Roken met penicilline kuur

Author:
Penicilline
Posted:
vr, 02/26/2010 - 19:24
Hallo, ik heb wortelkanaalbehandeling ondergaan, en daarbij is er een bacteriële infectie ontstaan.
Ik heb sinds vandaag een penicilline kuur gekregen 3 x 500mg per dag, en vroeg me af of ik gewoon mag roken?
Heeft roken een slechte invloed op het herstel van de infectie?

Bijvoorbaat dank,

John
mecánico para …

Nu is het verder zo dat de infectie so wie so niet herstelt door antibiotica, roken of niet. De wortelkanaalbehandeling moet worden overgedaan, antibiotica geeft alleen tijdelijk enige verlichting van klachten.

??? wat zeg je nu toch? wie heeft er nog in gedachte dat er een stukje avitaal weefsel samen met een open apex na afsluiten kunnen opspelen? nog afgezien van een residuaal granuloom dat i.c.m. een matige weerstand stoer gaat lopen doen?
Dus meer wegen van/naar Rome en je moet nooit te snel roepen overnieuw als je de situatie niet kent.
vr, 02/26/2010 - 19:52 Permalink
Spiegeltje

Ja, ik ben al zoveel gevallen tegen gekomen op dot forum waarbij tandartsen AB voorschreven terwijl dat duidelijk niet de juiste (maar wellicht, op dat moment, wel de makkelijkste of enig mogelijke) behandeling was dat je wel een beetje geconditioneerd raakt. Overigens: gaat in dat geval dat je beschrijft de AB dan wel werken?
vr, 02/26/2010 - 20:09 Permalink
Illuminus

neeh...hooguit tijdelijk...

Avitaal weefsel an sich veroorzaakt geen chronische ontsteking. Vroeger dacht men dat avitaal weefsel in combinatie met weefselvocht ontstekingen veroorzaakte, maar dit blijkt niet zo te zijn en deze theorie is (al langere tijd) verlaten.

Een granuloom is een reactie tegen bacterien die zich nog in kleine accessoire kanaaltjes in de wortelpunt bevinden en vandaar een ontstekingsreactie uitlokken, waarvan een granuloom een uitingsvorm is.
Het granuloom zelf is overigens steriel en eigenlijk een soort barriere van het lichaam tegen de bacterien. Als de afweer onder druk komt te staan kan de reactie aan de apex verhevigen waardoor er pijn kan ontstaan.

In het eerste geval zal antibiotica geen nut hebben (immers geen bacterien), in het tweede hooguit tijdelijk. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat in de tussentijd de weerstand weer is aangetrokken en na de kuur de klachten weer verdwenen zijn, tot er wellicht weer een episode van verminderde weerstand ontstaat. Of het opvlammen van zo'n sluimerende laesie een reden is om de wortelkanaalbehandeling over te doen hangt van veel meer factoren af dan alleen het feit dat er iets opspeelt.
vr, 02/26/2010 - 22:24 Permalink
mecánico para …

Dus als je cariës hebt, de kanalen vol met bacteriën en je gaat door de apex heb je geen kans op excacerbaties? Vind ik nogal kort door de bocht. Afgezien van de potentie van de afweer kan het een veretterd granuloom zijn dat onder druk lek gaat, wordt lek geprikt met vijl 15. De afweer kan ook slecht zijn, met een heftige reactie, of juist heel goed, met zwelling tot gevolg. In die laatste situatie is de AB zeker nutteloos, maar je weet het verschil alleen als je verhoging of echt koorts verschijnselen hebt, echt te duiden.
Dus, ik zou ook niet snel zeggen: AB,ja doen. Maar het afserveren als 100% nutteloos is ook niet oke.

NB, avitaal weefsel an sich is inderdaad niet een oorzaak van een bacteriele infectie. Zie traumata. Echter, een steriele ontsteking kan je weer wel verbazingwekkend op het verkeerde been zetten in je diagnostiek. Maar mijn simple visie: kanaal geopend, kans op infectie beperken............maar of je dat 100% lukt is gelet op de slagingspercentages dus niet realistisch. En roken zou wel eens een negatieve invloed op de doorbloeding kunnen hebben inperifere vaatjes. Wat er rond een apex gebeurt aan doorbloeding kan je niet "eindvaatjes" noemen, dus daar zou ik achteraf niet te veel in meegaan.
za, 02/27/2010 - 11:37 Permalink
Spiegeltje

Dat is hierboven al aangegeven door Lieneke, het vertraagt de genezing van infecties. Ook antibiotica zal, voor zover uberhaupt effectief, dan nog minder goed zijn werk kunnen doen als gevolg van het roken. Bij de ene behandeling kan het meer kwaad dan de andere maar het blijft af te raden voor een optimale genezing.
za, 02/27/2010 - 14:13 Permalink
Illuminus

Ik denk dat we wel op de dezelfde gedachten zitten....een kanaal vol bacterien is iets anders dan steriel avitaal weefsel, dat was eigenlijk het enige waar ik over viel :) . En exacerbaties nadat je door de apex bent gegaan is ook niet ongewoon, daar zet ik ook geen antibiotica op . Maar of je van een exacerbatie na behandeling kan spreken hangt wel af van de tijd tussen behandeling en exacerbatie....

Maar bij een ontstekinkje aan een niet endodontisch behandelde 11 op woensdagmiddag is de gemiddelde tandarts een stuk principieler over antibiotica dan bij een endodontisch behandelde 4 kanalige 16 met gegegoten opbouw en kroon in de weekenddienst om 10 uur 's avonds ;)

Maar zolang er collegae zijn die amper endontische diagnostiek kunnen uitvoeren laat staan de processen die plaatsvinden kunnen onderkennen zal er nog genoeg onnodige antibiotica vergoten worden.
za, 02/27/2010 - 14:31 Permalink