Graag zou ik eens willen weten hoe groot de kans is dat er een wortelkanaalbehandeling moet gebeuren, na het vervangen van vullingen? Ik heb hier gelezen dat het boren de zenuw kan irriteren en in hoeveel procent van de gevallen moet daar een wortelkaalbehandeling op volgen? Het gaat dan niet om nieuwe gaatjes maar vullingen vernieuwen? Ik lees hier heel veel over WKB's en denk onderhand dat er geen ontkomen meer aan is :cry: Is het zo dat sommige mensen meer of minder vatbaar zijn voor WKB's
Re: wortelkanaalbehandeling.
Ik heb daarover geen gegevens maar als ze er zijn zult u er niet zo heel veel aan hebben omdat ze niks zeggen over een specifieke situatie. Zoals u wellicht hebt gelezen komt ontsteking van de pulpa als gevolg van de vervanging van vullingen regelmatig voor maar vaak herstelt deze weer (reversibele pulpitis). Dat geeft een paar dagen flinke napijn. De kans is groter bij diepe vullingen waarbij veel geboord moet worden. Soms is sprake van irreversibele pulpitis (du pulpa sterft daarbij af) en dan is vaak een wkb nodig. De tandarts kan vooraf niet met zekerheid aangeven of al of niet een wkb nodig is na vervangen van een vulling. Hij kan wel u aangeven dat u er rekening mee moet houden. Dan is het verder een kwestie van afwachten.
Omdat het vervangen van (diepe en grote) vullingen complicaties kan geven zal steeds een afweging moeten worden gemaakt. tussen wel of niet vervangen. Maar vullingen hebben niet het eeuwige leven en het laten zitten van een 'versleten' vulling leidt op een gegeven moment tot (veel) grotere risico's als het risico van vervangen. Maar om deze reden zullen veel tandartsen ook adviseren om goede vullingen te laten zitten. Lijkt logisch maar er zijn mensen die hun amalgaamvullingen willen vervangen door witte vullingen bijvoorbeeld terwijl ze nog goed zijn. Die moeten hier mijns inziens dan wel rekening mee houden. De afweging kan dan nog steeds in het voordeel van vervangen uitpakken, bijvoorbeeld als de patient veel belang hecht aan de esthetisch fraaiere witte vulling.
Kortom: vullingen vervangen blijft nodig en complicaties zijn niet altijd te voorkomen. Per geval zal een afweging moeten worden gemaakt of vervangen nodig c.q. verantwoord is.
Bij mij is het wel misgegaan na het vervangen van een diepe vulling, en ik heb daar anderhalf jaar mee rondgelopen omdat ik te bang was voor een WKB. Toen was de ontsteking inmiddels behoorlijk groot geworden en afgelopen zaterdag werd de pijn bijna ondraaglijk. Ik ben naar de dienstdoende tandarts gegaan en die heeft een WKB gedaan. Ook al was de ontsteking erg groot en waarschuwde hij dat daardoor mogelijk de verdoving niet zo goed aan zou slaan als anders, is het me ENORM meegevallen. En ik was echt doodsbang. Op dit moment zou ik denkelijk liever weer een WKB ondergaan dan een kies laten boren.
Hopelijk heb je hier iets aan. Mijn tandarts liet destijds overigens wel vallen dat de geïrriteerde pulpa zich meestal weer herstelt. Bij mij ging dat minder goed omdat de tandarts per ongeluk in de pulpa stak met het haakje (en ja, DAT deed echt heel erg pijn). :wink:
Ja, het is dus wel een wkb waar ik bang voor ben :smt010 Als ik hier op forum of het internet lees dan lijkt het wel of iedereen 1 of meerdere wkb's heeft gehad en dat er geen ontkomen meer aan is.
Dat maakt me xtra bang, zeker omdat je ook leest dat het soms niet goed verdoofd kan worden en nogal pijnlijk kan zijn :smt010
Ik heb vanmorgen bij mijn tandarts (die ik hoog heb staan) voor het eerst een WKB (zoals jullie het afkorten) gehad. Ik ben een uur ermee zoet geweest en gezien de handelingen, acties e.d. die nodig waren kan ik me niet voorstellen dat iemand dit korter ondergaat.
