Mijn 2 achterste kiezen hebben grote vullingen en 1 kies daarvan heeft een WKB gehad.
Mijn tandarts stelt 2 kronen voor.
Voor 150 euro per kroon minder wordt de kroon in China gemaakt. Volgens hem worden de materialen vanuit NL opgestuurd en komt de kroon terug. Alleen de arbeid vindt in China plaats.
Het gaat dan om een kroon met een metalen basis en porselein.
Ik heb een kaartje van de betrokken firma meegekregen (elysee-dental.com). De wachttijd op de kroon is 2 weken.
Bij mij rijzen de volgende vragen:
1- wie heeft ervaring met Elysee Dental?
2- de website vermeldt enkele materialen waaruit gekozen kan worden. Iemand iets zinnigs te zeggen over een voorkeur?
*Geel en Wit Goud
*Spaarlegering (pd/Ag)
*Titanium
*Onedel (co/Cr, Ni + Be vrij!!)
3- wat moet je geloven van 'giftige Chinese kronen die niet goed passen'? De firma biedt 3 jaar garantie (maar ik weet niet of mijn tandarts nog zo lang doorwerkt...).
4- ik lees op dit forum iets over zirkonium. Is dat veel sterker? Of is dat een beter alternatief dan het 'ouderwetse' metaal-porselein? Ik vind een goede overgang tussen tandvlees, kies en kroon belangrijk (zo weinig mogelijk rand) en mijn voorkeur gaat uit naar geen zichtbaar metalen randje langs de kroon.
Mijn tandarts stelt 2 kronen voor.
Voor 150 euro per kroon minder wordt de kroon in China gemaakt. Volgens hem worden de materialen vanuit NL opgestuurd en komt de kroon terug. Alleen de arbeid vindt in China plaats.
Het gaat dan om een kroon met een metalen basis en porselein.
Ik heb een kaartje van de betrokken firma meegekregen (elysee-dental.com). De wachttijd op de kroon is 2 weken.
Bij mij rijzen de volgende vragen:
1- wie heeft ervaring met Elysee Dental?
2- de website vermeldt enkele materialen waaruit gekozen kan worden. Iemand iets zinnigs te zeggen over een voorkeur?
*Geel en Wit Goud
*Spaarlegering (pd/Ag)
*Titanium
*Onedel (co/Cr, Ni + Be vrij!!)
3- wat moet je geloven van 'giftige Chinese kronen die niet goed passen'? De firma biedt 3 jaar garantie (maar ik weet niet of mijn tandarts nog zo lang doorwerkt...).
4- ik lees op dit forum iets over zirkonium. Is dat veel sterker? Of is dat een beter alternatief dan het 'ouderwetse' metaal-porselein? Ik vind een goede overgang tussen tandvlees, kies en kroon belangrijk (zo weinig mogelijk rand) en mijn voorkeur gaat uit naar geen zichtbaar metalen randje langs de kroon.
Re: Chinees porselein: kroon gemaakt in China
Dat is niet zo zeer het voordeel van keramische materialen als zirkoniumoxide. Maar er zijn wel heel natuurlijk uitziende kronen van te maken. Tegenwoordig wordt steeds meer voor dit materiaal gekozen. Daarmee is niet gezegd dat andere materialen inferieur zijn, integendeel, er kunnen nog steeds indicaties voor zijn. Maar anders zou ik mooi voor zirkoniumoxide gaan.
Leveren die Chinezen die ook? Is grotendeels geen handwerk meer trouwens maar vereist high tech apparatuur om de onderstructuren te maken.
moet je voor zirkoniumoxide gaan!
Ik geloof dat er dan niets gaat boven goud.
Met Elysee is trouwens niets mis.
Zeer goede kwaliteit.
De kennis, kunde en infrastructruur is daar volop aanwezig.
Hun zirconiumoxide kronen heten daar Forma, zij hebben inderdaad eigen freesmachines.
