tandartsen praktijk onbereikbaar.

Author:
tandplak
Posted:
do, 11/26/2009 - 21:28
Gisteren 25 november. Ik kwam er achter dat ik de afspraak die ik had.
Op de dag dat ik heen moest verhinderd ben. Dus belde ik de tandarts. Maar vergeet het maar een viosmail. Later nog eens geprobeerd. Maar tevergeefs. :smt010
Vandaag weer. Het lukte. Maar de verbinding werd verbroken. Toen bestond het telefoon nummer niet eens meer. Nog eens geprobeerd.
Toen lukte het. Men vertelde dat de modem van de KPN een storing had.
Die modems ook. Afschaffen die krengen. Vroeger met de oude analoge telefoon was dit niet.
Maar ik vergat de opmerking te plaatsen in geval van nood een mobiel nummer speciaal voor deze gevallen. Maar die heeft de praktijk niet.
Zeer lastig. Zal verplicht moeten worden.
:smt016
vV

dat heb je met voortschrijdende techniek. Zelf de hele week op en af bereikbaar, bleek storing bij KPN.
Hoort erbij. Mobiel is ook niet heilig...(vodafone...)

heel vroeger, toen er nog geen tandartsen waren, had een mobiel ook niet geholpen. (aan de andere kant, had je ook geen afspraak gehad die je moest annuleren om wat voor reden dan ook.)

Ik ga voor die paar extra dagen dat er problemen met het netwerk buiten de deur (of binnen de deur, komt ook wel eens voor) zijn geen extra mobiele telefoon aanschaffen. Al helemaal niet omdat wanneer ik de patient eens moet bellen in een significant aantal gevallen het nummer niet meer blijkt te kloppen...

oftewel: even relativeren....zo`n ramp is het nu ook weer niet.
vr, 11/27/2009 - 11:35 Permalink
Spiegeltje

Naast het digitale bellen (VoDSL) en mobiel bellen heb ik hier nog steeds een zogeheten 'POTS' (Plain Old Telephone Service)-lijn actief. Je weet maar nooit. Heb in 20 jaar tijd hier nog nooit een storing op gehad, althans niks van gemerkt. Internet valt daarentegen regelmatig uit, meestal korte tijd overigens en 's nachts. Aan mijn modemlog's zie ik dat ik nog nooit langer dan een maand ongestoord on-line ben geweest. Het heeft er ook wel eens een dag of zo uitgelegen. Dan maak ik gebruik van de diverse onbeveiligde WiFi-netwerken in de buurt ... :D

Volgens mij zijn er ook wel zakelijke abonnementen die een hogere bedrijfszekerheid garanderen. Die zijn wel tig x duurder. Of het echt iets uitmaakt weet ik niet. Het schijnt ook per provider wat te schelen. Zo moet je niet bij Telfort zitten qua storingen op telefonie over internet (Bron: consumentenbond).Het komt volgens mij ook door die goedkope storingsgevoelige modemtroep die ze er vaak bijleveren.

Het lijkt me van toch groot belang dat een (tand)arts gegarandeerd 24 uur/dag bereikbaar is. Als telefonie over kabel of adsl (nog) niet voldoende betrouwbaar is moet je een alternatief achter de hand hebben vind ik. Kent u deze afkorting nog: B.g.g. : :D

Het zal wel een kwestie van tijd zijn of de consument heeft geen keuze meer en POTS zal voor deze groep binnen enkele jaren verdwijnen. 112 zie ik overigens nog niet zo snel hier van afstappen.
vr, 11/27/2009 - 12:22 Permalink
Illuminus

Het lijkt me van toch groot belang dat een (tand)arts gegarandeerd 24 uur/dag bereikbaar is. Als telefonie over kabel of adsl niet betrouwbaar is moet je een alternatief achter de hand hebben vind ik.


