welke opties heb ik?

Author:
Earios
Posted:
ma, 12/28/2009 - 23:15
oke, ik zal de geschiedenis van mijn voortand uitleggen.
toen ik 6 was is er een redelijk groot stuk van m'n voortand afgebroken.
hier hebben ze toen een stukje opgezet ter opvullen, geen enkel probleem.
rond m'n 18e begon ie pijn te doen, bleek de zenuw toch ontstoken te zijn dus heb ik een wortelkanaalbehandeling gekregen waardoor de tand nu geheel gevoelloos is.

nu het probleem!
mijn tand is erg aan het verkleuren. de hele tand, behalve het aangelijmde stuk natuurlijk. dit ziet er nogal vreemd uit, de helft licht, de andere helft donker. het lijkt ook of de tand steeds donkerder word, eerst was het wat minder opvallend maar tegenwoordig kan ik niet eens meer lachen op foto's zonder dat mijn hele voortand er donker op staat :'(

wat zijn mijn beste opties om dit te verhelpen?
mijn tandarts zegt dat ik er een kroon op moet zetten maar dan moet ik schijnbaar 2x verdoving en die verdoving heb ik 1x eerder gehad en dit was alles behalve een pretje, waardoor ik hier nu echt doodsbang voor ben.
zijn er andere mogelijkheden voor dit probleem waarbij een verdoving niet nodig is?
ik heb gehoord over facings, waar blijkbaar geen verdoving voor nodig is, maar ik weet niet of dat over een stuk neptand heen gelijmd kan worden..
ik heb er veel over als ik die verdoving maar niet hoef. ja, sorry, ik ben een watje en ik zou eigelijk gewoon meteen die kroon erop moeten laten zetten (en zal dit ook doen als ik geen andere optie blijk te hebben), maar ik hoor toch graag of er niet ook andere opties zijn...

thanks !!
Attach
Illuminus

Het moet wel eerst goed schoongemaakt worden.... vervolgens de kanaalvulling inkorten tot minimaal 2 mm onder de tandvleesrand en dan bleken......lukt ook niet in 1 keer moet je een paar keer doen. Kan me amper voorstellen dat dat geen enkele verbetering zou geven....maar indien niet, kan een kroon of facing idd nog uitkomst bieden.

Wat voor kleur heeft de doorschemering? het lijkt op de foto echt donkergrijs.....
ma, 12/28/2009 - 23:48 Permalink
Earios

ja, maar omdat ik dus doodsbang ben voor de verdoving die komt kijken bij een kroon laten zetten, vroeg ik me af of een facing kan in dit geval.
dan word het een facing boven op een stuk neptand.

thanks voor je reacties zowieso! :)
ma, 12/28/2009 - 23:54 Permalink
Illuminus

Ik denk evengoed dat je het met bleken redelijk goed moet kunnen krijgen, maar afgezien daarvan wat is je ervaring met de verdoving?

Verdoving in het front zou niet echt heel pijnlijk moeten zijn, tuurlijk je voelt altijd wat, maar als het rustig gedaan wordt
is het prima te doen.
ma, 12/28/2009 - 23:57 Permalink
Spiegeltje

Zat ik ook aan te denken! Maar voor een goede afdruk wordt soms voor het maken van de afdruk het tandvlees wat opzij geschoven met een zogeheten retractiedraad die in de pocket wordt aangebracht. Dat is best wel gevoelig zonder verdoving. De draad wordt vlak voor het maken van de afdruk verwijderd. Maar het omslijpen zou je na een wortelkanaalbehandeling niet voelen denk ik.
wo, 12/30/2009 - 00:44 Permalink
rixt

Dat is best wel gevoelig zonder verdoving. De draad wordt vlak voor het maken van de afdruk verwijderd.

Dit is bij mij zonder verdoving gedaan. Tandarts heeft niet voorgesteld te verdoven. Ik vond het niet pijnlijk maar misschien kwam dat door de 500 mg paracetamol die ik tegenwoordig bij voorbaat maar slik voor ik aan m'n gebit laat knutselen.
wo, 12/30/2009 - 01:29 Permalink
robinson

Niet alle retractiedraden, Spiegeltje. :wink:

Er bestaat nog een techniek om als eerste een zeer dunne draad aan te brengen( sommige collega's gebruiken daar hechtdraad voor) en daarover de "normale" draad.De laatste wordt verwijderd voor de afdruk. De eerste nadat de afdruk is genomen.
wo, 12/30/2009 - 07:55 Permalink
Earios

maar is het nu wel of niet mogelijk om een facing erover heen te laten zetten?

zijn er opties waarbij ik geen verdoving nodig heb?
(behalve 't bleken, dat zie ik niet zitten aangezien het de vorige keer ook amper verschil maakte)
wo, 12/30/2009 - 13:59 Permalink
Spiegeltje

Een kroon en facing kunnen dus allebei zonder verdoving. Misschien is het nog een idee om de optie inwendig bleken toch nog niet helemaal van tafel te vegen. Zoals hier al eerder geschreven moet het een paar keer worden herhaald. Het zou toch effect moeten hebben. Voordeel is dat er niet aan je tanden hoeft te worden geslepen. Maar voor een facing hoeft er ook niet veel te worden afgeslepen. Dus naast de optie kroon - die de tandarts al aangaf - is dit wellicht ook een optie. Ik weet natuurlijk niet waarom de tandarts deze niet heeft aangegeven.
wo, 12/30/2009 - 15:06 Permalink
Illuminus

Voor eventueel inwendig bleken zou ik hier eens een consult bij een endodontoloog vragen...de kleur van de verkleuring is 'vreemd'.....grijs/zwart zou je bijna van denken dat er een zilverstift ingezet is ....dan kun je bleken maar wordt het alleen maar erger (zilver-oxidatie).

Maar goed dat zijn alleen maar gedachten...

Succes met het maken van een keuze
wo, 12/30/2009 - 15:22 Permalink
Earios

ik weet in ieder geval dat het spul waarmee hij achter m'n tand weer dicht heeft gemaakt, grijs is. de tandarts zei dat dit niet anders kon dacht ik, en dat alleen het bovenste randje ietsje donkerder zou zijn en dat niet opvalt.
maar goed, nu is dus de rest van de tand ook donkerder geworden en ik weet niet of dit er wat mee te maken heeft.
dat bleken heb ik trouwens meerdere keren laten doen volgens mij...

anyway, ik denk dat ik nog eens naar de tandarts ga om duidelijk te horen wat er gebeuren kan. maar ik heb het gevoel dat hij zo'n gekleurde tand niet echt belangrijk vind of zo..

vriendelijk bedankt voor de reacties!
wo, 12/30/2009 - 17:11 Permalink