mondhygieniste, preventie-assistente of tandarts?

Author:
groente
Posted:
za, 12/12/2009 - 16:23
Mijn vorige tandarts verwijderde altijd zelf tandsteen. De tandarts die ik daarna had liet dat door een preventie-assistente doen. De assistente was sneller klaar dan de tandarts, en het was helemaal niet oncomfortabel, terwijl ik het bij de tandarts nooit echt een pretje vond. Nou kan het natuurlijk zo zijn dat de preventie-assistente het een stuk beter kan dan de tandarts en het daarom geen pijn deed, of dat ik toevallig de laatste keer minder tandsteen had, maar ik las ook dat een preventie-assistente minder mag verwijderen (niet onder het tandvlees). Nu twijfel ik dus of de assistente het wel net zo grondig doet als de tandarts het deed. En nu vraag ik me ook af: het kost allemaal evenveel, of ik nu naar de tandarts, assistente of een mondhygieniste ga. Een mondhygieniste heeft de uitgebreidste opleiding op dit gebied, en de meeste ervaring. Een ander voordeel lijkt me dat er weer eens een ander iemand met verstand van zaken naar mijn gebit kijkt. Twee mensen zien toch meer dan een. Is het dan niet het verstandigst om gewoon zelf een afspraak met een zelfstandig mondhygienste te maken en dit tegen mijn tandarts te zeggen? Vinden tandartsen het over het algemeen vervelend als je zo buiten hun om gaat?
Lieneke

Ja, dat vinden ze soms vervelend. Maar als het goed is, rapporteert de mondhygienist keurig naar de tandarts toe en werken ze op die manier toch nog netjes samen.
Overigens zijn de kosten bij een vrij gevestigd mondhygienist toch een beetje anders. Dat ligt eraan hoe de mondhygienist mag/kan declareren. Dat ligt dan weer aan de verzekering. Het kan zijn dat de verzekering verplicht om de gebruikelijk UPT-codes te gebruiken en dan komen de kosten op hetzelfde neer als bij de tandarts/preventieassistent. Het kan zijn dat de mondhygienist met het 5-minuten mag/kan werken. De ene keer komt dit voordeliger uit, de andere keer niet.
Anderzijds is het de vraag of het wel nodig is of er onder het tandvlees tandsteen zal moeten verwijderd. De mondhygienist kan dit wel heel goed beoordelen. Er wordt bekeken in welke mate u tandvleesonsteking heeft en ook wordt er naar uw gezondheid gevraagd. Op deze verkregen gegevens wordt er samen met u een behandelplan opgezet. Daarbij hoort ook een kostenbegroting.
za, 12/12/2009 - 17:22 Permalink
Spiegeltje

Vinden tandartsen het over het algemeen vervelend als je zo buiten hun om gaat?

Bovendien, als je gewoon tegen de tandarts zegt dat je liever wilt dat het door een mondhygienist wilt laten doen om die en die reden, gaat het ook niet buiten de tandarts om. De tandarts zal toch ook wel eens iemand doorsturen naar een MH omdat een preventieassistente te licht is?Je bepaalt altijd nog zelf door wie je je laat behandelen. Een verwijzing van de tandarts naar een vrijgevestigde MH is ook al enige jaren niet meer nodig.
za, 12/12/2009 - 17:33 Permalink
groente

Bedankt voor de reacties! Ik zie dat ik toch wat voorzichtig te werk zal moeten gaan en zal het dus eerst maar eens bespreken met de tandarts. Ik zie gewoon voor mezelf weinig voordeel aan de behandeling door de preventie-assistente. Ik snap dat het voor de tandarts heel lucratief is, en dat het voor sommige patienten ook prettig is om de afspraken op elkaar afgestemd te hebben, maar zelf ga ik liever naar iemand die er echt verstand van heeft (zeker na het lezen van horrorverhalen op dit forum van tandartsen die nooit iets hebben gezegd over tandvleesontsteking tot het te laat was). Ik heb volgend jaar een redelijke tandartsverzekering, dus voor de kosten maakt het wat dat betreft niet uit.
di, 12/15/2009 - 08:46 Permalink