Pijn na nieuwe vullingen

Author:
fristi1980
Posted:
za, 10/10/2009 - 19:26
in maart 2009 zijn bij mij 2 kiezen gevuld. In mijn linkerbovenkaak om precies te zijn, het betreft de achterste kies, de kies die daarvoor ligt is een kroon, en de kies daar weer voor is de andere die gevuld is. Beiden vullingen zitten aan de kroonkant. Het zijn witte vullingen, in het verleden heb ik wel vaker vullingen gehad, maar die waren altijd zwart/grijzig.

Sinds deze behandeling heb ik last met krachtig bijten, met name als voedsel langs de vullingen schuurde gaf het een pijnscheut. Ik heb voor 's nachts een knarsplaatje. Het maakt voor de klachten niet uit of ik dit in of uit doe.

Na een paar keer terug te zijn geweest bij de tandarts, heeft hij besloten de vullingen te vervangen door ook witte, maar met een andere samenstelling. Deze ingreep is in september gedaan. De dagen hierna ging super, helemaal geen last meer, en kon weer alles. Die dagen heb ik geen knarsplaatje gedragen, om de tanden eerst even te laten herstellen. Toen ik na 4 dagen het plaatje weer indeed was de dag erna de gevoeligheid weer helemaal terug.

Logisch denkende zou je zeggen dat het dan daaraan ligt, maar heb meerdere weken zonder plaatje geprobeerd, maar klachten blijven, eigenlijk zijn ze nog erger dan voor de behandeling in september. Ik denk dat ik 's nachts nog altijd veel knars/klem dus eigenlijk heb ik het plaatje wel nodig, maar kan ik nu niet verdragen omdat ik als ik erop bijt die pijn nog meer voel.

Ik voel de pijn nu niet alleen als er eten langs schuurt maar bij elke druk, als ik er met de achterkant van de tandenborsel tegen de vullingen druk ervaar ik de klachten ook, dit was voor de behandeling alleen als ik flink druktte en dan erlangs gleed.

Wat is nu de meest waarschijnlijke reden van mijn probleem en wat is er aan te doen?

Zelf heb ik 2 vermoedens:
1 ik kan gewoon niet tegen die witte vullingen, maar vreemd is dan wel dat ik de eerste 4 dagen nergens last van had. Lijkt me ook zwaar kl*te als dit het geval moet zijn, want als ik in de toekomst een witte vulling aan een andere tand krijg, kan ik helemaal niet meer normaal eten (nu kan ik nog rechts kauwen)

2 klachten komen door het klemmen, 's nachts en plaatje past niet meer goed, dus zou eigenlijk vernieuwd moeten worden. Ook deze situatie is shit, want dan zou ik bij elke nieuwe vulling een nieuw plaatje nodig hebben, lekker duur grapje.

De laatste dagen heb ik ook nog last gekregen van gevoeligheid van het probleemgebied, dus als ik koud drink heb ik daarna best lang last van gevoeligheid. Ik merk wel dat het tandvlees rond mijn kroon ontstoken is, kan dit een oorzaak zijn voor de gevoeligheid?

Alle hulp en oplossingen zijn welkom, alvast bedankt
fristi1980

ik ga morgen terug naar de tandarts, ik vermoed dat het aan de knarsplaat ligt, pas geleden is de plaat nog iets aangepast, hij maakte aan de kant waar de kalchten zitten veel meer contact dan aan de andere kant. Er is toen wat aan de onderkant weggeslepen. Klachten zijn er wel nog, maar minder. Wellicht nu nog iets aan de binnenkant weghalen.
zo, 11/01/2009 - 17:42 Permalink