Hoe lang door blijven lopen met pijn na wkb?

Author:
groente
Posted:
di, 03/02/2010 - 18:09
Twee maanden geleden is bij mij een wortelkanaalbehandeling gedaan. Begonnen door mijn eigen tandarts, afgemaakt door endodontoloog. Ik heb nog steeds pijn. Het is zeurende pijn, die soms even helemaal weg is, maar iedere dag wel aanwezig is. De pijn wordt niet minder, eerder erger, maar het is ook weer niet zo erg dat ik pijnstillers nodig heb. Ik voel de pijn niet in de behandelde kies. Op het moment voel ik het in mijn hele rechterkaak, maar soms doet het ook pijn linksboven (de wkb kies was rechtbovenin, de 15). Omdat de pijn zo slecht lokaliseerbaar is dacht ik dat het misschien ergens anders aan lag, maar de tandarts vindt verder niets (ook niet op de foto).

Volgens zowel tandarts als endodontoloog moet ik het nog maar even aanzien, en als dat het verstandigst is doe ik dat ook graag. Ik vraag me alleen af hoe slim het is om zo lang met een ontsteking rond te lopen. Dit kan toch niet goed zijn? Ze lijken allebei erg terughoudend met een behandeling door de kaakchirurg (de tandarts noemde dat zelfs helemaal niet als optie - die wilde de kies trekken als ik last bleef houden). De endodontoloog zegt dat het geen zin heeft om de wkb over te doen.

Ik zou een mening van mensen die er verstand van hebben hier erg op prijs stellen. Ik vraag me af of het niet verstandiger is om gewoon te overleggen met de kaakchirurg. Kan die tijdens een apex-resectie niet zien of er nog een ontsteking is? Aan de andere kant: als afwachten de verstandigste strategie is, dan doe ik dat het allerliefst en ik ben heel blij met een tandarts die wat terughoudend is met behandelingen die wellicht niet nodig zijn. Ik ben een beetje bezorgd geworden omdat ik in eerste instantie de wkb ook heb uitgesteld in de hoop dat de ontsteking vanzelf wegging, en daardoor werd het natuurlijk alleen maar erger. Als de kans op het slagen van een apex-resectie ook minder wordt als ik hier langer mee rondloop, dan ga ik liever sneller.
emsje87

Twee maanden geleden is bij mij een wortelkanaalbehandeling gedaan. Begonnen door mijn eigen tandarts, afgemaakt door endodontoloog. Ik heb nog steeds pijn. Het is zeurende pijn, die soms even helemaal weg is, maar iedere dag wel aanwezig is. De pijn wordt niet minder, eerder erger, maar het is ook weer niet zo erg dat ik pijnstillers nodig heb. Ik voel de pijn niet in de behandelde kies. Op het moment voel ik het in mijn hele rechterkaak, maar soms doet het ook pijn linksboven (de wkb kies was rechtbovenin, de 15). Omdat de pijn zo slecht lokaliseerbaar is dacht ik dat het misschien ergens anders aan lag, maar de tandarts vindt verder niets (ook niet op de foto).

Volgens zowel tandarts als endodontoloog moet ik het nog maar even aanzien, en als dat het verstandigst is doe ik dat ook graag. Ik vraag me alleen af hoe slim het is om zo lang met een ontsteking rond te lopen. Dit kan toch niet goed zijn? Ze lijken allebei erg terughoudend met een behandeling door de kaakchirurg (de tandarts noemde dat zelfs helemaal niet als optie - die wilde de kies trekken als ik last bleef houden). De endodontoloog zegt dat het geen zin heeft om de wkb over te doen.

Ik zou een mening van mensen die er verstand van hebben hier erg op prijs stellen. Ik vraag me af of het niet verstandiger is om gewoon te overleggen met de kaakchirurg. Kan die tijdens een apex-resectie niet zien of er nog een ontsteking is? Aan de andere kant: als afwachten de verstandigste strategie is, dan doe ik dat het allerliefst en ik ben heel blij met een tandarts die wat terughoudend is met behandelingen die wellicht niet nodig zijn. Ik ben een beetje bezorgd geworden omdat ik in eerste instantie de wkb ook heb uitgesteld in de hoop dat de ontsteking vanzelf wegging, en daardoor werd het natuurlijk alleen maar erger. Als de kans op het slagen van een apex-resectie ook minder wordt als ik hier langer mee rondloop, dan ga ik liever sneller.

