Beugel laten plaatsen na een wortelkanaalbehandeling.

Author:
nokia_8800
Posted:
wo, 01/20/2010 - 15:07
Goededag beste mensen,

ik heb een aantal vragen en hoop hier wat wijzer te kunnen worden.

In 2008 heb een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan aan de linkervoortand en de hoektand ernaast. Dit omdat ik 4 jaar ervoor een knie
op mijn tanden heb gekregen die een infectie in de kanalen creëerde. Door de infectie werd mijn voortand naar binnen geduwd en de spanning werd alleen maar groter zodat de beugel aan de binnenzijde knapte. Na een pijnlijke maar succesvolle behandeling waren beide kanalen infectievrij en stond er geen spanning meer op de tanden. Doch bleef de voortand wat losjes zitten en ik merk dat de tand nu toch weer naar binnen gaat.
Ik ben vandaag bij de tandarts geweest heb fotos gemaakt en niks aan de hand...

Maar mijn vragen waren niet echt beantwoord:

Waarom voel ik toch een bepaalde druk op die voortand en gaat ie verder naar binnen?

Kan het echt geen kwaad om een beugel te nemen, gaan de tanden weer recht komen?

Hoop dat jullie me kunnen helpen
Illuminus

Er is geen antwoord te geven omdat de informatie die je nodig hebt om deze vragen te beantwoorden er niet is.

Een paar dingen kun je er wel over zeggen:

Er is een trauma geweest, waardoor de tanden kennelijk verplaatst zijn naar achteren en een infectie. De infectie is toentertijd behandeld met een wortelkanaalbehandeling.

Wie heeft deze behandeling uitgevoerd en waar zat deze ontsteking??? Vooral het feit dat de tand wat mobiel is gebleven doet me denken aan een horizontale wortelfractuur, maar het kan ook zijn dat er toch nog een infectie aan de wortelpunt zit en deze voor mobiliteit zorgt.

Verplaatsing van de tanden naar achter vermoed ik toch meer een orthodontisch mechanisme wellicht wordt de tand door de andere tanden wat naar achteren gedrukt.

Je kunt er behoorlijk op los speculeren hoe en wat, maar zonder alle gegevens blijft het gissen. Wellicht een consult bij een endodontoloog voor wat betreft het trauma en de staat van de wortel op dit moment en voor de verplaatsing een consult bij een orthodontist.

Succes
vr, 01/22/2010 - 13:29 Permalink