Anti Biotica Metronidazol

Author:
eline2
Posted:
do, 06/12/2008 - 22:59
Ik ben in behandeling bij een parodontoloog voor parodontitisch en heb 10 dagen metronidazol voorgeschreven gekregen. In de bijsluiter staat bij elke aandoening waarvoor het gebruikt kan worden 7 dagen voorgeschreven en in het algemeen staat er een gebruik van minimaal 5 en maximaal 10 dagen.

Ik vraag me af of de 10 dagen dat ik moet slikken niet overdreven is? Wanneer zou hier sprake van moeten zijn. Bestaat er een gradatie van parodontitisch of een bacterie hoeveelheid of anders dat er een kuur van 10 dagen nodig is? Of kan een kuur van 7 dagen afdoende zijn?
hermina

Jouw parodontoloog heeft dat voorgeschreven, ik zou me daar gewoon aan houden, als het goed is staat dat advies ook in je bijsluiter. Er zijn indicaties waarbij het langer wordt voorgeschreven, anaerobe infecties is daar een van, en dat is hier zeer wrs de indicatie om metronidazol voor te schrijven. Vraag het anders even na bij je behandelaar.
za, 06/14/2008 - 00:47 Permalink
hermina

Hallo Newtan,
Dat wordt voor je uitgezocht door een laboratorium met een kweekje. En wat die jongens zeggen neem ik serieus.
Zo zou het moeten maar dat staat hier bij vragenstelster niet geschreven. Trouwens het is niet "even een kweekje". Het hoort volgens mij uitgezocht te worden met een goede kweek en gevoeligheidsbepaling, maar de uitslag kan zeker bij anaeroben even tijd nodig hebben. Al hoort dat gevoeligheidspatroon volgens de protocollen wel bepaald te worden voordat je bij parodontits (naast/na verdere behandeling) een antibioticum voorschrijft als ik het goed interpreteer.
za, 06/14/2008 - 01:08 Permalink
hermina

Ik denk niet dat de apotheker hier het juiste antwoord over de duur van de behandeling kan geven, die stelt niet de indicaties voor antibioticagebruik, en de duur van de behandeling daarvoor.

Bij anaeroben blijft de duur 7 dagen (of meer, tot 10).
Kan me wel voorstellen dat, afhankelijk van de situatie, 10 dagen hier “over de top is”. Daarom dus ook de behandelaar even vragen naar de reden voor de duur van de behandeling, en voordien toch zijn/haar aanwijzingen opvolgen? Met hem/haar moet je toch de verdere plannen maken.
zo, 06/15/2008 - 16:39 Permalink
eline2

Bedankt voor alle tips en reacties. Hier is het antwoord, van de site van Laboral.

14. Tegenwoordig zie ik verschillende doseringen voor de combikuur en verschillende duur van antibiotica-kuren. Wanneer kies je voor een bepaalde dosering of duur?
In geval van een infectie met Aa als belangrijkste pathogeen wordt standaard de combikuur (amoxicilline 375 mg + metronidazol 250 mg, beide 3x daags voor 7 dagen) gebruikt. Voor infecties met Pg en Tannerella forsythus (Tf) komt een monotherapie met 500 mg 3x daags metronidazol in aanmerking. In geval van rokers kán gekozen worden voor een metronidazolkuur van 10 dagen i.p.v. 7 dagen. Bij een menginfectie van Aa én Pg is de dosering metronidazol in de combikuur (zie hierboven) regelmatig te laag voor eliminatie van P. gingivalis. De dosering voor behandeling van een dergelijke menginfectie wordt dan: amoxicilline 500 mg + metronidazol 500 mg. Combikuren worden voor behandeling van parodontale infecties in principe niet verlengd tot 10 dagen.

De parodontoloog heeft het advies van Laboral opgevolgd.
Dat wordt slikken dus, heb dat nu 7 dagen gedaan en ik moet zeggen het resultaat is verbluffend. :smt003
ma, 06/16/2008 - 11:04 Permalink
jeanet5

Ik heb nog nooit iemand 10 dagen moeten geven. Ook bij extreem zware paro niet. Goede vraag dus!

Gisteren gestart met metronidazol en wel voor 10 dagen meegekregen. Reden hiervoor is dat ik rook. Nu ben ik heel erg geschrokken en moet nu stoppen. Echt stoppen.
Toch zal ik die 10 dagen afmaken. Ik wil dat die bacterieen uit mijn systeem gaan.
do, 10/29/2009 - 16:31 Permalink
Illuminus

ADD geeft ook aan dat de kuur verlengd mag worden, niet expliciet naar 10 dagen, maar ook zij maken hier een opmerking over.

"Doseringsadvies:hier vindt u de internationale literatuur gebruikelijke doseringen, kies nooit een lagere of kortere dosering. Afhankelijk van de klinische situatie/voorgeschiedenis kan de dosering naar boven worden bijgesteld"

ACTA parodontologie houdt bijvoorbeeld voor een metronidazolkuur (250 of 500mg 2dd) een mogelijke periode van 7 tot 12 dagen aan....

Er is dus (nog) geen zuivere consensus over een exacte dosering/tijdsduur.
do, 10/29/2009 - 20:11 Permalink
hermina

ADD geeft ook aan dat de kuur verlengd mag worden, niet expliciet naar 10 dagen, maar ook zij maken hier een opmerking over.

"Doseringsadvies:hier vindt u de internationale literatuur gebruikelijke doseringen, kies nooit een lagere of kortere dosering. Afhankelijk van de klinische situatie/voorgeschiedenis kan de dosering naar boven worden bijgesteld"

ACTA parodontologie houdt bijvoorbeeld voor een metronidazolkuur (250 of 500mg 2dd) een mogelijke periode van 7 tot 12 dagen aan....

Er is dus (nog) geen zuivere consensus over een exacte dosering/tijdsduur.

Boeiend, klinkt alsof er nog heel veel factoren gewogen moeten worden om a/dosering en b/duur van de kuur vast te stellen, de harde (evidence based) criteria voor dosering en duur van een kuur ontbreken dus ook hierbij nog steeds? Of lees ik dat verkeerd? Patientfactoren blijven moeilijk om in hokjes en exacte schema's vast te leggen want er zijn er zo veel :wink:
do, 10/29/2009 - 23:16 Permalink