Mijn kies had 4 kanalen, misschien met minder kanalen wat minder tijd?
Maar goed, ff to the point. Ik was totaal onvoorbereid en had wel in de wandelgangen van diversen gehoord: ow jee...... pijn.... etc. maar daar heb ik me niet aan gestoord. Ik kan toch niets veranderen aan wat er gebeurt en gebeuren moet.
Het is me (tot nu toe) 100 procent meegevallen. De verdoving was op zich ook meegevallen, alleen de prik aan binnenkant mond was wat gemeen.
Ik heb eigenlijk van de hele behandeling niets gevoeld. Alleen het moment dat ze met dunne pinnetjes in de wortelkanalen gaan gaf een wat vervelend gevoel, maar vergelijkbaar met het laatste moment van boren (wat altijd ook wat gevoelig is). Maar het was zeker niet om van door de grond te gaan of te gillen. Gewoon een wat vervelend gevoel.
Tot nu toe (3 uur later) gaat het prima. Voor napijn ben ik gewaarschuwd, en ook extra omdat op de (controle)foto te zien was dat 1 kies verderop een ontsteking zit. Hier heb ik totaal geen last van (ook nooit gehad) maar de tandarts gaf wel aan dat door het gerommel nu en de verdoving de kans bestond dat die ontsteking zou gaan opspelen.
Nou we zien het wel :-) maar al met al zeg ik: het is mij tot nu toe 100 procent meegevallen!
:smt006
Je voelt er niks van. Geef gewoon aan zodra je het wél gaat voelen. Geef ook aan dat je daar niet prettig bij voelt maar ga het niet negeren. Ik heb dat wel gedaan en daar vind ik tot op de dag van vandaag hinder van. Dus wil je géén pijn, laat je helpen!
Mij konden ze niet goed verdoven, omdat het flink ontstoken was. Dus ze hebben de zenuwen stukje bij beetje moeten verwijderen. Telkens als ik het begon te voelen, gaf ik het aan en werd er verdoving, in de tand gedruppeld. Als je kies niet ontstoken is, voel je er helemaal niks van! Ga je net zolang wachten tot je géén keuze meer hebt, kan het een pijnlijke rit worden en lig je vaker in de stoel dan je lief is.
Toen ik met kiespijn bij de tandarts kwam en die zei dat er een wortelkanaalbehandeling nodig was twijfelde ik wat. Ik had weinig vertrouwen in de tandarts (omdat er pas na lang aandringen een foto gemaakt werd, mijn klachten werden in eerste instantie afgewimpeld als "vast gevoelig, ga maar met sensodyne poetsen") en dacht ook dat als het nog een paar maanden kon wachten ik een aanvullende tandartsverzekering kon afsluiten. Maar ik wilde natuurlijk niet de gezondheid van mijn gebit op het spel zetten, dus ik vroeg aan de tandarts of het kwaad kon het even aan te zien. Dat kon geen kwaad, zei hij, ik zou alleen pijn houden, en de pijn zou erger kunnen worden, en dan is het vervelend als ik niet direct terecht kon of als het moeilijker te verdoven zou zijn. "Maar de ontsteking kan zich niet uitbreiden, ik breng geen schade toe aan mijn gebit als ik het niet nu laat behandelen?" vroeg ik nog. Dat was niet zo, volgens de tandarts. Hij raadde wel aan om het nu te doen, maar alleen omdat ik dan minder pijn zou hebben. Met de pijn viel wel te leven, dus ik wachtte af.
Ik twijfel of de wortelkanaalbehandeling die een paar maanden later is uitgevoerd wel geslaagd is en vind het nu best wel ernstig dat de tandarts mij blijkbaar helemaal verkeerd heeft geinformeerd.
ik kreeg op zee last van mijn hoek tand. die had de tandarts 4 weken trug geboord.
maar het worde dik bij mijn neus en onder mijn oog. dus hij heeft onder in mijn tand een gaatje geboord en is daar met soort ijzerdraadje of iets anders in gegaan op en neer en toen medicijn in gedaan maar het blijf dik klopt dat ik ben bang dat ik naar kaaksirug moet :cry: