Vraag over verstandskies.

Author:
Providentia
Posted:
ma, 02/22/2010 - 01:17
Hai allemaal,

Ik heb inmiddels al mijn verstandkiezen, ze zijn allemaal er doorheen inmiddels.

Alleen de kies linksonder is vanaf 2007 al aan het doorkomen, en nog steeds niet compleet door.

In 2007 heb ik een gigantische ontsteking eraan gehad, kaak, wang, oog etc was helemaal dik en opgezet. Toen moest ik met zon monojetspuitje waterstofperoxide spuiten om de ontsteking weg te krijgen, dat is ook gelukt. Het was weg en de pijn ook.

Maar nu is het zo dat hij dus al 3 jaar lang elke keer een stukje doorkomt. Dan gaat het weer 3 weken goed, dan weer een week pijnlijk, dan weer maand goed, dan weer een week pijnlijk etc.

Hoe kan dit? Ik wil hem binnenkort laten trekken, de reden dat ik dat nog niet gedaan heb is dat ik er alleen aan denk als het pijn doet en ik het een naar idee vind dat ie getrokken wordt als je er bijv een ontsteking hebt zitten. Ook zijn er in het verleden in 1 keer 8 kiezen getrokken (blijvend) ivm een te kleine kaak voor een beugel en dat was ook geen pretje. Niet dat ik bang ben voor de tandarts, ga er altijd zonder problemen heen, nog nooit een gaatje of wat dan ook gehad dus dat is het probleem niet.

Hoe kan het dat dat ding niet gewoon in 1 keer dorkomt net als de andere 3, maar al 3 jaar lang bezig is, er is zat ruimte btw. En wat is jullie advies?
mecánico para …

moeder natuurlijk laat zich niet in statistieken vangen. kortom, er is geen zinnig antwoord te geven op je vraag.
Er zijn namen voor:

retentie: wil wel , maar kan niet
impactie: kan wel maar doet het niet
dentitio difficilis: moeilijke doorbraak

maar alles is beschrijvend van het gebeuren, nergens staat een reden. want............die kan je niet altijd geven. waarom niet? omdat soms iets niet gebeurd zoals het aan de andere kant van je mond wel gebeurde.

daarom.

Wij willen alles een reden geven, maar soms kan dat dus niet op basis van het hier en nu.
di, 02/23/2010 - 23:27 Permalink
Spiegeltje

Vaak wordt aangeraden om een verstandkies - die problemen kan veroorzaken en er toch uit moet - maar voor het voor je 24e te verwijderen. Dat heeft te maken met de wat betere heling van de wond en mindere kans op complicaties. Dat wil niet zeggen dat het later ook niet kan trouwens.
vr, 02/26/2010 - 00:27 Permalink
mecánico para …

nee, maar als ie nu niet wil.............wil ie doorgaans (99,99%) later ook niet, en is het dus uitstel van exectutie of struisvogelpolitiek om het niet te doen. Ik zeg altijd, als je het risico wilt nemen, be my guest, maar als je dan acute klachten heb kan ik alleen met meer last die kies eruit halen, met meer nabezwaren verwijderen of eventueel pas na een dag of drie weghalen............en dan heb je meer last op termijn. Dus, ik noteer nu even je mening en mijn advies en ga ervan uit dat je nu goed geinformeerd bent en je besluit gaat maken. Succes.

Dus hij MOET er uit is dan de vraag.................. mijn antwoord, niets moet, maar het is wel beter. Succes maar weer, je mag echt zelf beslissen en de afspraak maken.

Dus ik MOET nu een afspraak maken................. zucht.

Ga er nu eens van uit dat die tandarts er belang bij heeft je gebit zo goed mogelijk te verzorgen ipv steeds alle adviezen in twijfel te trekken
vr, 02/26/2010 - 09:39 Permalink
Providentia

nee, maar als ie nu niet wil.............wil ie doorgaans (99,99%) later ook niet, en is het dus uitstel van exectutie of struisvogelpolitiek om het niet te doen. Ik zeg altijd, als je het risico wilt nemen, be my guest, maar als je dan acute klachten heb kan ik alleen met meer last die kies eruit halen, met meer nabezwaren verwijderen of eventueel pas na een dag of drie weghalen............en dan heb je meer last op termijn. Dus, ik noteer nu even je mening en mijn advies en ga ervan uit dat je nu goed geinformeerd bent en je besluit gaat maken. Succes.

Dus hij MOET er uit is dan de vraag.................. mijn antwoord, niets moet, maar het is wel beter. Succes maar weer, je mag echt zelf beslissen en de afspraak maken.

Ga er nu eens van uit dat die tandarts er belang bij heeft je gebit zo goed mogelijk te verzorgen ipv steeds alle adviezen in twijfel te trekken

waar had jij het over? ik heb dit helemaal nergens gezegd? Waar trek ik alle adviezen in twijfel? Waar zeg ik: "dus ik MOET nu ......?" :-? Komt een beetje geirriteerd over zeg, sjonge jonge.

Inmiddels zijn alle kiezen eruit. Dus kan wel op slot dit topic.
wo, 09/15/2010 - 13:50 Permalink
mecánico para …

waar had jij het over? ik heb dit helemaal nergens gezegd? Waar trek ik alle adviezen in twijfel? Waar zeg ik: "dus ik MOET nu ......?" :-? Komt een beetje geirriteerd over zeg, sjonge jonge.

Je hebt antwoord gekregen en ik deed een rollenspel......... je inleven in wat de patiënt doorgaans zegt.
Maar jij betrekt het op je zelf..........mag, maar dat staat nergens. en zucht........... ja zucht. ook nu geef je blijkt van weinig inzicht in wat er boven beschreven staat. geïrriteerd? nee, eerder de gedachte "daar heb je er weer zo eentje" gevolgd door, de groeten maar weer.
wo, 09/15/2010 - 15:48 Permalink
Providentia

Je hebt antwoord gekregen en ik deed een rollenspel......... je inleven in wat de patiënt doorgaans zegt.
Maar jij betrekt het op je zelf..........mag, maar dat staat nergens. en zucht........... ja zucht. ook nu geef je blijkt van weinig inzicht in wat er boven beschreven staat. geïrriteerd? nee, eerder de gedachte "daar heb je er weer zo eentje" gevolgd door, de groeten maar weer.

hoe moet ik nou weten dat het om een rollenspel gaat? Misschien handig om dat erbij te vermelden voortaan? Onderaan je bericht staat " Ga er nu eens van uit dat die tandarts er belang bij heeft je gebit zo goed mogelijk te verzorgen ipv steeds alle adviezen in twijfel te trekken"

Hoe moet ik daaruit nou opmaken dat het om een rollenspel gaat?
za, 09/18/2010 - 17:21 Permalink