apexresectie 16

Author:
ivonez
Posted:
do, 11/05/2009 - 17:37
Hallo,
Ik heb even een vraag ,
Ik heb in 2008 een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn kies.
Nu kreeg ik ineens in februari 2009 veel pijn aan die kies en ging deze ontsteking zich uitbreiden met een fistel (abces) op mn tandvlees.
Toen ik naar de tandarts ging vertelde die mij dat de kies gebroken was en daarom bacterien de kies nog konden binnendringen of dat er nog een eventueel extra wortelkanaal zat.
Na een bahandeling van 2 uur nog steeds geen extra kanaal gevonden.
De tandarts zei dat ik deze ontsteking bij de kaakchirurg moest gaan verwijderen.
Hiervoor heb ik 3 maanden op moeten wachten en de afspraak is as dinsdag.
ik loop dus nu al langer dan een half jaar met dat abces in mn mond en sinds een week is de vulling een stuk afgebroken en zit dr nu een open gat .
De grote van mn abces is wel afgenomen omdat de viezigheid nu een andere uitweg heeft gevonden maar het zit er nog steeds wel.
Ineens sinds gister doet deze kies ontzettend veel pijn en is mn wang ook dikker geworden.
Ik ben ook niet helemaal lekker erdoor geworden en mijn vraag aan jullie is nu..

wat zou het kunnen zijn en welke behandeling gaat de kaakchirurg uitvoeren?

Ik lees op internet namelijk alleen maar dat deze kies getrokken gaat worden en ik ben daar een beetje bang voor want ik ben nu 23 jaar en die kies zit rechtsboven en als ik lach zal je altijd een open gat zien.

Bedankt alvast!!!
groetjes Ivone
Groningen

de kaakchirurg kan 2 dingen doen aan uw kies;
- trekken
- een apexresectie. Hierbij maakt hij/zij onder lokale verdoving een gaatje in het kaakbot, om de wortelpunten van de kies iet in te korten, om zo de ontsteking weg te krijgen. De kies zelf blijft dan behouden.

Welke optie er gekozen is, zal uw tandarts met u besproken hebben.
Dat de ontsteking nu wat opspeelt kan best, het is een chronische ontsteking die van tijd tot tijd wat op kan spelen. Als het met pijnstillers te onderdrukken is doorzetten tot dinsdag. Als je er echt ziek van wordt, met koorts en slikklachten even met de (waarnemend)tandarts bellen.
za, 11/07/2009 - 14:37 Permalink
ivonez

zo vandaag de behandeling gehad.
En voel me weer als een vis in het water..
ze hebben inderdaad een apexresectie verricht.
alleen hebben ze de vulling niet gemaakt .. dat is dan weer jammer :cry:
di, 11/10/2009 - 22:01 Permalink
ivonez

Ik heb sinds ik die apexresectie heb gehad de eerste dag dus helemaal geen last gehad
ik heb ook helemaal geen napijn gehad.
Alleen ben ik nu al 4 dagen ziek
ik ben erg draaierig en duizelig en sommige momenten ook koorts.
Er komt veel slijm uit mn keel en het neusgat naast de behandelde kies.
zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
ze zeiden namelijk dat de ontsteking heel erg uitgebreid was omdat ik hier een hele poos mee gelopen had.
ik hen dus het idee dat er iets niet goed is.
heeft er iemand advies?
za, 11/14/2009 - 20:03 Permalink