allergie wat nu?

Author:
petraz
Posted:
ma, 01/18/2010 - 18:38
Hallo,

Ik weet nu sinds 1 maand via plakproeven op mijn rug bij de dermatoloog voor tandheelkundige materialen dat ik een allergie heb voor: Nikkel,Amalgaam,Kwik, Zilver en goudgolie, Paladium en ook nog 2 soorten acrylaten die ook voor kunnen komen in tandheelkundige materialen zei de dermatoloog.

Mijn eigen tandarts verzekerde 2 amalgaam vullingen en voor de rest geen problemen.
Daar ik ook 10 kronen heb en 2 bruggen ben ik naar acta in adam gegaan en daar bleek dus ook nog alles onder de palladium te zitten.

Bij Acta zeiden ze: Helemaal geen metalen meer en ook geen titanium ivm mogelijk nog te ontwikkelen allergie.

Mijn tandvlees is slecht, paradonititis in gevordert stadium.

Wat moet ik nu? Ik heb een second opnion bij een andere tandarts gedaan en die zei: Eerst mondhyginiste en als die mij het groene licht geeft kunnen we de kronen gaan vervangen.
Maar als de conditie van me tandvlees zo is door de allergie van amalgaam en palladium in mijn mond dan kan de mondhyginiste toch ook niks doen?
Ik loop zelf al jaren bij de mondhyginiste 2x per jaar, en die heeft het nog nooit kunnen verbeteren.

Het grootste probleem is het boven gebit,daar zitten de meeste bruggen en kronen in.
Als het tandvlees niet te verbeteren is en ik mag ook geen titanium dan kan ik ook nooit implantaten?
En hoe vind ik een goede tandarts die met deze problematiek volledig opde hoogte is?

Ik ben hier achter gekomen omdat ik verder ben gaan dokteren omdat ik met vele lichamelijke klachten loop.
Ben blij dat ik het nu gevonden heb,maar kan wel janken omdat ik nu wel in het ziekenhuis aan me lot word overgelaten. Een tandarts kan je nu zelf opgaan zoeken.
Ik weer niet meer wat ik nu wel of niet moet geloven, naar mijn idee moet eerst de allergie eruit voor mijn tandvlees weer in orde kan komen.

Wie heeft er tips en advies voor mij? Alvast heel erg bedankt.

groetjes petraz
Illuminus

De allergieen zijn vastgesteldda's duidelijk, allergische reacties op tandheelkundige materialen uiten zich vaak in de aangesloten gingiva, dwz dmv direct contact met het tandvlees. Vaak geeft dit een vrij oppervlakkige ontsteking die er uit ziet als een rood en opgezette tandvleesrand of meer als lichen planus achtige laesie. Een causaal verband van tandheelkundige materialen allergie met parodontitis is bij mijn weten nog niet gelegd en daardoor zal men ook niet geneigd zijn om de hele constructie af te breken en door iets te vervangen dat metaalvrij is wat behoorlijke kosten met zich meebrengt en vervolgens te zien dat het voor de parodontitis niks heeft uitgemaakt en de hele constructie alsnog verloren gaat..... De primaire oorzaak moet toch gezocht worden in de normale oorzaken van parodontitis en dat moet eerst onder controle zijn voor er andere stappen genomen worden.

Tenzij acta materiaalwetenschappen (of een parodontoloog) een schriftelijk vermoeden uitspreekt dat de materialen een mogelijke oorzaak kunnen zijn van de parodontitis, geef ik u weinig kans dat een beetje tandarts op een moeras een kasteel bouwt....

Eventueel een tussenweg is semi-permanente voorzieningen (mits vrij van allergenen) te laten plaatsen en dan te zien hoe het gaat met de parodontitis....gaat de parodontitis vrolijk verder....tsja dan zit u met een semi permanente constructie die het hopelijk langer uithoudt dan uw parodontium. Dit zou wellicht (met de nadruk op wellicht) andere problemen kunnen verlichten, maar misschien ook niet.....houdt er rekening mee dat semi-permanente constructies eveneens behoorlijk prijzig zijn.

met vriendelijke groet
vr, 02/05/2010 - 22:07 Permalink