Hallo,
Ik zou graag advies willen omdat ik niet overtuigd ben van het advies van de tandarts. Het gaat om het volgende:
Een paar weken geleden brak er weer een stuk van een kies. En wederom bleek het om een kies te gaan die al eerder een WKB had ondergaan(de 3e keer al).
Ik ging ermee naar de tandarts die aangaf dat reparatie niet meer mogelijk was en dat een kroon voor de hand lag. Maar eerst even een fotootje om te kijken hoe het eronder uitzag. Helaas niet goed. Er was al eerder aan de kies "geknutseld" zei hij. Er had een WKB plaatsgevonden maar deze was niet helemaal tot bij de wortelpunt gebeurt. En daar waren nu juist 2 zwarte plekjes te zien die duiden op een beginnende ontsteking.
Het advies van de tandarts: Eerst WKB opnieuw, tijdelijk vullen, later afwerken. Pas een half jaar later starten met werkzaamheden voor de kroon.
Lijkt allemaal prima maar ik heb toch zo mijn twijfels: Ten eerste gaat dit me vast een berg geld kosten(hoeveel?), en zoals ik bovenin al aangaf, ik heb geen goede ervaringen met WKB. Na verloop van tijd komt er toch weer ellende van. En ik hoor regelmatig en lees ook op dit forum, dat de kans aanwezig is dat er onder de kroon weer problemen ontstaan. Vaak wordt het dan kaakchirurg met in het ergste geval kies en geld kwijt
Zijn er alternatieven? Wat is het probleem van die kies gewoon trekken en niets doen?
Kortom graag advies.
By the way: ik ben 45 jaar.
Ik zou graag advies willen omdat ik niet overtuigd ben van het advies van de tandarts. Het gaat om het volgende:
Een paar weken geleden brak er weer een stuk van een kies. En wederom bleek het om een kies te gaan die al eerder een WKB had ondergaan(de 3e keer al).
Ik ging ermee naar de tandarts die aangaf dat reparatie niet meer mogelijk was en dat een kroon voor de hand lag. Maar eerst even een fotootje om te kijken hoe het eronder uitzag. Helaas niet goed. Er was al eerder aan de kies "geknutseld" zei hij. Er had een WKB plaatsgevonden maar deze was niet helemaal tot bij de wortelpunt gebeurt. En daar waren nu juist 2 zwarte plekjes te zien die duiden op een beginnende ontsteking.
Het advies van de tandarts: Eerst WKB opnieuw, tijdelijk vullen, later afwerken. Pas een half jaar later starten met werkzaamheden voor de kroon.
Lijkt allemaal prima maar ik heb toch zo mijn twijfels: Ten eerste gaat dit me vast een berg geld kosten(hoeveel?), en zoals ik bovenin al aangaf, ik heb geen goede ervaringen met WKB. Na verloop van tijd komt er toch weer ellende van. En ik hoor regelmatig en lees ook op dit forum, dat de kans aanwezig is dat er onder de kroon weer problemen ontstaan. Vaak wordt het dan kaakchirurg met in het ergste geval kies en geld kwijt
Zijn er alternatieven? Wat is het probleem van die kies gewoon trekken en niets doen?
Kortom graag advies.
By the way: ik ben 45 jaar.
Re: Advies gevraagd: Kroon of toch niet?
Ja, dat is natuurlijkk zo, maar nu staat er wel bij: al 3x behandeld. Kennelijk zonder succes. Als ik het goed begrijp is er nu sprake van een nieuwe tandarts? En om welke kies gaat het?
Eens dus met Robinson (alweer...) laat hem een begroting maken van de voorgestelde behandelingen t/m de kroon. Of trekken een goed of een slecht alternatief is hangt met name van de locatie af. Als het de achterste kies boven is kan het, als het onder de achterste of een na achterste is is er een heel grote kans dat de kies ertegenover op termijn gaat uitgroeien, en eventueel een kies onder die geen steun meer heeft gaat scheefzakken. En komen er dus weer andere problemen (en kosten) uit voort op termijn.
Wat dat betreft is het dus zaak dat besproken wordt hoe verder wanneer dat gebeurt, en wellicht gelijk even de financiele gevolgen ervan in kaart brengen. Dan is te denken aan een brug die wellicht noodzakelijk kan zijn , en kosten daarvan hangen dan weer af van de staat van de pijlers. Wellicht ook kan het een financieel en ook voor de progonose slimme zet zijn de kies te trekken en een brug te maken, scheelt overdoen endo, en wellicht worden de pijlers er ook beter van als daar ook grote vullingen en zo in zitten. maar dan is een foto nodig ter beoordeling, dat is nu allemaal giswerk.
Het betreft de 2e kies linksonder. Ervoor staat nog een onbehandelde kies en erachter een kies met redelijke vulling. Boven de gebroken kies mis ik ook een kies. Daar is alleen nog een heel kort stompje te zien.
Hoe groot is de kans dat er na de WKB wederom problemen ontstaan met ontstekingen?
Wat zijn de voor/nadelen van een brug t.o.v. een of meerdere kronen?
Vast bedankt
Zal iets duurder zijn, maar wel met een voorspelbaardere prognose.