meerdere wortelkanalen per kies en 32 gaatjes hebben

Author:
Akuja
Posted:
za, 12/26/2009 - 00:14
Nu heb ik wat posts hier gelezen over angst voor de tandarts, en ik moet toegegeven, enkele jaren geleden kwam ik zelf ook niet graag op visite bij de tandarts en toen toen ik eenmaal met mijn vriendin ging samenwonen, besloot ik al snel de jaarlijkse bezoekjes uit te stellen tot de volgende keer. Tot op een gegeven moment binnen korte tijd, alle vier mijn verstandskiezen een voor een de ziel gaven en gewoon afbraken en ik met lood in de schoenen toch maar besloot een afspraak te maken om te kijken of er nog wat te redden viel. (ik was slechts enkele jaren te laat) De tandarts stuurde me door naar de kaakchirurg en liet me ook nog even weten dat mijn gebit zo slecht was geworden, dat het ongeveer 2000 euro zou gaan kosten om het te renoveren. Met die gedachte in mijn achterhoofd en de gedachte van een chirurgische nijptang in m'n mond ook nog vers in het geheugen, nam ik de niet zo slimme beslissing om het ziekenhuis maar niet te bellen en het wederom..nog langer uit te stellen.
Op een gegeven moment werd de lichte pijn die ik van mijn verstandskiezen had ondragelijke , constante en onophoudelijke gonzende pijn en belde ik toch maar het ziekenhuis en na enige uitleg kon ik diezelfde week terecht. Op dat moment was de pijn zo vreselijk erg dat ik meer dan 20 asperines op een dag innam, en letterlijk met tranen in de ogen van die gekmakende pijn opweg naar het ziekenhuis ging. De verlossing daarvan toen 2 kiezen werden getrokken, heeft me ook voor altijd genezen van angst voor de tandarts, en toen mijn andere 2 plaagdemonen getrokken werden, voelde ik een soort dankbaarheid aan de man die met grof geweld en zwaar gereedschap mijn gehemelte te lijf ging. (Toen der tijd wilde ik graag een welgemeende glimlach zijn kant op geven, maar door de verdoving bleef het bij een knik en een handschud en veel gekwijl toen ik wat probeerde te zeggen, dus bij deze: BEDANKT)
Nog vol goede moed van de eerdere successen maakte ik zo gauw als het kon een afspraak bij mijn reguliere tandarts om de ruines in mijn gebit wat aantoonbaarder te maken. Kort daarna kreeg ik het hoopvolle nieuws te horen, samen met uitzichtloos nee-geschud en diep gezucht, dat ik maar liefst 32 gaatjes had.
Nu al wat maandjes later, kan ik zeggen dat zelfs na alle 32 gaatjes die behandeld zijn, oneindig veel wortelkanaalbehandelingen en 2500 euro lichter, mijn voormalige angst nergens voor nodig was. De verdovingen deden goed hun werk, en door simpelweg de desbetreffende tandarts te vragen hoe en wat en waarvoor er ging gebeuren, veranderde mijn toen wekelijkse reis naar de martelkamer, al snel in een wekelijkse extra pauze om even lekker te gaan liggen tussen werktijden door, waar ik alleen nog maar het ontbreken van een kussen voor het zeurderige gevoel op mijn achterhoofd van de lange behandelingen soms, als ik echte pijn kan herrinneren.
Weet niet waarom, maar wilde gewoon even een bedankje geven, tussen alle angstkreten in die tandartsen vaker te horen krijgen waarschijnlijk.

Wel heb ik nog een paar kleine vraagjes die ik nergens anders op een tandartsen forum ben tegenkomen, en daardoor een beetje het gevoel heb dat het niet echt heel gewoon is..
Ik had langere tijd last van een bultje op mijn tandvlees. Niet zo vreemd dacht ik eerst, en ik had er verder ook geen centje pijn van. Zoals verwacht kwam er iets later een wit puntje bovenop het bultje en na uren met mijn mond open voor de spiegel te hebben gestaan om met voelen en drukken en trekken om uit te vinden wat het was, gaf ik het na een tijdje maar op zonder enig resultaat. Toen een maand later het bultje nog steeds aanwezig was en het witte puntje groter werd maakte ik me toch wel zorgen, ook omdat het witte puntje wel erg hard aanvoelde. Nu alweer een tijdje verder, kan ik jullie mededelen dat ik de "trotse" eigenaar ben geworden van een vijfde hoektand. Ik vraag me alleen af waarom na zoveel foto's dat nooit ergens is opgevallen en, als er 1 extra hoektand ineens spontaan opduikt, betekent dat meteen dat ik meerdere van zulk soort extraatjes kan verwachten??
Tijdens mijn vele wortelkanaalbehandelingen , werd mij ook verteld dat bij een aantal van mijn kiezen 3 verschillende wortelkanalen PER KIES zaten, heeft dat er misschien iets mee te maken. Ik ben inmiddels verhuisd en heb dit een keer aan mijn nu huidige tandarts voorgelegd, maar sinds de beste man flink de tijd nam het mij duidelijk te maken met veel handgebaren, computerschermen en serieuze gezichten, vond ik het een beetje ongepast om hem achteraf te vertellen dat ik geen woord Duits versta en dus niets van zijn uitleg had begrepen en knikte ik maar gewoon een aantal keer begrijpend als dank voor de uitleg.
Dus vandaar dat ik het hier maar probeer,
wie weet, mag het zeggen.
rixt

Hallo Akuja,

Ik vind het een mooi en positief verhaal. (Het lijkt wel een kerstverhaal! :D ) Goed dat je het hier geplaatst hebt op dit forum.

Even over die drie wortelkanalen per kies: Dat schijnt niet abnormaal te zijn. Ik kan het even niet vinden waar ik het heb gelezen, maar ergens op dit forum wordt genoemd dat bepaalde kiezen zelfs vaak vier wortelkanalen hebben en een enkele keer een vijfde.
za, 12/26/2009 - 22:11 Permalink