Chloorhexidine 0.12%

Author:
davidcross
Posted:
ma, 03/01/2010 - 18:28
Beste mensen,

Ik begon op eigen initiatief Chloorhexidine 0.12% te gebruiken. Ik heb hem in de afgelopen 4 dagen zo een beetje 8-10 keer gebruikt. maar ook na het tanden poetsen voor het slapen.

Nu begin ik een donkere tong te krijgen maar het gaat voornamelijk om een geirriteerde tong en zelfs lippen (Lippen minder dan) maar mijn tong leek wat meer harig te zijn en toch een beetje brandirig gevoel.

Is er wat ervaring hiermee? mensen die hetzelfde mee gemaakt hebben?
emsje87

Volgens mij weten is het alleen bedoeld voor, al heb je operatie in je mond gehad, dat er hechtingen in je mond zit (wond) dat je aan die kant niet kan poetsen daar word het ook voor voorgeschreven. en dan ook maar 2 a3 keer per dag...niet 8 a 10 keer, denk dat het veel te overdreven is om dat te doen toch! want je smaak kan ook minder worden door het spul! Tandpoetsen is naar mijn idee veel beter voor je als je geen operatie heb gehad en er normaal bij kan, weet niet waarom je chloorhexidine gebruikt?
ma, 03/01/2010 - 18:42 Permalink
davidcross

Zeker mag je weten waaarom.. Ik kreeg wat last van een aft aan de tong. Later eentje een mijn achter kant van de onderlip. Ben naar de apotheek geweest, en zij heeft mij dit gegeven omdat tandartsen wel eens dat schrijven.

Het was zegmaar goed om mee te spoelen. Maar ik heb niet 8-10 keer op dezelfde dag gespoeld hoor.

Ik stop er nu mee in ieder geval, maar kan ik meer aften krijgen door bijwerkingen? Of Candida bijvoorbeeld? Want daar heb ik echt geen zin in ":-)
ma, 03/01/2010 - 19:20 Permalink
Lieneke

Aften kunnen komen door slechte mondhygiene. Maar ook door bepaalde voedingsstoffen of ziektes. Met chloorhexidine spoelen is een tijdelijke oplossing (als de mondhygiene de oorzaak is). Om je mondhygiene goed te krijgen, zou je toch even langs de tandarts- of mondhygienistenpraktijk moeten.
ma, 03/01/2010 - 19:32 Permalink
emsje87

Zeker mag je weten waaarom.. Ik kreeg wat last van een aft aan de tong. Later eentje een mijn achter kant van de onderlip. Ben naar de apotheek geweest, en zij heeft mij dit gegeven omdat tandartsen wel eens dat schrijven.

Het was zegmaar goed om mee te spoelen. Maar ik heb niet 8-10 keer op dezelfde dag gespoeld hoor.

Ik stop er nu mee in ieder geval, maar kan ik meer aften krijgen door bijwerkingen? Of Candida bijvoorbeeld? Want daar heb ik echt geen zin in ":-)

Aften kunnen veel oorzaken hebben, ik had het 2 jaar geleden, hoeft nog geen eens te maken te hebben met je gebit, bij mij had het te maken met keelonsteking enz, als je weerstand slechter is...ik heb toen antibotica meegekregen. het lijkt me verstandiger dat je even langs de dokter gaat, apotheker kan je wel van alles meegegeven, maar hoeft niet altijd te helpen..De dokter heeft er denk toch meer vertand van
ma, 03/01/2010 - 19:32 Permalink
emsje87

mijn tong is zo geirriteerd, dat ie aanvoelt of ie verbrand is. Ook is ie wat meer harig zegmaar. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven.

is zeker geen pretje vooral met eten en drinken als er overal aftes zitten, bij mij hielp antibiotica, en iets van kamilla oplossing kon, weet nie precies hoe het heet! dat spoelde ik dan. maar toch zou ik even als ik jou was dokter of tandarts bellen, of even langs gaan...als je er iets aan doet gaat het sneller over :wink: ! bij mij was het denk binnen 3 weken weg
ma, 03/01/2010 - 22:00 Permalink
davidcross

Vandaag geen last van tong. Gaat goed. Mijn tong gepoetst en verder is het prima. Alleen heb ik nu wat branderig gevoel link achter in mijn keel.. Zeg maar waar de amandel is.. maar als ik er niet aan denk is er ook niks aan de hand.

Het doet zeker geen pijn bij slikken en er is ook is de amandel niet ontstoken (Dikker of zo).

Kan dit ook al door Chloorhexidine komen?
di, 03/02/2010 - 14:47 Permalink