Sorry hoor....maar als de telefoon stuk is en het is echt erg ga je gewoon langs.....of je kijkt in de krant wie er dienst heeft....problemen zijn er om opgelost te worden en niet zoals met de AIVD de weg van de minste weerstand en de bal bij een ander leggen. Dat vind ik nou te makkelijk.....dr ligt echt geen slotgracht met ophaalbrug om een gemiddelde tandartspraktijk. Netwerkstoringen kun je amper voor blijven of je nou high percentage garantie hebt of niet.....

Wij hadden vroegah een extra mobieltje dat tijdens pauzes genoemd werd als er sprake was van uitgeslagen tanden etc.....daar zijn we mee gestopt omdat dat ding om de haverklap af ging door mensen die gingen bellen om hun afspraak te verzetten of andere wissewasjes.......het beoogde nut stond in schril contrast met het misbruik. En nog kwaad worden ook als je meldde dat het nummer daar niet voor bedoeld was....
vr, 11/27/2009 - 12:41 Permalink
Spiegeltje

Maar omdat VoIP of VoDSL kennelijk nog niet de gewenste betrouwbaarheid heeft c.q. storingsgevoeliger is (ook afhankelijk van modem e.d.) zou ik als tandarts gewoon voor zo'n ouderwetse POTS-lijn kiezen.

Ik vind toch dat je zou moeten streven naar een zo goed mogelijke telefonische bereikbaarheid. Of dat momenteel haalbaar is met die VoIP moet je als tandarts natuurlijk zelf beoordelen. Een kleine storingskans neem je voor lief en is ook niet voor 100% uit te sluiten, dat is waar. Elk systeem heeft een faalkans. Misschien is twee lijnen een optie?

Het is vanuit de patient gezien alleen erg onvriendelijk als je niet te bereiken bent. Kan ook 's avonds, 's nachts en tijdens vakantie gebeuren, bij echte spoedklachten, en je gaat niet zomaar langs als je geen gehoor krijgt.
vr, 11/27/2009 - 13:05 Permalink
Illuminus

Grappig dat je over die twee lijnen begint 8)

Een collega van me dacht dat ook....en ging voor een (overigens prijzig) zakelijke ISDN variant.......en dat zou dan gecombineerd worden met een adsl aansluiting.

Wat schetst mijn verbazing....er was helemaal niks analoog aangesloten....alleen een wit plastiekerig modemkastje van een obscuur israelisch bedrijf waar kpn kennelijk mee werkt....

Blijkt dat kpn voor dergelijke aansluitingen al lang niet meer analoog werkt maar een vo-dsl constructie toepast waarbij alle nummers over 1 digtale lijn binnenkomen en pas in dat modemkastje gesplitst worden. KPN biedt je dus al vaak niet meer de keuze voor analoog....

En natuurlijk wil je bereikbaar zijn als zorgverlener, maar de verantwoordelijkheid bij de zorgverlener leggen omdat er storing is in een centrale....dat vind ik een beetje kort door de bocht ook een POTS lijn is niet perfect. We zullen er mee moeten leren leven dat deze wereld niet perfect is en ook nooit zal worden.

Overigens onvriendelijk?.....de kpn of welke aanbieder ook is niet klantvriendelijk.....zij beheren de lijnen...niet de zorgverlener. Als de zorgverlener zelf loopt te k@#ten met zn telefoon is het wat anders.....
vr, 11/27/2009 - 13:32 Permalink
vV

de problemen met bereikbaarheid zullen altijd blijven bestaan. Maar inderdaad er is altijd de mogelijkheid langs te komen. Ik vind dat men een beetje veeleisend is als men stelt dat tandartsen 24/7 bereikbaar moeten zijn, ik ben dat niet. De waarneemregeling wel. Grappig dat als er lijnstoringen zijn aan de kant van de tandarts heel erg is, maar als het aan de kant van de patient is het nooit veel voorsteld, al is wellicht de tandarts de dupe ervan....bv omdat de patient de afspraak niet kan annuleren want zijn telefoon ligt eruit..

