Beste,
Ik heb jaren geleden achter zowel m'n boven- als ondertanden een spalkje gekregen, nadat ik een tijd lang een beugel heb gehad. Nu brak onlangs dit spalkje, en moest er een nieuwe in. Hiervoor ben ik naar een (overigens andere) orthodontist gedaan.
Eerste consult kostte 25,00 euro. Toen is het spalkje eruit gehaald en moest ik happen. Het tweede consult ging het spalkje er weer in, en daar heb ik nu de rekening van binnen:
Aanvangstoeslag volledig vaste apparatuur - 839,50
Behandlingsmaandtarief t/m 24e - 51,50
Dit is toch een grapje neem ik aan? Een op maat gebogen spalkje kost toch geen 850 euro? Ik hoop dat iemand me het verlossende antwoord kan geven, en me kan vertellen dat ze hier per ongeluk een volledige buitenboordbeugel gefactureerd hebben. Ik schrik niet gauw van rekeningen, maar dit vind ik wel héél exorbitant.
Groet,
Robin
Ik heb jaren geleden achter zowel m'n boven- als ondertanden een spalkje gekregen, nadat ik een tijd lang een beugel heb gehad. Nu brak onlangs dit spalkje, en moest er een nieuwe in. Hiervoor ben ik naar een (overigens andere) orthodontist gedaan.
Eerste consult kostte 25,00 euro. Toen is het spalkje eruit gehaald en moest ik happen. Het tweede consult ging het spalkje er weer in, en daar heb ik nu de rekening van binnen:
Aanvangstoeslag volledig vaste apparatuur - 839,50
Behandlingsmaandtarief t/m 24e - 51,50
Dit is toch een grapje neem ik aan? Een op maat gebogen spalkje kost toch geen 850 euro? Ik hoop dat iemand me het verlossende antwoord kan geven, en me kan vertellen dat ze hier per ongeluk een volledige buitenboordbeugel gefactureerd hebben. Ik schrik niet gauw van rekeningen, maar dit vind ik wel héél exorbitant.
Groet,
Robin
Re: Kosten nieuw spalkje 839,50?
Ik neem aan dat het hier een vergissing betreft. Overleg even met de behandelend tandarts, mogelijk dat er wat verkeerd gegaan is met declareren.
"onder volledig vaste apparatuur wordt verstaan: vaste apparatuur in boven- en onderkaak
die is verbonden aan ten minste twee blijvende molaren of premolaren en alle doorgebroken
blijvende incisieven en cuspidaten; deze elementen dienen alle van banden c.q. brackets te
zijn voorzien."
"onder eenvoudige orthodontische apparatuur wordt verstaan: apparatuur om gewoonten af
te leren die afwijkingen kunnen veroorzaken of verergeren, of om sturend op te treden in de
gebitsontwikkelingen indien sprake is van een latente tandheelkundige afwijking, of als reeds
sprake is van een manifeste afwijking om toename daarvan te beperken."
Gezien spalken van hoektand tot hoektand gaat en er geen kies aan te pas komt, lijkt het me sowieso niet terecht inderdaad. Eenvoudige orthodontische apparatuur lijkt me relevanter, en dat is gelukkig 37 euro exclusief techniekkosten.
Opluchting alom, dank.
EDIT:
Die tariefcode klopt toch per definitie niet/mag niet toch niet gebruikt worden?
Die spalk bestaat niet in de codes. En dus zou je ook kunnen zeggen dat we die dus niet kunnen plaatsen...
Er zijn verschillende opties om dan de reeele kosten door te berekenen.
Aan de andere kant, als ik die 2 citaten uit m'n andere post lees (komt uit de AB van de NMT) dan valt het absoluut niet onder de eerste maar wel onder de tweede omschrijving. Als een harde voorwaarde is dat het minimaal op 2 kiezen moet zitten, valt het er niet onder. Daarnaast zit zo'n spalk er om een latente afwijking af te wenden (namelijk scheefgroei), en dat duidt op nummer 2.
Misschien zeur ik, excuus, maar ik wil wel sterk staan als ik m'n orthodontist bel morgen. Ik heb niet zo heel goede ervaringen met orthodontisten en wil met zulke kwesties goed beslagen ten ijs gaan. :)