Een onstoken wortelpunt is duidelijk te zien op een foto, bij mij in ieder geval wel. Was er niks op de foto te zien? hoe lang geleden is die foto gemaakt? ik heb het afgelopen donderdag gehad, bij mij is het denk niet goed verlopen...heb nu veel meer pijn word elke dag erger. morgen ga ik terug dan hoor ik het en zie ik het, zal dan wel me evaring delen! maar stel je hebt een onstoken wortelpunt moet je wel gelijk geholpen worden, kan je niet aankijken...gaat niet vanzelf weg, anders word het alleen maar erger en brengt het meer schade met zich mee? daarom is mijn vraag zagen ze niks op de foto dan? geen onstoken wortelpunt en als dat lang geleden is geweest kan je altijd terug voor nieuwe foto laten maken...
di, 03/02/2010 - 22:54 Permalink
groente

Dankjewel emsje! De endodontoloog zei dat het geen zin had om een foto te maken. De tandarts heeft wel twee foto's gemaakt (links en rechts - niet specifiek voor deze kies geloof ik). Er was niets verontrustends te zien op de foto's blijkbaar. Ik weet niet in hoeverre dat iets zegt, omdat ik begrepen heb dat relatief kort na een wkb de ontsteking waar de wkb voor gedaan is nog op de foto te zien is en dat pas een jaar na de wkb gezegd kan worden of hij al dan niet gelukt is?

Maar ik vraag me dus precies hetzelfde af als jij: stel dat het een ontstoken wortelpunt is, maak ik het dan niet alleen maar erger door er mee rond te blijven lopen? Volgens de tandartsen hoef ik me daar geen zorgen over te maken, maar ik vind dat zo raar!
En als het toch wat anders is, dan zou ik zo graag weten wat het dan kan zijn.

Jouw wortelpuntoperatie-ervaring vind ik ook niet echt bemoedigend! Ik hoop dat ze je vandaag kunnen helpen, sterkte ermee.
wo, 03/03/2010 - 08:58 Permalink
emsje87

Beetje lastig om te zeggen, vaak kunnen tandartsen of endodontoloog wel zien wat het is...
Maar als het een wortelpunt onsteking is, is het naar mijn idee niet verstandig om mee rond te blijven lopen, je wang kan dik worden en abses op het tandvlees, kan een flinke onsteking worden..Als dat zo zou zijn moet er zeker wat aan gedaan worden, maar als er niks te zien is? hoe lang geleden is die foto gemaakt, gelijk naar de wkb of niet? Als je wortelpunten onstoken zijn hoef je dat niet gelijk pas na 1 jaar te zien, ik had wkb gehad in dec en ben vorige week geholpen aan wortelpuntontsteking, ik liep er al vrij lang mee rond..omdat de pijn niet zeuderig was meer gevoelig eerst...daarna kan je acute pijn worden al ben je ziek geweest dat was het geval bij mij ook...

Naja, ik weet natuurlijk niet of die geluk is of wel dus op mij ervaring moet je nu nog niet uitgaan, ga deze week terug, vandaag of morgen dan zal ik het wel laten weten, maar kan nog niet zeggen of goed of slecht is geweest...En anders zijn er volgens mij ook goede ervaringen...of je tandarts kan ook een 2de wkb uitvoeren, er zijn 2 opties..Bij mij was optie wkb niet meer mogelijk.. maar wanneer was die foto gemaakt? en hoe lang heb je er nu last van? was die foto gelijk na wkb gemaakt?
wo, 03/03/2010 - 09:22 Permalink
groente

De tandarts heeft vorige week een foto gemaakt, maar die was dus niet specifiek van deze kies maar van dat hele kwadrant. Weet niet in hoeverre deze kies daar op te zien was. De endodontoloog zei een paar weken geleden (toen ik langskwam omdat de pijn niet wegging) dat een foto geen zin had, en een herbehandeling ook niet, dus daar vertrouw ik dan maar op. De wortelkanaalbehandeling was in december/januari. Ik vind het wel vreemd dat ze het bij jou blijkbaar wel op de foto kunnen zien en dat mijn tandartsen er eigenlijk nauwelijks naar willen kijken?

Gisteravond had ik behoorlijke pijn, maar nu voel ik weer niets.
wo, 03/03/2010 - 09:43 Permalink
groente

Is er een tandarts of andere deskundige die kan zeggen of het inderdaad normaal is om twee maanden na een wkb nog redelijk veel pijn te hebben? De pijn is eigenlijk erger dan voor de wkb. Volgens de tandarts kan het best maanden duren, maar ik lees overal dat een paar weken toch normaal wel het maximum is, en dat de pijn ook minder hoort te worden.
do, 03/04/2010 - 14:13 Permalink
emsje87

Hoe lang geleden was die foto gemaakt bij de tandarts? dat is wel van belang! bij mij hadden ze na de wkb ook gelijk daarna om precies te zeggen gemaakt te kijke of alles goed is gegaan...na 1 maand ong begon ik vreselijke pijn te krijgen.....

