Weggerotte wijsheidstand

Author:
M_G_
Posted:
do, 02/11/2010 - 01:17
Hoi iedereen,

Ik ben 24 jaar oud en ben al enkele jaren niet meer op visite gegaan bij de tandarts omdat ik zo'n angst heb voor de tandarts.
Ik weet dat ik veel gaatjes heb en heb het ook al lastig met eten maar raar genoeg zie je dit niet aan mijn gebit, het blijft mooi wit en verzorgd, dat maakt natuurlijk ook dat ik nog niet naar een tandarts ben gegaan.
Ik heb al één wijsheidstand laten trekken en dat was helemaal niet zo erg omdat de tandarts die dat deed geweldig was en mijn angst begreep en me kon sussen.
Toen ik nadien na een andere tandarts ging, voor een andere wijsheidstand, was dat helemaal niet het geval. Ik vroeg haar die tand te trekken omdat die helemaal aan het rotten was maar ze weigerde omdat ze niet genoeg tijd had daarvoor, maar wel genoeg tijd om die tand 'tijdelijk' te vullen, wat op niets sloeg vond ik dus ben ik ook niet meer teruggegaan.

Omdat ik zo lang gewacht heb is die wijsheidstand ondertussen volledig weggerot. Ik voel geen tand meer als ik vluchtig voel eraan met mijn tong, ik durf niet teveel voelen want ik wil niet plots de zenuw raken.
Ik heb van iemand gehoord dat je kaakbeen ook kan beginnen rotten door een rotte tand, geen idee of dit klopt maar de angst zit er wel in. De wijsheidstand doet helemaal geen pijn, het tintelt wat maar pijn voel ik niet, ik heb meer last van enkele gaatjes.
Ik heb enorme angst voor narcose dus ik wil zeker niet in slaap gedaan worden als ze werken aan mijn tand.
Is het mogelijk om die tand te verwijderen terwijl ik wakker ben? Er is totaal geen grip meer op dus ik vraag me af hoe de tandarts de wortel en zenuw eruit kan halen?
Is gewoon ontzenuwen ook een optie?
Ik ben van plan om zo snel mogelijk een afspraak te maken met de tandarts maar de wachttijden zijn enorm lang hier, dus zou ik graag ondertussen al weten wat me te wachten staat.
Groetjes,
Marianne
Spiegeltje

De tandarts heeft technieken om een kies waarvan de kroon geheel of grotendeels is verdwenen toch te verwijderen. Soms is daar chirurgie voor nodig maar soms ook niet. Ik weet niet hoe het in Vlaanderen is geregeld (ik neem aan dat u daar woont, gelet op het taalgebruik') maar wellicht is doorverwijzen naar de stomatoloog een goede optie. In Nederland worden verstandskiezen vaak door de kaakchirurg verwijderd, vooral als er chirurgie aan te pas komt maar ook wel voor de eenvoudige gevallen. In alle gevallen kan de behandeling volledig pijnloos worden uitgevoerd onder lokale verdoving, (algehele) narcose is niet nodig of wenselijk. Dit wordt alleen gedaan op dringend verzoek van een patient vanwege angst voor de tandarts. Voor de mondgezondheid is het van belang dat een rottende kies wordt verdwijderd. Een slechte kies kan leiden tot een wortelpuntontsteking (van het kaakbot). Dat geeft pijnklachten. Na extractie verdwijnen deze klachten en wordt het kaakbot weer hersteld. Kortom, u moet er wel iets aan laten doen maar het is ook zo dat u niet per se heel snel hoeft te worden geholpen nu er geen klachten zijn. (Tijdelijk) vullen lijkt mij ook geen optie. Als de kies moet worden getrokken dient dit ook te gebeuren.

Uiteraard dienen ook de andere gaatjes te worden behandeld.
do, 02/11/2010 - 09:58 Permalink