Last van ontsteking na wortelkanaalbehandeling

Author:
Tineke100
Posted:
za, 01/23/2010 - 19:16
Twee jaar geleden had de tandarts bij mij een wortelkanaalbehandeling uitgevoerd. De daaropvolgende controles heeft niemand ooit een foto meer gemaakt ter controle. Nu heb ik last van een ontsteking en word ik verwezen naar een endontoloog. Ik voel me zeer bedrogen door mijn tandarts, ik heb niet het gevoel dat zij accuraat heeft gehandeld. Nu moet ik waarschijnlijk klauwen geld uit gaan geven en de wachtlijst bij de endotoloog is zo lang dat ik pas in april behandeld kan worden....

Daarbij groeit mijn ontsteking alsmaar en het ziet er nu uit als een puist met een witte kop.... Nu ben ik bang dat de ontsteking tegen april dusdanig zal verergeren....geen prettig vooruitzicht

Ik zou graag mijn tandarts verantwoordelijk willen stellen, ik vind niet dat mijn nazorg van de wortelkanaalbehandeling goed is verlopen en dit vind ik zeer kwalijk. Mijn vraag is dus of dit mogelijk is?

Daarnaast vraag ik me af of mijn infectie wel te behandelen is indien dit niet op tijd word gedaan?

Ik hoop dat iemand mij hierover kan adviseren, een wanhopige Tineke.....
Illuminus

U heeft 2 jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad...afhankelijk van de reden waarom deze gestart is, kan er een kleiner of groter risico zijn dat er een ontsteking aan de wortelpunt ontstaat of persisteert, dat op zich is de tandarts niet te verwijten.

In principe is het netjes om een jaar na de behandeling een foto ter controle te maken, maar een foto maken geeft 1) geen garantie dat de ontsteking niet ontstaat danwel persisteert, 2) kan de foto er perfect uit zien maar er toch een ontsteking zijn. Stel dat er na een jaar wel een ontsteking te zien is op de foto (of groter geworden op de foto), dan was u op hetzelfde punt geweest als dat u nu bent, nl. er is een ontsteking.....en dan had de tandarts u zeer waarschijnlijk ook doorgestuurd en had u hetzelfde geld ook uitgegeven bij de endodontoloog. Het niet slagen van een wortelkanaalbehandeling is de tandarts (behoudens kunstfouten/malpraxis) niet te verwijten, deze moet zijn best doen om de behandeling goed uit te voeren (inspanningsverplichting), maar hij/zij kan een resultaat nooit garanderen.

De witte puist die u ziet is een fistel. Een fistel is een uitvoer gang van de ontsteking, wanneer er een opvlamming van de ontsteking is zal ontstekingsexsudaat door de fistel afgevoerd worden en zal de ontsteking ook eigenlijk niet voor klachten zorgen.

Uw tandarts verantwoordelijk stellen kunt u doen, maar ik geef u weinig kans en dan zeg ik het nog positief.

In principe bestaan veel ontstekingen al langere tijd voor ze behandeld worden (omdat ze niet eerder worden opgemerkt vaak) op zich maakt dat de kans van behandelsucces niet veel kleiner, de oorzaak van de ontsteking speelt veel meer een rol.

Met vriendelijke groet
za, 01/23/2010 - 21:20 Permalink
remco21

beste
ik zit precies in het zelfde bootje als jij moet ook naar endotoloog
ook ik kan pas in maart terecht ik heb een ab keur nu en moet nu wachten. de reden die ik kreeg is dat er een 4de kanaal moet zitten dat zij niet kan vinden. dit komt best veel voor als ik zo rond luister
maar over aansprakelijkheid daar denk ik niet aan de TA doet haar best en meer kunnen ze niet doen en als het is mis gaat ja beetje pech gehad ik ben ondanks gewoon nog zeer tevreden over me TA zou niet weten waarom ik haar aanspakelijk moet stellen omdat ik nu een onsteking heb
zo, 01/24/2010 - 19:55 Permalink
Tineke100

Bedankt voor de eerlijke reacties, ik voel me nu toch wel wat meer gerustgesteld....

Ja, het klinkt misschien stom dat ik zo denk over mn tandarts maar ergens zat het me toch dwars dat er sindsdien nog nooit een foto is gemaakt maar Iliminus heeft wel gelijk met zijn twee punten over de foto's.

Nu is het maar afwachten hoeveel het schadebedrag zal kosten.....
zo, 01/24/2010 - 21:54 Permalink