Maar 2 maanden na een wkb pijn hebben is niet gezond hor....had ik ook is niet echt gezond?
Als de wortelpunt is onstoken: kan je nog wkb doen of ander apex! maja als er niks op de foto te zien is zijn je wortelpunten ook niet onstoken, dat was erg duidelijk te zien bij mij...ik heb er ook veelste te lang mee rond gelopen daarom dat best flink kaak ook erom jheen was onstoken en kreeg abces, dus is wel belangrijk om toch terug te gaan....maar weet nie jou situatie natuurlijk...het moet wel te zien zijn op de foto, maar zoals ik al zei ligt er denk aan wanneer die foto is gemaakt...misschien kan je digitale tandarts om advies vragen hier op het forum?
do, 03/04/2010 - 16:32 Permalink
groente

Ik heb geen idee wat er op de foto's te zien was... De foto's werden ontwikkeld tijdens de controle en als het niet goed was zou ik gebeld worden. Ben niet gebeld. Maar ik weet niet of de behandelde kies uberhaupt wel op de foto te zien was.

Ik heb zelf ook het idee dat het niet goed is, maar mijn tandartsen wuiven het wat weg heb ik het idee. De pijn is ook niet vreselijk zoals jij beschrijft, hij is soms ook helemaal weg, maar aan de andere kant kon ik er gisteren niet van slapen.
do, 03/04/2010 - 21:53 Permalink
groente

Ben weer naar de endodontoloog geweest. Volgens haar heeft het geen zin om een foto te maken want het kan geen wortelpuntontsteking zijn (de vorige keer dat ik er was noemde ze dat nog wel als mogelijkheid, en heeft ze me zelfs uitgelegd hoe zoiets zou kunnen ontstaan, maar toen ik dat nu opperde zei ze dat ik het helemaal verkeerd zag en dat dat echt niet kon). Er waren foto's gemaakt begin januari en daar was niets op te zien, en er zou nu niets veranderd zijn.

Mijn pijn komt volgens haar niet van deze kies, want daar zitten geen wortels meer in. Het moet dus ergens anders vandaan komen. Ik heb vrij veel erosie, en omdat het glazuur zo dun is worden de wortels dan soms geprikkeld. Ik vind het toch wat vreemd dat ik, als dat de oorzaak is, niet veel meer last heb met koud en warm. De kiezen daar zijn wel wat gevoelig voor vooral koud, maar ik kan alles eten en drinken. Ik heb daar vroeger veel meer last van gehad. De pijn komt ook echt nooit opzetten na een specifieke prikkel van bijvoorbeeld koud/warm/kauwen, het lijkt volledig willekeurig wanneer het komt en gaat.

Er is niets aan te doen, blijkbaar, of ik moet wortelkanaalbehandelingen gaan doen in de hele rechterbovenkant. Leek me ook geen geweldig plan (en de endodontoloog ook niet) maar ik ben ook niet toe aan het idee dat dit chronische pijn is waar ik maar mee moet leren leven. Het wordt ook erger, ik zie dat ik 2 maart nog schreef dat ik geen pijnstillers nodig had, maar de pijn is nu wel zo erg. Hij is nog steeds ook wel soms helemaal weg.

Ik had zo gehoopt dat er nu actie ondernomen zou worden, desnoods door het trekken van de kies. Ik loop al zo lang met pijn :(
vr, 03/12/2010 - 10:09 Permalink
emsje87

Aghh das niet leuk, ik weet dat contineu kiespijn echt vaak een hell is! zelf ook heel lang last van!

waar ik even op wilde reageren: maar wat ik niet snap die opmerking die ze zei: dat je geen last kan hebben van een kies, waar de wortels uit zijn en dat je dus niks meer kan voelen klopt helemaal nie, had ook wkb gehad en heb ook altijd last gehouden, toen waren me wortelpunten onstoken. nu heb ik ook 1 kies waar ook al wkb is ingweest last, dus het kan wel...naar mijn idee vrij domme opmerking! ik dacht vroeger ook ook toen er een wkb is ingeweest yess weer 1 kies minder die nooit meer pijn gaat doen, maar sinds een paar maanden weet ik beter helaas
vr, 03/12/2010 - 17:12 Permalink
groente

Hoi emsje,

Ik las ook jouw verhaal, wat een ellende zeg! In het begin ben je dan nog vrij positief he, dan denk je "ik ga naar de tandarts en dan komt alles goed". Maar niet dus.

Mijn endodontoloog is wel goed, en ze zei ook wel dat wortelkanaalbehandelingen soms mislukken, maar bij mij dacht ze daar niet aan. Dat zal ze wel baseren op haar onderzoek (ze heeft geklopt op allemaal kiezen en dat deed geen pijn) en mijn beschrijving van de pijn neem ik aan.
vr, 03/12/2010 - 19:42 Permalink