Hoogbejaard

Author:
pioen
Posted:
do, 02/25/2010 - 12:44
Ik heb de volgende vraag (waar ik eigenlijk het antwoord wel op weet). Misschien wil ik alleen mijn zorg uitspreken. Mijn vader is 89, bij leven en welzijn wordt hij volgend jaar januari 90.
Hij is al jaren niet meer naar de tandarts geweest ( hij is heel erg bang) en snoept heel veel, hij is dol op chocola. Hij kan bijna niet meer lopen( woont nog wel zelfstandig met mijn moeder) en is nog redelijk bij maar het wordt wel slechter. Zijn geheugen laat hem vaak in de steek en hij is soms in de war. Hij is ook erg krom dus alles kost hem heel veel energie.
Langzamerhand beginnen de tanden uit zijn mond - nu alleen nog onderkaak - te vallen. Ik vraag hem wel eens of hij kiespijn heeft maar dat heeft hij niet. Ik heb al vaak chocolaatjes voor hem meegebracht maar nu denk ik wel eens : moet ik daar nog mee doorgaan? Of juist wel ? Moet ik hem zijn laatste pleziertjes afnemen?
Ik heb gelezen dat bacterien naar het hart kunnen gaan en een hartstilstand kunnen veroorzaken. Hij is met geen stok naar een tandarts te krijgen en we willen hem ook nergens meer mee lastig vallen, tenzij het beslist noodzakelijk is. Ik wil wel eens van een tandarts horen of dit soort situaties vaak voorkomen en of je het dan maar het beste op zijn beloop kunt laten zoals we nu doen. Reacties van anderen zijn natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt en vriendelijke groeten van Pioen.
Lieneke

Als zijn tanden uit zijn mond vallen, is er waarschijnlijk sprake van parodontitis. Het is inderdaad voor de gezondheid van je vader niet bevordelijk. Niet alleen voor hart- en vaatziekte is het gevaarlijk, maar ook voor de longen. Hij kan zich alsware verslikken in de bacterien en schimmels (pneunomie).
Slechte mondgezondheid kan de kwaliteit van leven verminderen. Het kan problemen geven bij eten en drinken. Het kan leiden tot slechte adem, wat weer kan leiden tot een sociaal isolement.

Je vader heeft geen pijn. Dat is vaak bij ouderen; ook de zenuwen begeven het namelijk. Dat is heel lastig want dan kom je er dus soms te laat achter dat er iets aan de hand is.

In sommige verzorgingstehuizen is er een tandarts en/of mondhygienist. Misschien bij hem ook? Misschien is het niet jouw vaders wens om zijn gebit nog te behouden. Maar een tandarts kan hem begeleiden naar uiteindelijk een prothese oid. Zonder dat het dus gevaarlijk wordt voor de gezondheid.

Chocola mag er best gegeten worden, zolang hij hier niet meer dan 1 of 2 keer per dag van snoept. Dan kan het echt niet zo'n kwaad.

ik hoop dat je wat hebt aan deze info.
do, 02/25/2010 - 12:55 Permalink
pioen

Hallo Lieneke, dank je voor je antwoord. Mijn vader woont zelfstandig met mijn moeder maar komt de deur niet meer uit. Een paar meter lopen is hem al teveel. Als ik hem bezoek is hij na twee uur moe. Hij kan de kleinste veranderingen niet meer aan. Het is dus niet een situatie waarin je nog veel aanpakt. Ik zal je antwoord naar mijn moeder sturen en die moet dan maar bekijken of ze er nog iets mee wil doen. In ieder geval erg bedankt.
vriendelijke groeten van Pioen
do, 02/25/2010 - 14:52 Permalink
Lieneke

Ja, dat is een lastige situatie. Ik zou een oproep kunnen doen op het forum voor mondhygienisten; misschien dat er iemand thuis wil langs komen. Als je daarin geinteresseerd bent, spreek me dan even aan via de pm. Laat me dan even weten waar jouw ouders wonen.
do, 02/25/2010 - 15:13 Permalink
pioen

Hallo Lieneke,

Dank voor je aardige aanbod. Misschien is dat wel een idee. Ik heb je reactie naar mijn moeder gestuurd. Aangezien zij ook al 90 is kan het even duren voordat duidelijk wordt wat en of ze er iets mee willen. Ik kom er zeker op terug.
vriendelijke groeten van Pioen.
ps : mijn vader is ook al angstig van aard - niet alleen voor de tandarts- en heel gauw uit zijn doen. Dus eenvoudig is het niet.
do, 02/25/2010 - 15:24 Permalink