Paradontitus....en zo bang !

Author:
amber29
Posted:
do, 11/12/2009 - 14:18
Hallo Allemaal !

Ik kom net terug van de en mondhygieniste en had gedacht dat er alleen schoongemaakt zou worden. ( Ter verduidelijking, ik ben HEEL ERG BANG voor de tandarts en alles wat erbij hoort dus ook vanmorgen was een hel)
Ze heeft met een haakje in mn tandvlees gedrukt en constateerde paradontitis.....SHOCK! :o

Ik heb de begroting mee gekregen en kom uit op een bedrag van ongeveer 750 euro, nu moet ik nadenken of ik dit wel ga laten doen.
Ik sta er wel voor open hoor, want ik wil mn tanden en kiezen ECHT niet kwijt!

Als ik het ga doen moet ik beginnen met mondspoel middel (Chloorhezidine heb ik gelijk opgehaald).
De 1e afspraak duurt 50 minuten en dan gaat ze alle tanden en kiezen "meten".
Daarna gaat ze een behandelplan maken met de tandarts. ( Ik ben zoooooo bang dat er tanden of kiezen uit moeten)
Maar dan ...HET SCHOONMAKEN :cry: Doet dat pijn ??? (Er staan 6 verdovingen op de begroting).

Al met al een drama ( K heb net 5 weken geleden een apex moeten laten doen) En nu dus DIT.
Ben echt zo bang en nu helemaal in paniek om wat er te gebeuren staat.
Met een apparaatje tussen mn tand en tandvlees wroeten ....HELP eng
Maar mijn grootste angst is de behandeling !!!! Wie kan me een beetje moed inspreken?
Oja ze vertelde wel dat een "flapoperatie" nog niet nodig was, verder was ze heel aardig hoor , maar bang bang bang !!!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten Amber
Lieneke

Oh jasses, wat naar voor je! Ben je ook 29 zoals je nickname doet vermoeden? Want dan ben je er wel heel vroeg bij. Het lijkt me verstandig als ze ook meteen een kweektest bij je afnemen.
750 euro is een boel geld. Maar je krijgt er een hoop voor terug. Het is waarschijnlijk goedkoper om deze behandeling te doorstaan dan dat je straks de ene tand/kies naar de andere verliest waarvoor dan de ene voorziening naar de andere moet komen.
Deze behandeling kan je juist een hoop ellende voorkomen waar je ook bang voor bent. Dus hoe dan ook...je zal er uiteindelijk aan moeten geloven.
Een voordeel is dat deze mondhygienist echt de tijd voor je neemt, zo te lezen. Persoonlijk ben ik namelijk een stukje sneller met het eerste onderzoek, maar misschien is dat ervaring. Ze zal je vast alles goed uitleggen. Als ze zegt dat een flap nog niet nodig is, dan lijkt het me sterk dat er iets getrokken moet worden.
Het schoonmaken KAN pijn doen, maar dat is heel persoonlijk. Ikzelf laat mensen zelf beslissen of ze het meteen verdoofd willen hebben of dat ze even willen aanzien. Meestal gaat het best wel. Maar als je gewoon echt niks wilt voelen, omdat je dan rustiger in de stoel ligt, dan laat je het toch lekker verdoven? De meeste mondhygienisten kunnen pijnloos prikken. Het wil niet altijd lukken, maar vaak wel.
Vroeten onder je tandvlees, dat klinkt eng in de oren. Maar eigenlijk is het weinig anders als dat ze al heeft gedaan. ('een haakje in mijn tandvlees gedrukt') Het gebeurt niet met haakjes maar met schrapertjes en een staafje wat trilt.

Ik hoop dat ik je een beetje gerust heb kunnen stellen...
do, 11/12/2009 - 16:07 Permalink
amber29

Hoi dankjewel voor je reactie!