Laten we niet vergeten dat de bereikbaarheid hier in nl erg hoog is, wellicht zelfs belachelijk hoog...Zeker in vergelijk met buurlanden. Voor degeen die dusdanige problemen heeft dat ie er aan dood kan gaan, die gaan toch al naar de eerste hulp, niet naar de tandarts. echt zware ongevallen ook.
Er is een grens aan wat verwacht kan en mag worden van de tandarts om bereikbaar te zijn. het verhaal van misbruik van de spoedlijn komt mij al te bekend voor... De gemiddelde groep patienten niets mis mee, maar er is een kleine groep die het voor de rest verpest (zoals gebruikelijk..) en te veeleisend is mbt dit soort zaken. Hoevaak ik meemaak dat mensen :
-een afspraak op vrijdag willen (dan ben ik er nooit, en dat kan men weten als men bij inschrijving geluisterd heeft, de website bekijkt en/of op de voorgevel van de praktijk kijken.)
-een afspraak willen buiten normale praktijkuren (een uitzondering kan toch wel een keer ? nee, want dan moet ik voor >2000 man uitzonderingen gaan maken.. de inhoud van die boodschap wil men niet begrijpen, lees: ik maak geen uitzonderingen..)
- klagen dat wij na 12.00u telefonisch niet bereikbaar zijn (zie punt 1 qua info, bereikbaar zijn wij wel, via ander nummer voor spoed en dringende mededelingen zoals afzeggen van afspraken voor de volgende midddag. maar waarom zou je het bandje helemaal afluisteren, hoewel de tekst met dat advies begint..).

zijn boeken over te schrijven over het eenrichtingsdenkgedrag van een bepaalde groep mensen...Er kan veel met de techniek, het veroorzaakt ook beperkingen en risico`s en die moeten we maar gewoon accepteren vind ik. en vooral: er een beetje normaal en begripvol mee omgaan. ik vind het ook niet leuk dat de praktijk niet bereikbaar is, maar linksom of rechtsom voor de welwillenden is er altijd een mogelijkheid om dit soort probleemjes heen te komen.
vr, 11/27/2009 - 13:44 Permalink
Spiegeltje

Ik vind dat men een beetje veeleisend is als men stelt dat tandartsen 24/7 bereikbaar moeten zijn, ik ben dat niet. De waarneemregeling wel.
Uiteraard, maar dan moet de patient wel te horen krijgen hoe die te bereiken. :D Het gaat ook om de telefonische bereikbaarheid (inclusief doorschakelen of doorverwijzen via het antwoordapparaat/voice mail). Niet altijd is er een vast nummer voor de spoedgevallen.

Ik ben het er wel mee eens dat overmachtsituaties niet op konto van de tandarts komen. Maar waar ik op doel is dat een tandarts zelf kiest voor bellen via VoIP terwijl deze dienst vooralsnog minder betrouwbaarder is dan de oude analoge lijn. Dat scheelt overigens sterk per provider. In de laatste Consumentengids staat dat 55% van het testpanel bij Telfort 1 of meer storingen had per 2 maanden bij internetbellen. Bij KPN-internet is dat minder dan 10%, dat is al weer een heel ander verhaal. Ik denk dan, kies bewust voor een betrouwbare provider en desnoods dus die POTS als die er niet is of als het plaatselijk toch te onbetrouwbaar is. Verder houdt het ook wat mij betreft op wat je redelijkerwijs nog kunt verlangen. Dat is dan pech. Internet/VoIP (naar buiten) kan altijd nog via een tweede lijn overigens.

POTS (of PSTN) is overal nog door KPN te leveren. Zal ooit wel stoppen maar dat is nu nog niet aan de orde. Grappig is trouwens dat ze op hun site voor de analoge lijn reclame maken met de slogan 'Betrouwbaar en voordelig bellen'. :D

klagen dat wij na 12.00u telefonisch niet bereikbaar zijn (zie punt 1 qua info, bereikbaar zijn wij wel, via ander nummer voor spoed en dringende mededelingen zoals afzeggen van afspraken voor de volgende midddag.

