wortelkanaalbehandeling

Author:
Anja85
Posted:
zo, 02/28/2010 - 11:28
Graag zou ik wat meer willen weten over wortelkanaalbehandeling.
Had vorig weekend heel veel pijn in mijn kies ging dus maandag naar de tandarts en die zei dat er een fikse ontsteking zat en dat een wortelkanaalbehandeling nodig was, aangezien ze me niet konden verdoven ben ik naar huis gestuurt met antibiotica en paracetamol met codeine.
Moet nu morgen voor de wortelkanaalbehandeling, de pijn is nu aanzienlijk minder maar vroeg me af wat mij te wachten staat en of iemand weet/ denkt dat ik geheel goed verdoofd kan worden.
Ook vraag ik mij af wat je wel/niet kan doen na de behandeling, roken is uit den boze dat verwacht ik wel maar hoe zit het met eten en drinken en je dagelijks werk weer hervatten?
Zou iemand mij hier antwoorden op kunnen geven want ik ben zo bang voor wat er komen gaat.
Alvast vriendelijk bedankt!
Anja
Chrissy67

Hoi Anja

Ik zit midden in een wortelkanaalbehandeling..... misschien kan ik je een beetje helpen. De eerste keer kon ik heel goed verdoofd worden, ik heb de tandarts gewoon om een paardenmiddel gevraagd. Ze heeft de kies opengemaakt en heeft de kanalen leeggeboord met vijltjes en toen een watje met een noodvulling geplaatst. Ik heb niets gevoeld van de behandeling, ik heb wel direct na de behandeling pijnstillers genomen (paracetamol 2 stuks tegelijk). Toen de verdoving uitgewerkt was, na ongeveer 4 uur had ik een andere pijn als daarvoor, nu had ik pijn als ik op de kies kauwde maar dat lijkt me logisch als je naar de behandeling kijkt. Ik kon gewoon mijn werkzaamheden doen.
Na drie dagen kreeg ik echter helaas weer een hevige kloppende pijn in de kies, ik ben terug gegaan en de tandarts heeft weer verdoofd en de kies opengemaakt en weer gevijld, dit keer was het wel een beetje gevoelig. Nu moest de kies openblijven en gek genoeg voel je daar niets van. De volgende dag is de kies gespoeld en is er weer een watje ingegaan met een noodvulling. (dit zonder verdoving en niets gevoeld)
Dit was vorige week dinsdag, nu heb ik af en toe een beetje zeurende pijn in mijn kies maar het is niets vergeleken bij wat het was. A.s. donderdag moet ik terug om het af te maken, dus vullen met rubberen staafjes en een definitieve vulling.

Omdat ik weet dat ik nogal gevoelig ben neem ik vaak al voor een behandeling paracetamol in zodat het al gaat werken. Nu heb ik de "bof" dat ik reuma heb en daarvoor gebruik ik diclofenac dus qua pijnstilling kan ik aardig wat nemen.
Maar Ibuprofen schijnt ook goed te helpen bij kiespijn, vraag je tandarts ernaar.

Maar maak je niet teveel zorgen vrijwel altijd is het goed te doen en ben je zo opgelucht als je de stoel uitstapt!

groetjes Chrissy
zo, 02/28/2010 - 12:06 Permalink
Anja85

Hoi Chrissy,

Heel erg bedankt voor je reactie weet nu dat ik gewoon na de behandeling paracetamol in kan nemen daar was ik nl niet zeker van of dat mocht.
Mijn kies is niet meer zo goed dus krijg nadien een kroon.
Je hebt me echt al wat gerustgesteld thanks!
Veel sterkte met je verdere behandeling!
Anja
zo, 02/28/2010 - 12:40 Permalink
ever

Hela ,
vandaag ook voor het eerst van mijn leven een WKB ondergaan,had een ontstokenzenuw alsgevolg van een te diep gevuld gaatje , was erg zenuwachtig en had mezelf getrakteerd op een valiumpje, waar ik wat rustiger van werd , ook gevraagd om een xtra verdoving , heb werkelijkwaar echt HELEMAAL NIETS van de behandeling gevoeld,duurde ongeveer een half uurtje ,een gaatje vullen is erger :D , zit nu met een noodvulling en over een paar weken vullen ze hem definitief (dit schijnt een uurtje te duren).

heb wel iets last van napijn maar dat gaat als het goed is na een paar daagjes over , dus daar neem ik een ibuutje voor :smt003

geloof me ben echt een angsthaas (zeker na het lezen van al die horrorverhalen) maar het gaat echt nergens over.

groetjes edwin
di, 03/02/2010 - 20:46 Permalink
Yellowgrip

Je boft maar dat je geen pijn hebt gevoeld. Ik heb een kleine twee weken geleden mijn eerste (en hopelijk laatste) WKB mogen ondergaan en ik kan oprecht zeggen dat ik mijn leven nog nooit zoveel pijn heb gevoeld! :smt013

De behandeling verliep probleemloos totdat de spoelvloeistof werd ingespoten. Ik schoot een halve meter omhoog van de pijn en belande half naast de stoel! Wat een enorme pijnscheut. Het heeft weinig gescheeld of ik verloor mijn bewustzijn. Ik heb echt bijna 25 minuten niet of nauwlijks gevoel in mijn benen gehad van de schok. Ik moet over 4 weken terug voor de resterende behandeling maar ik ga mijn tandarts er zeker op aanspreken.
wo, 03/03/2010 - 14:34 Permalink
mecánico para …

doorpersen van de natriumhypochloriet. geeft een enorm steek en doet heel lang zeer. Kan gewoon vette pech zijn als de wortel geen mooi einde had, kan ook lompigheid zijn. maar ik was er niet bij en ken de situatie niet. Maar het is wel doorgeperst zijn van irrigatie vloeistof. heel vervelend, voor iedereen.
wo, 03/03/2010 - 20:17 Permalink