Ik liep al een tijdje te piekeren over mijn tandarts en mijn daarbij komende angsten.
En nu heb ik gisteren een afspraak gemaakt voor 9 december bij de Amalia Klieniek in Kerkrade.
Gewoon voor een intake en om te kijken of ik daadwerkelijk parodontitis heb. En hoe de stand van zaken met de rest van mijn bijtertjes is.
Ik heb nl het gevoel dat mijn tandarts erg commercieel bezig is de laatste tijd, morgen bv een open dag voor implantaten! :roll:
Op mn werk vandaag veel collega's gesproken die ook para hebben en die vertellen dat het hun allemaal erg meevalt tot nu toe, jammer genoeg begrijpen zij niet hoe diep mijn tandarts angst is en doen er erg lacherig over.

Nog een vraagje , ik heb dus dat spoelmiddel gekregen , moet ik dat nu al gaan gebruiken als extra ondersteuning, en is 9 december niet te laat om stappen te ondernemen?
,Vannacht al gedroomd dat al mn tanden los zaten. Veel gezweet en ERG BANG.
En is het een idee om 3x per dag te poetsen met een goede tanpasta? En wat is een goede tandpasta voor deze aandoening? Ik doe nu s'morgens met elmex en een ronde bostel poetsen en s'avonds een sonische lange kop tandenborstel met speciale tandpasta ( Zelfde merk als het mondspoelmiddel)

Wat een vragen he, maar het schijnt goed te zijn om er over te praten.
Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en hoop op een antwoord.
vr, 11/13/2009 - 19:02 Permalink
Spiegeltje

Als u tot nu toe wat slordig was geweest met poetsen, en dus ontstoken tandvlees hebt, en het nu echt goed ter hand gaat nemen heeft dat zeker al zichtbaar effect op 9 december! En parodontitis, als je dat al hebt trouwens, is meestal een langzaam verlopend proces een paar weken wachten maakt niet uit. Niet te laat dus.

U dient gewoon de gangbare poetsadviezen te volgen. Dus twee maal per dag een fluoridetandpasta (merk maakt niet veel uit) en vooral ook tussen de tanden reinigen met interdentale ragers of tandenstokers. Als deze er niet tussen passen kunt u flossdraad gebruiken. De mondhygiëniste kan u het beste goed leren poetsen. Ook op internet is er de nodige informatie over te vinden. U moet het niet teveel zoeken in speciale tandpasta's of borstels, het mechanisch reinigen is verreweg het belangrijkste. Met een elektrische borstel gaat dat prima. Neem daar ook de tijd voor (minimaal 2 minuten per keer). Er zijn ook speciale tabletjes bij de drogist te verkrijgen die achterblijvende plaque laten zien. Dat is heel nuttig, je ziet dan dat goed poetsen nog niet echt meevalt maar het is wel aan te leren!

Het gebruiken van een spoelmiddel of speciale (dus erg dure) tandpasta kan geen kwaad en kan (misschien) een klein beetje extra helpen. In dat verband heb ik wel eens Parodontax of Meridol horen noemen. Verwacht er echter geen wonderen van.
za, 11/14/2009 - 13:14 Permalink
amber29

Pffff ben ik weer even.
Als mijn kaakbot al aan het wegtrekken is, zou de kaakchirurg dat dan tegen me hebben gezegd????
Ik ben een paar weken geleden namelijk geweest voor het "knakken" van mijn kaken en voor een apex. Er is toen een mooie foto gemaakt in 3D.
Hij zou dan toch ook hebben kunnen zien of ik parodontitis heb? En me dit ook hebben gezegd? Of mijn eigen tandarts die in juni controllefoto's heeft gemaakt? Dat kunnen ze dan toch zien???
Ik heb nog steeds geen para klachten zoals op het internet omschreven.
Wel een hele hoop enge verhalen gelezen!!! Jongens jongens , ik leef momenteel in mijn eigen nachtmerrie. Horror gewoon , was het maar vast 9 december! :cry: Ik check bij iedere spiegel mn tandvlees en zie NIKS.
Wat een zeurpiet he? sorry.
di, 11/17/2009 - 09:20 Permalink