Mijn naam is Paul Riteco en ben directeur bij Elysee Dental. Er werd een aantal vragen gesteld over Elysee en deze wil ik hierbij beantwoorden:
1. Elysee is een Nederlands bedrijf dat in korte tijd een van de marktleiders is geworden in Nederland. Niet alleen door beduidend lagere prijzen (NL behoort qua prijzen tot de wereldtop) maar ook door een goede kwaliteit en veel service en veel keuze uit technieken, materialen en merken. Wat betreft de kwaliteit is de beoordeling uiteraard aan de tandarts maar wij leveren aan inmiddels ruim 1000 praktijken, instituten en faculteiten en in een land waar tandartsen niet aan tandtechniek mogen verdienen is dat wel een duidelijk teken.
2. Elysee heeft haar hoofdvestiging in Alphen aan de Rijn alwaar een compleet lab aanwezig is en er zijn nu 2 steunpunten in NL, we werken er aan om dat uit te breiden. We hebben een exclusieve samenwerking met een lab net buiten Hong Kong. Dit is het grootste lab ter wereld en is gelieerd aan / komt voort uit de grootste tandheelkunde faculteit van Hong Kong. Dit lab werkt volgens een z.g. medical ISO, een certificering waar, volgens ons beste inzicht, geen enkel NL lab aan voldoet. Alle materialen waarmee gewerkt wordt zijn afkomstig van de beste en meest gerenomeerde bedrijven ter wereld, deze worden ook door de meeste Nederlandse bedrijven gebruikt. In feite is dus sprake alleen van assemblage. Alles is controleerbaar en traceerbaar en als enige NL lab wordt ieder werkstuk van ons afgeleverd met een z.g. Patientenpas. Via deze pas kan iedereen via een uniek nummer via onze website achterhalen welke materialen zijn gebruikt, waar die uit bestaan, wie de leveranciers zijn en waar die vandaan komen. Om ook onze productie in het buitenland optimaal transparant te houden hebben inmiddels de nodige tandartsen en autoriteiten een inspectie ter plekke gehouden. Onze garantie op techniek is 5 jaar. De levertijd gemiddeld 8 werkdagen.
3. Door haar omvang is Elysee in staat een zeer uitgebreid pakket te leveren, dus voor iedere indicatie (aandoening, situatie) het beste alternatief en niet wat toevallig voorradig is. Alle materialen voldoen aan de CE eisen en worden gemaakt in Nederland, Duitsland, de VS etc. Het is altijd aan de tandarts om te bepalen wat het meest geschikt is, maar met ons kan hij of zij dus alle kanten op.
4. Het verhaal van de 'Kroon met lood' is een z.g. Broodje Aap verhaal dat via Amerika is overgewaaid. Om kort te zijn: er is nooit een 'kroon met lood' geweest. Zowel de FDA, de ADA alsmede de CDC, de instanties op dit gebied in de VS, hebben er naar gekeken en er was 'geen zaak'. Dit laat onverlet dat je altijd bewust moet zijn over de materialen die in je mond gaat maar daarvoor wil ik wederom naar de tandarts verwijzen.
5. Zirkonium is een betrekkelijk nieuw maar wel prachtig materiaal. Wij leveren dat inderdaad (6 soorten/merken). Vraag bij je tandarts naar de mogelijkheden, per mond, tand of situatie kan deze bepalen wat de beste alternatieven zijn. Een dergelijke kroon kost bij ons vanaf 165 euro.
Tot slot. We nemen deze vragen serieus en zullen hier extra ruimte voor maken op onze website onder de noemer 'patienten-informatie'. Het is en blijft wel altijd de tandarts die per situatie de mogelijkheden kan bepalen en deze overleggen met de patient.
Paul Riteco
Elysee Dental
Paul, leuk dat j reageert. Goed idee om de website uit te breiden met meer info voor patiënten. Ik zou zelf graag per soort/type kroon een foto kunnen bekijken. Dan kan ik me een voorstelling maken van hoe het er uit gaat zien.