Afgelopen zaterdag heb ik een spoed-endostart ondergaan vanwege een kies die na ruim anderhalf jaar aanmodderen ineens erg pijn ging doen. De zenuw was al dood volgens de dienstdoende tandarts (en dat geloof ik van harte, aangezien ik al maanden geen koud en warm meer voel), en hij heeft de kanaaltjes uitgevijld.
Nu heb ik sinds zaterdag (vandaag dus de vijfde dag) nog steeds pijn. Napijn is heel normaal, zegt men, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. De pijn lijkt wel erger te worden (vooral bij beweging) en is het hevigst aan het einde van de middag. De plek klopt ook nog net zo als hij de maanden voor de WKB heeft gedaan.
Volgens mij is de ontsteking dus nog niet weg. Omdat ze er al ruim anderhalf jaar zit, zal ze wel een behoorlijk formaat bereikt hebben. Maar ik kreeg vanmiddag een soort blaasje onder mijn tong, in de hoek waar de weke onderkant ervan aan het tandvlees grenst, recht onder de bewuste kies. Het blaasje werd snel groter en is nu zo'n 7 millimeter in doorsnee. Ik kan het niet met rust laten en daarnet kwam er ineens iets met een heel zoute smaak uit.
Kan dat veroorzaakt zijn door de ontsteking? Moet ik gewoon afwachten of de pijn en het kloppen overgaat of kan ik beter terug naar de tandarts voor een extra spoelbeurt? De kies wordt pas in januari verder afgewerkt, is dat verstandig of juist niet? Kan deze ontsteking vanzelf overgaan, ook al wordt er niet extra gespoeld?
Veel vragen, maar ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Voor de angsthazen onder ons (ik ben er zelf ook eentje!), de WKB viel echt ontzettend mee!
Nu heb ik sinds zaterdag (vandaag dus de vijfde dag) nog steeds pijn. Napijn is heel normaal, zegt men, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. De pijn lijkt wel erger te worden (vooral bij beweging) en is het hevigst aan het einde van de middag. De plek klopt ook nog net zo als hij de maanden voor de WKB heeft gedaan.
Volgens mij is de ontsteking dus nog niet weg. Omdat ze er al ruim anderhalf jaar zit, zal ze wel een behoorlijk formaat bereikt hebben. Maar ik kreeg vanmiddag een soort blaasje onder mijn tong, in de hoek waar de weke onderkant ervan aan het tandvlees grenst, recht onder de bewuste kies. Het blaasje werd snel groter en is nu zo'n 7 millimeter in doorsnee. Ik kan het niet met rust laten en daarnet kwam er ineens iets met een heel zoute smaak uit.
Kan dat veroorzaakt zijn door de ontsteking? Moet ik gewoon afwachten of de pijn en het kloppen overgaat of kan ik beter terug naar de tandarts voor een extra spoelbeurt? De kies wordt pas in januari verder afgewerkt, is dat verstandig of juist niet? Kan deze ontsteking vanzelf overgaan, ook al wordt er niet extra gespoeld?
Veel vragen, maar ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Voor de angsthazen onder ons (ik ben er zelf ook eentje!), de WKB viel echt ontzettend mee!
Re: pijn en blaasje onder tong bij wortelpuntontsteking en WKB?
Napijn na een initiële behandeling komt inderdaad regelmatig voor maar zou na een dag of drie toch wel moeten afnemen in plaats van (weer) erger te worden. Ik denk dat u toch het beste morgen even de tandarts kunt bellen en aangeven hoe het zich ontwikkelt (ook in verband met het feit dat het weekend voor de deur staat). Het afmaken van de behandeling vindt meestal na zo'n 3-4 weken plaats. Dan heeft de gemiddelde tandarts namelijk weer wat ruimte in zijn agenda ..... De uwe heeft het misschien wat drukker. Veel tandartsen hebben een drukke periode aan het einde van het jaar, dan lopen de verzekeringen af en mensen willen voor de feestdagen weer piekfijn alles in orde hebben :D Maar zonder gekheid, ik weet niet of het verantwoord is er zo lang mee te wachten. Ik neem aan dat uw tandarts hiermee verantwoordelijk omgaat. Bij klachten kunt u wellicht eerder aan de beurt komen.
