wortelpunt ontsteking na intern bleken dode tand

Author:
RvdM
Posted:
ma, 02/15/2010 - 20:47
Beste mensen,

Ben erg nieuwsgierig naar jullie feedback op het volgende:

op advies van mijn (nieuwe) tandarts heb ik een dode hoek tand intern laten bleken, de wortelkanaal behandeling van deze tand is 8 jaar eerder uitgevoerd.
Nu blijkt 3-4 dagen na de tweede en laatste behandeling dat er een wortelpunt ontsteking is ontstaan op deze plek. Er is nu een tweede wortelkanaal behandeling nodig door een endontoloog om deze ontsteking weg te halen.

Wie kan mij vertellen wat de mogelijke oorzaken van deze ontsteking kunnen zijn?

Opvallend is dat de tandarts tijdens de tweede behandeling een stuk van het bestaande composiet heeft weg gehaald (ivm grijskleuring). Alvast hartelijk bedankt, hoor het graag!
RvdM

Ook jij bedankt voor je snelle reactie spiegeltje! Ik heb opgezocht wat dit betekent (zie link onder)

http://www.endoplaza.com/hetkanaal/Het%20Kanaal%202005%20nr4.pdf

De bleekbehandeling lijkt in mijn geval de walking bleach-procedure. Dit artikel geeft een aantal stappen in de bleekprocedure. Zeer verhelderend.

Mijn tandarts gaf als meest waarschijnlijk ontstekingsoorzaak een lekkende vulling (waarmee hij de 8 jaar oude kanaalvulling bedoelt). Verder vertelde hij dat hij niet in het wortelkanaal is geweest. Het bovenste deel van het verkleurde composiet is wel weg gehaald.
Interessant is hier dat dit artikel nadruk legt op het voorkomen van het weglekken van bleekmiddel, tijdens de interne bleekprocedure. Als ik dit goed begrijp lijkt de kanaalvulling hierbij een cruciale rol te spelen?
di, 02/16/2010 - 00:08 Permalink
RvdM

Hoi Robinson en Charlotte99, bedankt voor de upload tips. ze lijken allebei prima te gebruiken idd.

het foto bestand is echter in .rvg format opgeslagen. Ik vind op internet hiervoor geen conversie programma. vanochtend heb ik de tandarts gevraagd om deze .rvg toch om te zetten in een jpeg bestand. hoor vanmiddag meer. de foto lijkt dus onderweg! bedankt.
di, 02/16/2010 - 14:11 Permalink
RvdM

excuus voor de late reactie. het omzetten van de foto in .rvg naar jpeg formaat blijkt niet eenvoudig. Een print van de foto is wel gelukt, deze is morgen beschikbaar.

Intussen is mijn dossier van de behandeld tandarts (controle + bleken) wel beschikbaar. Jullie kunnen misschien iets met deze opmerking van mijn tandarts:

'na bleekproces last gekregen 22. foto toont zwarting halverwege radix 22. via weekend dienst al begonnen met amox kuur.'

de foto die hier genoemd wordt is de 2e foto, na de anti-biotica kuur.

Het dossier laat de volgende behandeling zien:

05/01/2010
X10 2 intra-orale x-foto
M55
E90 22 Bleken element 1e zitting
V11 22 Eenvlaksrestauratie glasionomeer [O]

19/01/2010
V21 22 Etsen i.c.m. etsbare onderlaag
V12 22 Tweevlaksresauratie composiet [BO]
buccale vulling tevens vervangen

Morgen dus de foto. alvast bedankt.
wo, 02/17/2010 - 16:48 Permalink