Vraagje

Author:
vosjuh
Posted:
ma, 11/23/2009 - 01:20
Hallo,

Mijn vader (60) heeft een erg slecht gebit, het is er een beetje ingeslopen de laatste jaren.
Nu is hij basis verzekerd bij Salland en valt het dus niet binnen de verzekering.
Hij heeft een uitkering en kan een nieuw gebit niet betalen. Wat zijn hier verder de mogelijkheden, zijn er ook praktijken waar je een betalingsregeling kan treffen of is er wellicht iets te regelen via bijzondere bijstand?
Wil hem graag aan een nieuw gebit helpen nl.

Alvast bedankt!
tjaatje

Een kunstgebit wordt vanuit de basisverzekering vergoed.
het trekken van wat er nog in de mond zit, wordt vanuit de tandartsverzekering vergoed tot het maximum waar je voor vergoed bent.
Ik denk dat je het beste met de tandarts zelf kunt overleggen over het hoe en wat met de aanpak van dit, en of er een betalingsregeling getroffen kan worden. Dit zal per tandarts verschillen.
Die van mij heeft een weinig sociaal gezicht. Dit weet ik van anderen, en daar zitten erg droevige verhalen tussen. Aan de andere kant.. Een tandarts is geen maatschappelijk werker en ook zeker geen bank van lening. Maar om iemand die in de schuldsanering terecht is gekomen weigeren om langer te behandelen? Daar heb ik dan wel mijn eigen gedachten over.
ma, 11/23/2009 - 13:01 Permalink
tjaatje

Ik heb net even gekeken op de site van Salland... Wat een waardeloze dekking zeg...
Ik meende echt dat een kunstgebit in het basispakket van alle verzekeringen zit.. Blijkbaar niet. Maar zelfs met een aanvullende verzekering van salland ben je er nog niet, tenzij je de meest uitgebreide neemt.

Kan hij niet overschakelen naar een andere zorgverzekering?
De meeste die ik ken zijn zeker een stuk beter op dit gebied. Dan wordt het kunstgebit grotendeels vergoed vanuit de basisverzekering en is er vanuit de aanvullende verzekeringen ook nog een percentage vergoeding van het restant wat je aan eigen bijdrage zou hebben.

Een voorbeeld van een goedkope zorgkostenverzekering die 75 % vanuit de basis vergoed voor een kunstgebit is http://www.anderzorg.nl/web/OnzeVerzekeringen/AnderZorgBasis/WatVergoed…
ma, 11/23/2009 - 13:17 Permalink
vV

Ik meende echt dat een kunstgebit in het basispakket van alle verzekeringen zit..
zit het ook, voor 75% van de kosten. Mits het een volledige prothese betreft, en dat kan ik niet opmaken uit de vraag.

En om antwoord te geven op de vraag, voor als het geen volledige prothese betreft maar eigen tanden/kiezen: nee er zijn geen andere opties. Sommige gemeentes hebben een regeling voor aanvulling van ziektekosten, maar daar zit vaak de eis aan dat er wel een aanvullende verzekering moet zijn afgesloten. Daar kan de gemeente/sociale dienst u meer over vertellen. En anders toch maar een aanvulling voor 2010, nu het moment daarvoor.
ma, 11/23/2009 - 16:15 Permalink