mijn verhaal is het volgende :
- gaatje gevonden
- foto maken voor de zekerheid want dat kan tegenwoordig veel vaker dan toen het nog "echte" rontgenfoto's waren.
- aangetaste weefsel zit dicht bij het gedeelte waarin de zenuw zit, dat wordt mogelijk een wortelkanaal behandeling..
- boren, inderdaad, wortelkanaal nodig, tijdelijke cap geplaatst. deze zat meteen goed, ik heb er een paar weken mee rond gelopen.
- na enige weken ziet het er goed uit, de permanente dinges gezet ( ik begrijp dat dit een kroon is maar zo heeft hij 'm nooit genoemd)
- direct na afloop van die behandeling : kies is nu dood dus kan afbreken, stift moet geplaatst en kroon erop. dat is dan de tweede kroon op die kies in een half jaar.
en ik begin twijfels te krijgen :
- waarom krijg ik een "permanente" dinges in mijn mond als die na een half jaar alweer vervangen moet worden ?
- is het reeel bang te zijn voor een afbrekende kies een half jaar na wortelkanaal behandeling ? volgens mij lopen mensen jaren lang rond met kiezen zonder zenuw.
- is er een reeel gevaar dat bij breuk een kroon niet meer te plaatsen is ?
Ik zou het liefst wat er nu zit zo lang mogelijk laten zitten,
vanwege de kosten maar meer nog vanwege "ïf it ain't broke do not fix it". elk werk aan de kies brengt het uiteindelijke trekken dichterbij.
Ik krijg een beetje de kriebels van dat pro-actieve.
Volgens mij helen gaatjes soms ook vanzelf (of blijven jaren stationair), maar door die foto's moet tegenwoordig elk vlekje maar worden weggepoetst nog voor het uberhaupt te zien/voelen is.
Is dat nu beter voor de omzet of beter voor mij ???
Ik vertrouw mijn tandarts in principe wel (anders ging ik naar een ander) maar volgens mij is er toch wel een grijs gebied tussen
de "alleen als het nodig is"-aanpak en de "direct aanpakken voor het erger wordt"-aanpak.
alvast bedankt voor Uw opinie hierover.
met vriendelijke groeten,
Ronald van Aalst
- gaatje gevonden
- foto maken voor de zekerheid want dat kan tegenwoordig veel vaker dan toen het nog "echte" rontgenfoto's waren.
- aangetaste weefsel zit dicht bij het gedeelte waarin de zenuw zit, dat wordt mogelijk een wortelkanaal behandeling..
- boren, inderdaad, wortelkanaal nodig, tijdelijke cap geplaatst. deze zat meteen goed, ik heb er een paar weken mee rond gelopen.
- na enige weken ziet het er goed uit, de permanente dinges gezet ( ik begrijp dat dit een kroon is maar zo heeft hij 'm nooit genoemd)
- direct na afloop van die behandeling : kies is nu dood dus kan afbreken, stift moet geplaatst en kroon erop. dat is dan de tweede kroon op die kies in een half jaar.
en ik begin twijfels te krijgen :
- waarom krijg ik een "permanente" dinges in mijn mond als die na een half jaar alweer vervangen moet worden ?
- is het reeel bang te zijn voor een afbrekende kies een half jaar na wortelkanaal behandeling ? volgens mij lopen mensen jaren lang rond met kiezen zonder zenuw.
- is er een reeel gevaar dat bij breuk een kroon niet meer te plaatsen is ?
Ik zou het liefst wat er nu zit zo lang mogelijk laten zitten,
vanwege de kosten maar meer nog vanwege "ïf it ain't broke do not fix it". elk werk aan de kies brengt het uiteindelijke trekken dichterbij.
Ik krijg een beetje de kriebels van dat pro-actieve.
Volgens mij helen gaatjes soms ook vanzelf (of blijven jaren stationair), maar door die foto's moet tegenwoordig elk vlekje maar worden weggepoetst nog voor het uberhaupt te zien/voelen is.
Is dat nu beter voor de omzet of beter voor mij ???
Ik vertrouw mijn tandarts in principe wel (anders ging ik naar een ander) maar volgens mij is er toch wel een grijs gebied tussen
de "alleen als het nodig is"-aanpak en de "direct aanpakken voor het erger wordt"-aanpak.
alvast bedankt voor Uw opinie hierover.
Ronald van Aalst
Re: goed voor de omzet of goed voor mij ?
Er pas iets aan doen als het nodig is kan tot gevolg hebben (bij het gebit meestal het geval) dat een kleinigheidje ontaard in iets heel groots.. Oftewel direct aanpakken voor het erger word is meestal beperkt tot behandeling van een gaatje.
alleen als het nodig is.. is in mijn ogen voor het gebit hetzelfde als hierboven: doen voor het erger wordt.. Alleen patienten vertalen het naar: alleen wat doen als er pijn is, en dan is het gaatje meestal ineens een wortelkanaalbehandeling en loert de noodzaak tot kroon vanwege een fors verzwakte kies ineens ook om de hoek.. blijft echter een heel erg grijs gebied.
Ik vond het ook raar die twee kronen na elkaar.
Die stift-plaatsing kwam voor mij uit de lucht vallen nadat de controle van de permanente "dinges" goed was uitgevallen.
maar de uitleg was dus "dat de dode kies kan afbreken".
er is niks aan de hand qua ontsteking of zo.
Ik zal eens vragen hoe het nu precies zit. op de volgende controle.
overigens, indien de tandarts een gaatje ziet tijdens controle : meteen vullen natuurlijk !
Maar ik heb het subjectieve gevoel dat deze tandarts al meer foto's
heeft genomen dan alle voorgaande bij elkaar, en dat gaatjes vanaf de foto worden geidentificeerd. het is dan nog geen gaatje maar slechts een vlekje op de foto.
Is het gebruikelijk tegenwoordig regelmatig foto's te maken als
(extra) controlemiddel ?
Ronald van Aalst
Wat betreft de foto's. Gebruikelijk is dat om de 2 jaar een aantal bitewings worden gemaakt om verborgen gaatjes te detecteren, dat wil zeggen op plekken die de tandarts niet kan zien. Bijvoorbeeld tussen tanden en kiezen. Voor de rest gaat het meestal gewoon op het oog. Dus niet standaard bij iedere controle. Bij behandelingen, zoals wortelkanaalbehandelingen zijn minstens 1 maar vaak meer foto's nodig. Soms ook vaker dan om de 2 jaar, bijvoorbeeld bij een verhoogde cariesgevoeligheid.
Of betreft het een opgebouwde vulling, waarvan de tandarts denkt dat ie geen jaren mee zal gaan? Of een soort prefab-kroon (bestaat dat?)?