Een aantal vragen over mijn splint

Author:
mvb
Posted:
za, 09/06/2008 - 22:08
Ik heb sinds 1 maand een splint maar ik heb hier wat vragen over;

:-? Hoe lang gaat een splint gemiddeld mee.

:smt017 Ik heb het idee dat ik ondanks die splint nog steeds knars met mijn tanden, kan dat kwaad voor mijn gebit en splint, kan er een scherp randje aankomen of zoiets?

:smt001 Ik maak nu de splint schoon door hem 's ochtends bij uitdoen te poetsen met tandenborstel en tandpasta, maar mag het evt. ook met een steradent tablet in een bakje? of is dat niet goed voor de splint? Welke oplossing is beter/ hygienischer?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft?
Lieneke

Hoelang de splint meegaat ligt aan een aantal dingen. Aan hoe hard je knarst (er zijn mensen die met gemak een splintje in rap tempo helemaal naar zn grootje bijten!), hoe goed je hem schoonmaakt en hoe je hem bewaart en aan of je mond verandert (bij veel vullingen erbij e.d. zal de splint dusdanig verandert moeten worden dat je beter een nieuwe kunt laten maken).

Je knarst op de splint, de spint beschermt je tanden. De spint slijt hierdoor en zal af en toe aangepast moeten worden. Neem het dus altijd mee als je naar de tandarts gaat. De splint kan je ook bewuster maken van het knarsen waardoor je misschien minder gaat knarsen.

Steradent is best agressief. Je kunt de splint het beste reinigen met groene zeep en een one-tufted (een tandenborstel maar dan met 1 enkel groepje haren) en een gewone tandenborstel. Spoel het niet af met warm water, want dan kan de splint vervormen. Je kunt het beste de splint in het water bewaren en af en toe in azijn leggen. Als hij echt smerig is, kan je vragen of hij bij de tandarts of technieker schoongemaakt kan worden.
zo, 09/07/2008 - 17:40 Permalink
mvb

Hallo Lieneke, bedankt voor je reactie, groene zeep lijkt me niet echt lekker smaken :smt016 , maar ik ga het proberen. Ik bewaarde hem nu droog in het bakje maar ik zal het nu in water bewaren.

Ik heb nog 1 vraagje, sinds ik knars schiet mijn kaak ook regelmatig op slot, kan dat met elkaar samenhangen? en is hier misschien iets aan te doen?
Mijn tandarts dacht dat misschien de splint hier ook handig voor zou zijn, dat mijn kaken meer ontpannen ofzo, maar ik merk nog geen verschil en het is best vervelend dat mijn kaken vaak "op slot" zitten, vooral met gapen :smt015 en eten is het vervelend en soms zelfs pijnlijk.

Groeten Monique.
di, 09/09/2008 - 12:34 Permalink
Rianne5

Ik heb sindskort ook een splintje en heb gehoord dat er verschillende soorten zijn. Mijn splintje is van doorzichtig hard (plastic) materiaal gemaakt. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een zachte en harde variant en welke het beste voor je gebit is? Ook bij het uithalen van het splintje: 's ochtends is deze vacuüm aan mijn gebit gezogen. Om hem er dan uit te halen moet ik best wat kracht zetten: is dit slecht voor je gebit? En heeft iemand hier tips voor?
wo, 11/25/2009 - 10:50 Permalink