Ik heb al een poosje pijn aan mijn rechterbovenkies (tweede kleine kies). Het bleek dat er een oude diepe vulling zat die tegen de wortel aandrukte. Een paar weken geleden heeft de tandarts een begin gemaakt voor een wortelkanaalbehandeling. Een week later zou hij die afmaken, maar omdat ik toen nog pijn had heeft hij weer "iets" gedaan, een nieuwe noodvulling gezet, en een afspraak voor vijf dagen later. Toen had ik nog steeds wat pijn (vooral 's ochtends bij het wakker worden, en soms tijdens het sporten een wat kloppend gevoel) en kon hij de wkb nog steeds niet afmaken. Ik heb nu dus drie keer in de stoel gezeten. Iedere keer was de tandarts binnen een kwartier klaar. Nu zegt hij dat de kies misschien niet te redden is. Ik moet het een maand aanzien, en dan terugkomen om te proberen de wkb af te maken.
Ik vraag me af waarom de tandarts steeds zo snel klaar is. Het is een kies met twee kanalen. Ik hoor van andere mensen dat ze met een eenkanaalswortelkanaalbehandeling soms al een uur in de stoel zitten. Ik snap dat het soms sneller kan gaan als het een makkelijke kies/wortel is, maar toch, het verschil is zo groot! Ook voor de afmaakafspraak had hij in totaal maar een half uur ingepland.
Mijn vraag is of het gebruikelijk is dat de tandarts er steeds maar zo kort naar kijkt. Ook vraag ik me af waarom een maand wachten nu wel kan, en toen ik zelf vroeg of even afwachten een optie was dat niet zo was. Als er een zodanige ontsteking is dat die na drie pogingen wkb niet weg is, dan zal die ook niet vanzelf weggaan neem ik aan. Wat is dan het nut van een maand wachten? Helaas kan ik dit niet bespreken met mijn tandarts, want hij spreekt en verstaat te slecht Nederlands. Ik snap dat jullie mijn specifieke situatie niet kennen, maar misschien dat er wel wat algemene antwoorden zijn over korte wortelkanaalbehandelingen en afwachten met het afmaken van een wkb.
Ik vraag me af waarom de tandarts steeds zo snel klaar is. Het is een kies met twee kanalen. Ik hoor van andere mensen dat ze met een eenkanaalswortelkanaalbehandeling soms al een uur in de stoel zitten. Ik snap dat het soms sneller kan gaan als het een makkelijke kies/wortel is, maar toch, het verschil is zo groot! Ook voor de afmaakafspraak had hij in totaal maar een half uur ingepland.
Mijn vraag is of het gebruikelijk is dat de tandarts er steeds maar zo kort naar kijkt. Ook vraag ik me af waarom een maand wachten nu wel kan, en toen ik zelf vroeg of even afwachten een optie was dat niet zo was. Als er een zodanige ontsteking is dat die na drie pogingen wkb niet weg is, dan zal die ook niet vanzelf weggaan neem ik aan. Wat is dan het nut van een maand wachten? Helaas kan ik dit niet bespreken met mijn tandarts, want hij spreekt en verstaat te slecht Nederlands. Ik snap dat jullie mijn specifieke situatie niet kennen, maar misschien dat er wel wat algemene antwoorden zijn over korte wortelkanaalbehandelingen en afwachten met het afmaken van een wkb.
Re: Wachten met afmaken wkb vanwege blijvende pijn
Kwartier kan met Protaper genoeg zijn.
De vraag echter is of de kies op de juiste lengte geruimd is, en er overvloedig gespoeld is met natriumhypochloriet.
Misschien verwijzing naar endodontoloog.