Welke rontgen foto voor verborgen ontstekingen?

Author:
emootje
Posted:
do, 12/10/2009 - 10:24
Ik word door mijn tandarts behandeld voor een tandvlees abces die veroorzaakt is door een chronische wortelpunt ontsteking. Deze ontsteking zat er waarschijnlijk al meer dan 7 jaar!
De tandarts heeft deze ontsteking behandeld met een wortelkanaalbehandeling en heeft me later een kuurtje antibiotica voorgeschreven. Ondanks dat blijft er pus uit mijn tandvlees komen.
Omdat ik nog al veel last heb van systemische klachten (misselijkheid, moeheid, keelpijn) die verband kunnen hebben met chronische endotoxinemie heb ik gevraagd aan de tandarts de kies gewoon te trekken. De tandarts vondt dit nog te drastisch.....

Na deze behandeling ben ik van plan een nieuwe tandarts te zoeken met apparatuur die ontstekingen eerder aan licht brengt. Mijn huidige tandarts kan alleen maar analoge bite-wing en solo-opnames maken.
Nu vroeg ik me af met welke afbeeldings techniek kun je het beste een ontsteking ontdekken?
Analoog og digitaal?
OPG?
Cone Beam CT scan?
Lieneke

Voordeel van digitaal is dat het snel te zien is; de foto moet niet door een heel ontwikkelproces heen. Bovendien kan je op een knop drukken waarbij het contrast beter wordt en daardoor zijn sommige dingen beter te zien en begrensd. Ikzelf kan een anologe foto maar moeilijk beoordelen. Maar voor een ervaren tandarts die niks anders gewend is, is dat een stuk makkelijker.
Een OPG is een overzichtsfoto. Dan kun je dus de gehele kaken zien, de neus en ruggewervels etc etc. Soms moet je naar aanleiding van een OPG een solo maken voor de details.
CT scan komt binnen de normale tandheelkunde niet voor. Dan zou je bijvoorbeeld een tumor hebben.
do, 12/10/2009 - 11:12 Permalink
Spiegeltje

Nu vroeg ik me af met welke afbeeldings techniek kun je het beste een ontsteking ontdekken?
MRI scan. Maar dat kost een paar centen en ik zou niet weten waar je het kan laten doen (behalve in een commercieel diagnostisch centrum).

CT scan komt binnen de normale tandheelkunde niet voor.

Misschien niet gebruikelijk maar er zijn wel implantologen die er gebruik van maken.

Voorbeeldje: http://www.sirona.com/ecomaXL/index.php?site=SIRONA_COM_galileos
do, 12/10/2009 - 19:45 Permalink