partiele prothese ontwerp

Author:
PRETENDER1980
Posted:
ma, 01/25/2010 - 17:49
Beste mensen en kenners,

Ik heb een vraag in verband met partiele prothese en zou fijn zijn als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.

wanneer beslis je om star of krachtbrekend te werken?

BK: de aanwezige tanden 17-14-23-25-25 maar de 23 gaat parodontaal vervallen
OK: de aanwezige elementen: 33-37-44-46 maar 46 gaat parodontaal vervallen

hoe kan ik hiervoor een partiele prothese ontwerpen.

met vriendelijke groeten,

James
PRETENDER1980

Klopt...
probleem is namelijk dat ik niet wijzer word van de studie materiaal...

Als je de klasse moet bepalen volgens kennedy dan weet ik dus niet of ik de paro aangetaste tand wel of niet mee moet rekenen en of ik dan star of krachtbrekend moet werken.

lang leven prof van prothetische...

Groeten
ma, 01/25/2010 - 22:11 Permalink
Illuminus

Welke opleiding?.....ontwerpregels verschillen nogal eens....in nijmegen wordt op de mesiale pijler naast een vrij-eindigende vervanging nog wel eens een steun geslepen, in amsterdam is het een doodzonde....

En dan zijn er ook nog auteurs die de 180 graden omvattingsregel aan hun laars lappen....

De kennedy classificatie pas je in principe toe op de situatie zoals deze is, dus met de elementen die eventueel later verloren zullen gaan (ze moeten in het frame gaan functioneren), tenzij je het element gaat vervangen met het frame natuurlijk.

Er is weinig over te zeggen zonder te weten op grond van welke theorie je je frame moet ontwerpen....wat bij de een goed is kan bij de ander fout zijn....
ma, 01/25/2010 - 22:58 Permalink
vV

ik vraag mij in de eerste plaats af of de indicatie frames wel correct is, weinig pijlers, een paar gaan verloren is al bekend, paro van de rest zal dan ook wel twijfelachtig zijn. Ik neig eerder naar een gewone PP en afbouw naar een vP, als patient daar (blijkbaar) nu nog niet aan toe is..

Maar frames?

maar dat is een andere discussie..
wo, 01/27/2010 - 09:56 Permalink