Heb vorige week 2 nieuwe kronen op mijn voortanden laten zetten.
Die moesten aan de achterkant bijgeslepen worden ivm beet.
Mijn ondertanden raakten mijn boventanden aan de binnenkant.
Nu zijn ze aan de achterkant dus helemaal zwart ! omdat het porcelein eraf geslepen is.
Lelijk en doodzonde vind ik.
Aan de voorkant zie je er niets van (nog niet ??)
Volgens mij gaat dit de levensduur van mijn kronen verkorten ?
Die moesten aan de achterkant bijgeslepen worden ivm beet.
Mijn ondertanden raakten mijn boventanden aan de binnenkant.
Nu zijn ze aan de achterkant dus helemaal zwart ! omdat het porcelein eraf geslepen is.
Lelijk en doodzonde vind ik.
Aan de voorkant zie je er niets van (nog niet ??)
Volgens mij gaat dit de levensduur van mijn kronen verkorten ?
Re: Lelijke kroon na bijslijpen
Hoewel na beetregistratie soms enige correctie nodig is waarvoor dient te worden geslepen is het niet de bedoeling door de porseleinlaag te slijpen waardoor het metaal van de onderstruktuur zichtbaar wordt. Dan heeft de tandarts de kroon niet goed gemaakt of had voor een andere oplossing moeten worden gekozen. Ik vind dat u hiermee niet akkoord hoeft te gaan. Hoe het probleem moet worden opgelost weet ik niet precies, wellicht gewoon over maken van de kronen.
Een tandarts wil niet teveel van de eigen tanden afslijpen om ze niet te zwak te maken of om te voorkomen dat ze later afsterven. Aan de voorkant kan dat niet want je wilt voldoende ruimte hebben om cosmetisch porselein aan te kunnen brengen, maar aan de achterkant is het goed te begrijpen dat je wat zuiniger prepareert.
Hier is nog een interessant eerder topic, waar echter de 'zwarte stip' op de kroon wel zichtbaar was.
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=8&t=16544&p=91220
Dan liever wat palatinaal wegslijpen en goed polijsten dan van een eem gezonde antagonist glazuur wegslijpen.
Wel even je patient vertellen natuurlijk.
Wat betreft die beet, misschien iets teveel weggeslepen van de noodkroontjes?? Hierdoor krijg je dan in de loop van de tijd uitgroei van de antagonist met het gevolg dat de kroontjes wat te hoog zijn.
Ik begrijp eigenlijk niet geheel dat als er zo weinig ruimte was er uberhaupt niet gelijk voor gekozen is dat stukje in metaal te houden.
Niemand die het ziet, dus lekker zo laten is mijn mening. voor de levensduur maakt het niet uit. mbt conformiteitsbeginsel denk ik dat er nog steeds geleverd is conform wat er verwacht mag worden. Namelijk (ik neem aan dat dit zo is want daar lees ik geen klacht over) goede esthetiek, en goede functionaliteit. Binnen de grenzen van wat mogelijk is. Wellicht heeft de tandarts de ruimte te optimistisch ingeschat, maar zoals gesteld liever zuinig met preparatie wanneer de vitaliteit van de zenuw in het gedrang komt of de sterkte van de stomp, beiden zijn grote risico`s bij een diepere beet. dat geeft toch andere belasting.
Blijkbaar waren er toch al redenen niet voor zirconium te kiezen.
Maar ik blijf het zonde vinden om 2 puntgave kronen dermate bij te slijpen dat ze er aan de achterkant zwaar gehavend uit zien.
Per slot van rekening betaal je voor 2 gave kronen, toch . . .