Met angst met kiespijn naar de tandarts na 5 jaar

Author:
Polar
Posted:
di, 01/19/2010 - 15:30
Vroeger ben ik gevallen op mijn voortanden, met als resultaat dat (melktand + normale tand) helemaal naar achteren stond. Heb hiervoor jaren een beugel gehad, ging altijd keurig op controle en hield het goed bij. Tot ik op een gegeven moment opeens 15 gaatjes had.. (waarschijnlijk door extreem (lees: continu) gebruik van Anta-flu snoepjes en energydrink. Zelf gok ik dat het citroenzuur zijn tol heeft geeist. Heb hiervoor 4 keer terug moeten komen, om alles te laten vullen. Ben al mijn hele leven een angsthaas op dit gebied, dus dit was voor mij ook een drama.. Als ik naar de tandarts moet, dan kan ik weken niet goed slapen daarvan, zo erg is het. Deze vier behandelingen werden gedaan door een andere tandarts, een hele aardige man en achteraf kan ik toch wel zeggen dat alles goed is gegaan.

Het gevolg hiervan was dat ik maar liefst 5 jaar niet naar de tandarts ben geweest. Mijn eigen tandarts vroeg steeds al aan mijn familie waar ik was en dat ik gewoon eens langs moest komen, om alleen maar even te kijken! (zonder behandeling). Echter.. ik durfde niet.. Eind december ergens kreeg ik opeens kiespijn linksonderin. Aangezien ik soms wel eens wat voel, dacht ik dat het wel over zou gaan. Niet dus! Heb er slapeloze nachten van gehad en met veel ibuprofen ging het opzich wel. Soms voelde ik dagen niks (zonder ibuprofen) en dan zomaar opeens was het weer raak. Ik had al mijn moed bij elkaar gezocht en uiteindelijk een controle-afspraak gemaakt voor 1 februari. Dan kon de tandarts gelijk even kijken wat het was.

De pijn is echter steeds heftiger en heftiger geworden, zo erg, dat ik, een extreme angsthaas, toch een afspraak heb gemaakt bij de tandarts. Mijn reguliere tandarts had geen tijd, dus het was dezelfde als die ik destijds heb gekregen met die vier behandelingen. De afspraak was precies een uur geleden.. Bibberend zat ik in de wachtkamer en op de stoel, alwaar ik te horen kreeg dat mijn kies wel erg slecht was en wellicht zelfs getrokken moest worden. Ik dacht even dat ik gek werd, zo bang was ik. Tandarts wilde sowieso wel even foto's maken van die onderkant en daaruit bleek dat een wortelkanaalbehandeling opzich nog wel mogelijk was, maar kon hem ook laten trekken. Heb maar gelijk voor de wortelkanaalbehandeling gekozen. De tandarts zou de zenuwen gelijk verwijderen en er een noodvulling inzetten. Moet heel eerlijk zeggen, heb momenteel wel een klein trauma overgehouden aan de verdoving.. Hij ging nog even bijverdoven in de zenuw zelf.. Heb nog nooit zoiets pijnlijks gevoeld. :(

Al met al, zit nu wel weer achter mijn pc met een dikke mond. 16 februari gaat iemand anders het afmaken. De controle-afspraak voor 1 februari heb ik laten vervallen, dat doet de tandarts van 16 februari gelijk. Hij maakt dan gelijk even foto's van de overige drie delen. Af en toe voel ik daar ook wel wat, dus hoop dat het daar niks ernstigs is (lees: wortelkanaalbehandeling). Aan de linkeronderkant waar ik last van had, zag de tandarts op de foto ook nog een aardig groot gaatje, maar die kon gewoon gevuld worden godzijdank.

Hoe heb ik het toch zo ver kunnen laten komen, op deze manier ben ik mijn gehele gebit aan het verpesten. :smt010 De angst is gewoon te groot.. Naja, 16 februari de vervolgafspraak. Hoop dat dat op elk gebied mee zal vallen.
kyshan

hallo,

Ik ben ook behoorlijk angstig voor de tandarts.
Ik moet eigenlijk een afspraak maken, want er is een stukje vulling afgebroken en die moet weer klaar.
Maar ik durf geen afspraak maken.
en door blijven lopen maakt het alleen maar erger, dat weet ik ook allemaal.
maar durf niet bellen.
Heb je misschien tips voor mij, dat ik ook even een afspraak maak.

groetjes en bedankt alvast
do, 01/28/2010 - 14:33 Permalink
USA

Hi

Veel succes ermee, en ik begrijp dat je je rot voelt ..
Die hele tijd dat je hebt rondgelopen met gaatjes in je kiezen, was dat niet enorm pijnlijk ?

Ik begrijp dat je een slechte ervaring hebt overgehouden aan de verdoving, maar volgende keer heb je weer een andere tandarts dus hopelijk gaat dat ook weer beter :).

Waarom vraag je geen kalmerende medicatie aan je huisarts ? Je kan ook pijnstillers nemen voor je vertrekt, dat schijnt ook wel eens te helpen.

Kyshan : Tips voor angst bij de tandarts kan je vinden op de startpagina van tandarts.nl :)
za, 01/30/2010 - 17:29 Permalink