De pijn was echt vreselijk. De winst die ik zaterdag had behaald m.b.t. angst voor de tandarts is compleet verloren gegaan, met rente. Toen de verdoving er nog volop in zat, voelde ik al af en toe een pijnscheut, maar nu ze eruit is, verga ik van de pijn. Mijn hele linkeronderkaak doet pijn en de minste of geringste beweging van mijn tong veroorzaakt een pijnscheut.
Ik heb de praktijk gebeld rond twee uur, maar ze waren al naar huis voor het weekend. Een andere tandarts gebeld en de zaken voorgelegd, deze zei dat ze vermoedde dat het watje onder de noodvulling druk uitoefende op de wortelkanalen en dat ik de noodvulling er zelf uit kon wippen en het watje eruit halen.
...Kan dat echt? En als ik dat niet doe, gaat het uit zichzelf opknappen? Ik durf nu echt geen behandeling meer te ondergaan voorlopig, want volgens mij is de hele zaak nu bont en blauw en beurs. Een eventuele behandeling zal dan toch NOG meer pijn gaan doen?
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Waarom twee WKB's de pijn niet verlichten? Elke reactie wordt op prijs gesteld, ik word er wanhopig van en ik wil graag gewapend met informatie naar mijn tandarts zodat we niet hoeven te gissen en ik weer een kostbare en pijnlijke behandeling moet ondergaan die achteraf misschien niet nodig zou zijn.
Informatie die misschien handig is:
Mijn eigen tandarts heeft de wortelkanalen opnieuw uitgevijld, ze gedesinfecteerd en er weer een tijdelijke vulling op gedaan. De kies is ontzettend gevoelig voor druk, zelfs de beweging van speeksel erlangs doet pijn. Mijn tandarts heeft de plek twee keer verdoofd, een keer aan de wangkant en een keer aan de tongkant, en toen was de behandeling ontzettend pijnlijk. Daarna heeft hij een verdoving achterin de kaak gedaan, die urenlang de onderkaak lamlegt, en toen was de behandeling te harden. Volgens de spoedtandarts had de kies drie kanalen, volgens mijn eigen tandarts ook (er zijn geen foto's gemaakt). Mijn tandarts kon geen of weinig pusafvloed bereiken.
Wie kan helpen? Wat is de meest logische volgende stap?
Toen ik weer met mijn hoofd door de muur wilde, ben ik weer naar een spoedtandarts gegaan en die heeft de kies weer opengemaakt onder twee blokverdovingen achterin (en een streep over mijn wang en tong geboord toen hij uitschoot, maar dat was meer grappig dan traumatisch). Hij heeft geprobeerd pus naar boven te krijgen, wat maar half en half lukte. Hij leek zich te verbazen over de grootte van het abces rond de wortelpunten. Het gebeuren met de vijltjes was weer enorm pijnlijk, de pijn was vooral geconcentreerd in één kanaal. De andere kanalen waren pijnlijk, maar draaglijk. Hij heeft met een paar papieren flintertjes wat pus opgezogen en de kies verder opengelaten met de instructie er regelmatig aan te zuigen. Maandag moet ik naar mijn eigen tandarts om de kies weer dicht te laten maken. De hoop is dat het abces aan de wortelpunten dan zodanig geslonken is dat de antibiotica het verder oplost en de kies fatsoenlijk verder afgewerkt kan worden.
Ik heb een kuur antibiotica (Amoxiciline 500 mg) voor 5 dagen gekregen (3x per dag). Ik herinner me dat ik in juni 2008 ook een kuur Amoxiciline gekregen heb voor dezelfde kies. Werkt het dan nog wel? Ook kreeg ik een doos Brufen 600. De tandarts had het over een kuur Brufen, en ik ben vergeten te vragen of ik dat dus drie maal per dag moet nemen, of alleen wanneer nodig.
Kan dit de oplossing zijn? Ik zie door de bomen en de tegenstrijdige adviezen het bos niet meer, en ik heb met het zuigen niet echt het idee dat er ook daadwerkelijk spul naar boven komt. Het is wel pijnlijk.
Maar de ene tandarts zegt dat antibiotica niet werkt, de ander zegt dat het niet werkt bij een ontsteking in de kies maar wel bij eentje bij de wortelpunten, en weer een ander zweert erbij. De ene tandarts zegt dat 6 januari veel te laat is om de kies af te werken en de ander zegt dat dat hoegenaamd geen probleem is. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Ik hecht veel waarde aan de mening van de tandartsen op dit forum, dus zou u hierover uw licht willen schijnen?