11:41 Permalink
Lieneke

Nee, klopt. Een vrij gevestigde mondhygienist werk meestal met een 5-minutentarief. Dit komt erop neer dat er ongeveer 96 euro per uur wordt gedeclareerd. Een mondhygienist in loondienst werkt echt onder de tandarts. Dan worden dus die T-codes gehanteerd.

Maar wat nou als een assistente die behandelingen uitvoert? Dan worden er tandartscodes gehanteerd....

De opleiding mondhygienist duurt tegenwoordig 4 jaar. Die van de tandarts was 5 jaar en is nu 6 jaar.

Ja, het is veel geld. Dat klopt. Maar als de verzekering het helemaal zou vergoeden, dan hoor je er niemand over...
za, 10/31/2009 - 14:22 Permalink
fem1

dan hoor je er niemand over,
.........................

dat klopt, want dan weet je het niet. Zo heb ik dus bij mijn verzekering de gedeclareerde facturen opgevraagd.

Ik vind dus dat de factuur naar de zorgverlener EN naar de patiënt moet gaan, zodat er toch enige controle is.

Kom er nu ook net achter dat ik in maart nog bij mijn oude tandarts ben geweest voor controle,

reiniging en tandsteen verwijderd (geen paradontitis vastgesteld??)
nog geen 10 minuten geduurd en wat zie ik hier staan € 81,00 :o
Kijk, daar wist ik dus helemaal niets van.

Het zal beslist in veel gevallen wel kloppen, maar ik ben niet zo naief om te denken dat er allemaal eerlijk wordt gedeclareerd.

gr. fem1
za, 10/31/2009 - 14:37 Permalink
Lieneke

Altijd nakijken inderdaad!

Als de tandarts een contract heeft met de verzekering, dan gaat de rekening rechtstreeks naar de verzekering. De verzekering laat dan weten (als het goed is...de mijne doet dat wel), hoeveel het kostte en wat er van je rekening wordt afgehaald. Ook bekijkt de verzekering of er op de juiste manier is gedeclareerd.
za, 10/31/2009 - 15:16 Permalink