dubble kosten wkb?

Author:
Amanda0
Posted:
vr, 02/19/2010 - 18:25
Beste Mensen,

Twee weken geleden ben ik op een vrijdag ochtend naar de weekendtandarts geweest omdat er geen tandarts aanwezig was bij de praktijk waar ik normaal kom. Ik had last van een kies + ontsteking en er is een wkb gestart.
Ik moest daar contant betalen €150 euro.

Vandaag ben ik bij mijn eigen tandarts geweest en die heeft de wkb afgemaakt.
Maar nu moet ik bij mijn eigen tandarts de volle wkb betalen terwijl het deel 2 was.

Klopt dit?

Alvast bedankt voor het antwoorden.
Spiegeltje

Het tarievenstelsel voorziet wel in een aparte code voor de initiële wortelkanaalbehandeling door een waarnemer, maar niet in het afmaken ervan door de reguliere tandarts. In principe wordt dan ook door de tandarts het normale tarief berekend. Het afmaken is ook het meest tijdrovende gedeelte, dus de tandarts spaart ook niet zoveel uit. Het is ook maar de vraag wat de tandarts aantreft. Dus ja, het klopt volgens mij wel.
vr, 02/19/2010 - 18:56 Permalink
robinson

Het afmaken is dus niet het meeste werk. :smt002

De initiële behandeling is het meeste werk( dwz. als je het goed doet).
Cofferdam, openen, zoeken kanalen, lengtebepaling, reinigen, spoelen en vormgeven kanalen, drogen en CaOH aanbrengen+ noodvulling.

In een dienst ben ik er gemiddeld een 3 kwartier mee bezig en dan werk ik ook nog met de Endomate( mechanisch preparen mbv. NiTi vijlen).

Vrijdagochtend mag er iig. geen weekendtoeslag gerekend worden.
Meestal E01,A10, E45, X10, E85,E77( E78).
vr, 02/19/2010 - 21:17 Permalink
robinson

Kanaaltjes zoeken doen we netjes met de handvijltjes.
Daarna pas de Protapertjes. Perforeren staat zo slordig bij een endo klacht. :smt004
Nee, E04 mag niet, daarom wel de E77 en E78.
Kijk, daarom is zo'n endo start helemaal niet duur betaald.
:smt003
vr, 02/19/2010 - 22:33 Permalink
Spiegeltje

Het afmaken is dus niet het meeste werk. :smt002
De initiële behandeling is het meeste werk( dwz. als je het goed doet).
Cofferdam, openen, zoeken kanalen, lengtebepaling, reinigen, spoelen en vormgeven kanalen, drogen en CaOH aanbrengen+ noodvulling.

Mogelijk een definitie kwestie? Doorgaans zal een waarnemer, want daar was hier sprake van, de patient toch in de eerste plaats van de pijnklachten af willen helpen? Dat bedoel ik dan met de initiele behandeling. Niet uitgebreid irrigeren dus, wat veel tijd kost.
vr, 02/19/2010 - 23:11 Permalink
mecánico para …

Zonder uitgebreid reinigen van het kanaal verhelp je de klacht niet en komt de patient hoogstwaarschijnlijk met klachten terug. Is voor niemand leuk. Goed schoon is de basis van de afname van de klacht. Er bestaat niet zoiets als een beetje schoon (al wordt het wel vaak zo gedaan)
vr, 02/19/2010 - 23:20 Permalink
Spiegeltje

Als de waarnemer de tijd neemt om het grondig te doen is dat alleen maar toe te juichen natuurlijk. Maar doorgaans is het, door tijdgebrek, niet meer dan opstarten. De patient is dan, als ie geluk heeft, i.d.d. tijdelijk van de klachten af maar de bedoeling is dat de eigen tandarts het afmaakt voordat er weer klachten optreden. In dit - zeker niet ideale - scenario duurt de initiële behandeling volgens mij wel korter dan het afmaken....
vr, 02/19/2010 - 23:39 Permalink
Amanda0

Bedankt voor al jullie antwoorden.

Maar is dat niet wat vreemd dan?
Dat ik bij de weekendtandarts een halve wkb betaal ( €150 ) en dan bij mijn eigen tandarts weer de wkb helemaal?
Omdat er geen tandarts aanwezig was op vrijdagochtend bij de praktijk waar ik normaal kom heb ik meer kosten...

Op de factuur van de weekendtandarts staan de volgende codes (element 26):
E01
A10
X10
E77
E78
za, 02/20/2010 - 12:45 Permalink
Illuminus

26.... da's aardig is ie zeker 1 en waarschijnlijk 2 x e78 vergeten :smt002

Of hij had zn bril niet op dat kan natuurlijk ook :smt003

En vreemd....valt wel mee, het komt gewoon voor dat een dienstdoende tandarts een wortelkanaalbehandeling moet starten maar deze niet afmaakt, en daar is een tarief voor bedacht door de overheid.....
za, 02/20/2010 - 13:26 Permalink
mecánico para …

Als de voorrijkosten voor een ketelmonteur zonder iets te doen op 80 euro ligt...........wie hoor ik dan?
Als afslepen door de wegenwacht zonder abonnement gebeurd voor 110 plus een verplicht lidmaatschap, wie hoor ik dan?
Als er helemaal niet was geregeld en je mag pas komen al sj etandatrs terug is........wie hoor ik dan?

Kortom, dienstverlening kost geld, tarieven zijn vastgesteld door instanties hangend onder de regering, en zorg is niet goedkoop. Bij klachten geholpen worden buiten normale openingstijden............zie je niet veel in de wereld. Tenzij je bij de lokale smid in Uzbekistan komt voor gebitsonderhoud..........
za, 02/20/2010 - 14:07 Permalink
Spiegeltje

26.... da's aardig is ie zeker 1 en waarschijnlijk 2 x e78 vergeten :smt002.

Waarschijnlijk toch 3 kanalen, anders kom je niet op die 150 euro die in rekening is gebracht. :wink: Alles bij elkaar 123,77 met extra kanaal wordt het 149,39 (+ 61 ct fooi).
za, 02/20/2010 - 15:18 Permalink