autisme - kinderen - wennen aan de tandarts

Author:
rixt
Posted:
wo, 06/25/2008 - 14:18
Wat vinden jullie van het filmpje dat je te zien krijgt als je in http://www.youtube.nl
"dental care program for children and adults with autisme"
intypt?
Newtan

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=artQFqd6osQ[/youtube]
Ja, zo gaat het in de werkelijkheid ook.
Maar de man praat wel veel door de vader of moeder heen. Die geeft al instructies. Een tegelijk is denk ik voldoende.

En het is inderdaad een kwestie van geduld soms.
Maar dat geldt vaak ook voor kinderen die 'normaal' zijn.

Had je hier iets mee willen vragen?
wo, 06/25/2008 - 20:38 Permalink
rixt

Nee, ik had er niets mee willen vragen.

De reden dat ik het filmpje plaatste was omdat ik wat moeite had met het vorige onderwerp: "tandartsfilm".
Ik had daar iets negatiefs over kunnen zeggen, maar besloot er een, in mijn ogen, positief flimpje tegenover te zetten.
(Iedereen moet natuurlijk zelf weten waar ie naar kijkt en wat ie leuk vindt).

Ik vind dit zelf een hele mooie opname. En ik denk toch echt wel: specifiek "autistenaanpak" (en natuurlijk ook toepasbaar bij niet-autistische kinderen):
Er worden overduidelijke instructies gegeven aan kinderen die niet of nauwelijks in staat zijn, vanuit onze ogen gezien, logische verbanden te leggen. Daarom instructies als: zitten/liggen op je billen, benen recht, handen op je buik, "mond tien tellen open houden" i.p.v. "mond openhouden tot alle tanden en kiezen zijn bekeken". En aan het eind: oogcontact "eisen" (hoewel dit hier nog niet echt lukte).

Wat ik bij mezelf merk is dat het zien van opnames waarin er zorgvuldig met kinderen wordt omgegaan, werkt als "tegengif" voor andere beelden die in mijn hoofd zitten (ja, ja, schooltandarts). Misschien zijn er wel meer mensen voor wie dat ook zo werkt.
ma, 06/30/2008 - 17:09 Permalink
Chris888

Maar de man praat wel veel door de vader of moeder heen. Die geeft al instructies. Een tegelijk is denk ik voldoende.


Dat denk ik ook. Voor mensen/kinderen die moeite hebben met informatieverwerking, moeite hebben hun aandacht te richten op één ding, is het handig de omgeving zo rustig mogelijk te houden, om te voorkomen dat ze zich afsluiten c.q. verdwijnen in een eigen wereld of waarschijnlijk meer bij kinderen: in paniek raken. Dus niet 2 ouders + 2 assistenten + 1 tandarts + een tekenfilmpje aan het plafond.
ma, 06/30/2008 - 21:28 Permalink
Joy-joy

Tja autisme, hier zit een expert die daar heel veel over kan vertellen, maar laat ik dat maar niet doen. Alles in hele duidelijke stappen is inderdaad heel belangrijk voor ze.

vb in mijn werk:
"kijk ook over je linkerschouder"
"Waar moet ik kijken?"
Over je linkerschouder voor het links afslaan"
Ik snap het niet"
"Kijk door het linkerzijraam"
"Het linkerzijraam? Waarom?"
Om te kijken wat er naast je is"
Oh, dus ik moet naar de linkerkant naast de auto kijken.
"Ja!"
"Hoe doe ik dat?"
"Door links over je schouder door het linker zijraam te kijken."
Een geslaagde poging en dan weer opnieuw.
En nu rechtsaf....
Elke keer en elke kant weer opnieuw en opnieuw tot het er helemaal ingeslepen is, maar we komen er wel.
En dit is een volwassene. Het kan denk ik heel lastig zijn om een dergelijk kind bij je in de tandartsstoel te krijgen. Ik werk tenminste nog met gemotiveerde volwassenen die er echt helemaal voor gaan. Succes :wink:
wo, 01/20/2010 - 19:36 Permalink
Lieneke

Ik vind het niet lastig. In principe weet je precies wat je bij een autist wel en niet moet doen. Andere mensen hebben geen gebruiksaanwijzing en daar moet je zelf achterkomen wat er wel en niet werkt.
Het geweldige van autisten is dat ze heel precies een instructie kunnen opvolgen. Zij snappen dat er met 'elke dag' daadwerkelijk 'elke dag' wordt bedoeld. Autisten zijn vaak hele goede flossers!
Je moet gewoon zorgen dat je niks onverwachts doet en dat je niet in metaforen gaat praten. Autisten zijn structuurfreaks. Als je dat weet, dat is de omgang met een autist best makkelijk.

Ik heb een vriend die Asperger heeft. Eerlijk gezegd merk ik er weinig van. Hij is wel ontzettend slim en is me vaak ook te slim af, terwijl hij veel jonger dan ik is. Maar dat is alles.
wo, 01/20/2010 - 21:38 Permalink
Chris888

Het is niet kwetsend bedoeld. Integendeel zelfs.
Ikzelf vind de volgende opmerkingen een onhandige manier van uitdrukken:

Het is ook een prachtige groep om mee te werken en ze zijn inderdaad ook zeer verschillend.

Ik vind het niet lastig. In principe weet je precies wat je bij een autist wel en niet moet doen. Andere mensen hebben geen gebruiksaanwijzing en daar moet je zelf achterkomen wat er wel en niet werkt.

Beetje alsof het een aparte diersoort betreft. Hoewel de auteurs dat ongetwijfeld niet zo bedoeld hebben, en zeker niet negatief.

Naar mijn bescheiden mening zijn autisten net zo goed verschillend van elkaar zoals andere mensen dat zijn, en hebben ze echt niet allemaal dezelfde gebruiksaanwijzing. Ook bij hen moet je communiceren om er achter te komen wat ze wel niet en niet prettig vinden en aankunnen (hoewel het natuurlijk wel helpt als je wat van autisme afweet.) Lieneke heeft dat eerder trouwens ook al opgemerkt, dat iedereen weer anders is.
Daar komt bij dat er legio mensen zijn waarvoor de diagnose autisme niet van toepassing is, maar die ook van structuur houden, niet graag hebben dat je iets onverwachts doet, niet elke metafoor snappen enz. enz. Kenmerken van autisme bevinden zich op een glijdende schaal.
za, 01/23/2010 - 15:20 Permalink
Chris888

Die vorige opmerkingen waren alles behalve kwetsend.

Zo zei ik het ook niet. Ik zei wat ik vind. Iets wat iemand vind kun je respecteren of niet, je kunt zelfs proberen iemand zijn mening te laten herzien, maar tegenspreken vind ik niet zinvol. Of bedoel je dat ze voor jou alles behalve kwetsend waren?

Enne... de man in het filmpje heeft gewoon tanden. Dat vind ik niet, hoewel ik ze wel gevonden heb.
za, 01/23/2010 - 16:46 Permalink