Stopt tanderosie nooit meer?

Author:
vrouw1975
Posted:
vr, 01/15/2010 - 10:12
Ik heb waarschijnlijk tanderosie en heb er veel over opgezocht en gelezen o.a. ook hier.
Wat ik mij alleen nog afvraag is het zo dat als tanderosie eenmaal begonnen is het door blijft gaan tot je helemaal geen glazuur meer hebt? Of stopt de afbraak van het glazuur als je je aan de adviezen houdt?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en iemand dit weet.
Spiegeltje

Of stopt de afbraak van het glazuur als je je aan de adviezen houdt?

Gelukkig wel. Het is alleen zo dat het door erosie verdwenen glazuur niet meer terugkomt. Op de tand wordt wel nieuw glazuur gevormd maar dat proces gaat veel te langzaam om de boel te repareren. Maar je kunt het wel stoppen door je aan de (juiste) adviezen te houden.
vr, 01/15/2010 - 11:15 Permalink
vrouw1975

Dat was wel wat ik hoopte, maar wat nergens duidelijk naar voren kwam.
Ik heb o.a. in een aantal kiezen en hoektanden kleine putjes/deukjes, en mijn onderste voortanden staan open van boven (ik hoop dat dat duidelijk is uitgelegd). Die onderste voortanden komt waarschijnlijk (ook) door tandenknarsen zei de tandarts omdat 1 boventand schuin is afgesleten en het precies in elkaar past. Ik heb nu zo'n knarsplaatje/bitje (of hoe het ook heet) voor mijn bovengebit.

Kunnen de putjes/deukjes en de onderste voortanden gerepareerd worden met dat witte vulmateriaal? Ik lees hier wisselende verhalen over. Verschilt dit gewoon per tandarts? Is het moeilijk voor een tandarts, dat daarom de een het wel doet en de ander niet?

Veel vragen ik weet het, maar ik ga binnenkort naar mijn tandarts om het hier over te hebben en wil er zelf dan al zoveel mogelijk van weten.
vr, 01/15/2010 - 11:23 Permalink
vrouw1975

O ja, bij mijn vorige bezoek aan de tandarts (november 09) had hij het erover dat ik dus waarschijnlijk tandenknars, maar toen ik vroeg of ik tanderosie had zei hij van niet. Maar ik vraag me af of hij de putjes/deuken in mijn kiezen en hoektanden heeft gezien.
Zelf had ik mij toen nog te weinig in tanderosie verdiept. Daarom ga ik binnenkort een nieuwe afspraak maken met de tandarts, want ik zou wel graag wat aan al die putjes/deukjes en openstaande voortanden willen doen, want het voelt niet prettig (scherp).

Die boventand die schuin afgesleten is daar wilde hij geen witte vulling opdoen, omdat dat er toch zo weer afgaat.
vr, 01/15/2010 - 11:28 Permalink