Hallo allemaal,
Ik ben een jongedame van 23 en onlangs is bij allebei mijn voortanden 'externe cervicale invasieve resorptie' geconstateerd.
Mijn tanden lossen dus vanzelf op vanbinnen.
Waarom ik dit heb kunnen de verschillende tandartsen niet verklaren, ik heb nooit mijn tanden laten bleken, nooit een beugel gehad en geen klap op mijn tanden gehad. Ze spraken van iets 'bijzonders' en een 'speciaal geval'.
De voortanden zijn al zover opgelost dat ze niet meer te redden zijn en binnenkort worden ze getrokken.
Als vervanging komen er dan 2 implantaten.
Nu zag ik dat mijn verzekering (VGZ Jong en Zeker) geen implantaten vergoedt. De kosten komen op zo'n 4 a 5000 euro.
Ik zag wel het kopje 'bijzondere tandheelkunde' in de basisverzekering, welke 100% vergoedt. Wat houdt deze bijzondere tandheelkunde in? Valt mijn situatie onder bijzondere tandheelkunde omdat het volgens de tandarts een speciaal geval is en ik dit niet had kunnen voorkomen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik ben een jongedame van 23 en onlangs is bij allebei mijn voortanden 'externe cervicale invasieve resorptie' geconstateerd.
Mijn tanden lossen dus vanzelf op vanbinnen.
Waarom ik dit heb kunnen de verschillende tandartsen niet verklaren, ik heb nooit mijn tanden laten bleken, nooit een beugel gehad en geen klap op mijn tanden gehad. Ze spraken van iets 'bijzonders' en een 'speciaal geval'.
De voortanden zijn al zover opgelost dat ze niet meer te redden zijn en binnenkort worden ze getrokken.
Als vervanging komen er dan 2 implantaten.
Nu zag ik dat mijn verzekering (VGZ Jong en Zeker) geen implantaten vergoedt. De kosten komen op zo'n 4 a 5000 euro.
Ik zag wel het kopje 'bijzondere tandheelkunde' in de basisverzekering, welke 100% vergoedt. Wat houdt deze bijzondere tandheelkunde in? Valt mijn situatie onder bijzondere tandheelkunde omdat het volgens de tandarts een speciaal geval is en ik dit niet had kunnen voorkomen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Re: vergoeding implantaten speciaal geval?
Ik zou denken dat als uw gebit op diverse plaatsen deze aandoening vertoont, in verschillende stadia van ontwikkeling, vergoeding wellicht mogelijk is. Dat vereist nauwkeurig onderzoek. Als het gaat om geïsoleerde gevallen zal het i.d.d. lastig worden.Het moet gaan om een aandoening die - zonder behandeling - ltot grotendeels verlies van de functie van het gebit leidt. Met twee elementen is daarvan nog geen sprake lijkt me. Ik heb er overigens geen directe ervaring mee, ik schat alleen de situatie zo in.
Het feit dat u niets kan doen aan de afwijking speelt in de beoordeling overigens geen rol.
Misschien zijn er mensen die hetzelfde hebben en die toch met succes een beroep op de CBT hebben gedaan?
Er is een foto gemaakt van mijn hele gebit, maar in andere tanden speelt het niet. Het is wel zo dat het is begonnen in de linkervoortand, daarna is het overgeslagen naar de rechtervoortand. Mijn tandarts adviseerde daarom dat ik de voortanden zo snel mogelijk laat trekken omdat het anders kan overslaan op nog meer tanden.