Gisteren mijn eindfoto's gezien na afloop van 3 WKB-en, op mijn eigen verzoek. Bij een van de kiezen (grote kies, met 4 kanalen) is de vulmateriaal ruim doorgeperst, eigenlijk doorgevloeid, onder de ene wortel zag ik spetters, onder de andere een grote "plas" vulmateriaal, bijna zo groot als een halve erwt. De tandarts heeft bij deze kies het werk van haar collega overgenomen (zij werkt niet meer op de kliniek... Ik begrijp wel waarom....) De endodontoloog vertelde dat de wortels zijn doorgeboord waardoor zij de kanalen niet meer binnen de wortel kon vullen. Volgens haar kan dit geen kwaad.... Op dit moment heb ik er geen last van, maar ik kan het moeilijk beloven dat dit op den duur geen problemen zal opleveren. (vreemde lichaam reaktie, ontstekingen, enz.)
Mijn vraag is: moet ik de WKB zo accepteren? Kan dit zo blijven? Is dat waar dat doorgeperste vulmateriaal geen problemen veroorzaakt?
Als deze kies getrokken wordt, hoe komt de rest van de doorgelekte materiaal er uit?
Bij de 2 andere kiezen die ze vanaf het begin zelf heeft behandeld zit alles netjes binnen de wortel, maar de vullingen lopen op de foto niet als een rechte, aaneengesloten lijn, maar met "pauzes". Of liever gezegd streepjes , onderbroken met zwarte streepjes. De endodontoloog zei dat alles goed gevuld is, maar op de foto - vanwege een soort lak dat tijdens de behandeling wordt gebruikt - komen zwarte strepen op. De lak laat de rontgenstraling niet door (?!?!) Ze hebben hierover al met de fabrikant gecorrespondeerd.
Volgende vragen: Is dit normaal? Moet ik dit geloven? Komt dit bij jullie ook voor?
Beste forumdoktoren, willen jullie mij geruststellen?
Mijn vraag is: moet ik de WKB zo accepteren? Kan dit zo blijven? Is dat waar dat doorgeperste vulmateriaal geen problemen veroorzaakt?
Als deze kies getrokken wordt, hoe komt de rest van de doorgelekte materiaal er uit?
Bij de 2 andere kiezen die ze vanaf het begin zelf heeft behandeld zit alles netjes binnen de wortel, maar de vullingen lopen op de foto niet als een rechte, aaneengesloten lijn, maar met "pauzes". Of liever gezegd streepjes , onderbroken met zwarte streepjes. De endodontoloog zei dat alles goed gevuld is, maar op de foto - vanwege een soort lak dat tijdens de behandeling wordt gebruikt - komen zwarte strepen op. De lak laat de rontgenstraling niet door (?!?!) Ze hebben hierover al met de fabrikant gecorrespondeerd.
Volgende vragen: Is dit normaal? Moet ik dit geloven? Komt dit bij jullie ook voor?
Beste forumdoktoren, willen jullie mij geruststellen?
Re: doorgeperste vulmateriaal bij WKB
De reden is gelegen in het feit dat je de stift(en) aanduwt en dat de stift met een cement/lijm wordt vast gezet. Als je de stift aanduwt gaat er een pietsie door de uitgang van de wortel. Een pietsie is dus niet een wolk alsof er een stoomboot voorbij komt. Ook zijuitgangen en andere ellende die wordt beschreven zijn niet ideaal.
Echter, netjes afgesloten en stevig gevuld levert vaak een verbazingwekkend resultaat op. Of je die kies dan moet gebruiken als enige pijler onder een brug.........denk van niet.
overigens is de ene cement beter bestand tegen doorpersen dan de andere en zijn sommige cementen inderdaad niet zichtbaar op fotos...........lastige materie. Zelf ben ik ook overgestapt geweest en weer terug bij mijn oude materiaal. ik kreeg teveel pufs zoals dat heet, maar weinig opvullen aan de zijkanalen. dusz..............moeilijk moeilijk
Het gebeurt soms, met name bij een open wortelpunt (al dan niet veroorzaakt door de behandelaar) gebeurt het heel gemakkelijk, bij bepaalde vulsystemen. Zou er geen zorgen om maken.
Ja, ik vond het ook een moeilijke kwestie, ook op internet las ik tegenstrijdige meningen. Het is dus afwachten wat bij mij gebeurt. Ik ben toch een beetje gerustgesteld, bedankt!
Heeft iemand nog gehoord over dat lakje dat geen röntgenstralen doorlaat? (gebruikt tijdens WKB).
Alvast bedankt voor de antwoorden.