Geen reden tot klagen i.d.d. want dat is duidelijk aangegeven en patient is er mee akkoord gegaan en weet dus wat ie er aan heeft. Mijn tandarts is overigens wel gewoon te bereiken, behalve vrijdag dan en op het afspraken kaartje staat: 'Voor controleafspraken gaarne bellen tussen 9 en 12.30 uur'. Dat is toch het merendeel van de telefoontjes lijkt me. Ik vind het wel wat vriendelijker overkomen dan 'Na 12.00 u zijn we alleen voor spoedgevallen bereikbaar'.
vr, 11/27/2009 - 16:19 Permalink
tandplak

Ooi. Dat er bozen reactie kwam van een tandarts. Sorry, hoor niet zo bedoeld. :smt010
Maar men beseft niet van de gevolgen. Dat als er een patiënt onwel wordt in de praktijk. Niet eens 112 gebeld kan worden. :smt010
Met die rottige modems. :smt010
Zelf bij mijn eigen ouders heeft dit probleem ook afgespeeld. Ik kreeg nog de schuilt, omdat ik het had aangevraagd. :smt010
Ze moesten nooit gedwongen hun mobiel er naast gebruiken.
Maar net wat er vermeldt wordt iets meer geld aan uitbesteden voor een duurzaam netwerk. :smt015
Ik heb zelfs hier thuis. Nog een oude analoge telefoon aansluiting. En asdl er naast. Kost iets meer, maar ik wist al dat gedoe met die modems al lang. Zelfs als er een stoom storing is kan ik nog met een oude draad telefoon nog bellen. :smt019
vr, 11/27/2009 - 17:23 Permalink
vV

ik ben niet boos hoor!

En 112 bellen kan altijd, hoe dan ook!! (tenzij ALLE netwerken platliggen, en let op dat gaat ook vast een keer gebeuren..) of met mijn prive mobiel, maar die ga ik niet voor de praktijk gebruiken (herkenbaar nummer...) , of met een mobiel van een assistente (tja alle 3 kpn...) of via de buren, noem maar op. Of desnoods mensen mobiliseren ervoor om hulp in te schakelen , daarnaast is er een AED aanwezig, en reanimatie capaciteiten etc etc, dus enige tijd is het wel vol te houden.

Overigens @ spiegeltje: de verbindingsproblemen waren in mijn geval zowel met analoog als met de VOIP lijnen, omdat het probleem in een centrale lag , en alle lijnen ongeacht soort buiten bedrijf waren. Behalve, en dat was wel apart, internet en email.....en met de voip heb ik in de 6 jaar dat ik het nu gebruik veel minder problemen gehad dan met de ISDN voorheen....wellicht omdat ik het regel via een telecombedrijf wat een erg goede servicedienst heeft met korte lijnen en snel ingrijpen (was voorwaarde van mijn kant). Stroomstoring maakt ook niet uit, hebben noodstroom waar naast de server ook de telefooncentrale en modems, routers etc op staat.

@ TS, zoals gezegd, het is allemaal niet zo erg. Bij lijnstoringen kan je trouwens als je onwel wordt beter bij een tandarts zijn , dan thuis....denk ik. (ook zonder lijnstoringen trouwens.. :smt002 )
vr, 11/27/2009 - 18:06 Permalink
Spiegeltje

.wellicht omdat ik het regel via een telecombedrijf wat een erg goede servicedienst heeft met korte lijnen en snel ingrijpen

Rond 2002 had ik internet via het illustere bedrijf Cistron. Kon je 's avond om half 10 nog bellen, kreeg je de directeur aan de lijn om te kijken hoe je nog iets meer snelheid uit de lijn kon persen. Dat was toen het enige bedrijf met niet afgeknepen ADSL :D Maar goed we dwalen af... Overigens de telecom poot is er op slinkse wijze door KPN uitgedraait, vervolgens is Cistron door Xs4all overgenomen (ook weer KPN). Straks heb je alleen KPN voor ADSL en een paar kabelaars...
vr, 11/27/2009 - 19:51 Permalink